به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، ترامپ نیست که تصمیماتی مبنی بر سیاست انقباضی در داخل می‌گیرد، بلکه ساختار ایالات‌متحده است که از سوی کانون‌های قدرت قصد دارد خود را بازسازی کند و از یک فروپاشی جدی نجات دهد.

به گزارش مرور نیوز«ابوالفضل ظهره‌وند»، در خصوص اولین بودجه پیشنهادی ترامپ که تمرکز و اولویت آن بر داخل آمریکا است و بودجه‌های غیرنظامی در اکثر بخش‌ها کاهش و بودجه نظامی به میزان حدود 9 درصد افزایش یافته است، با اشاره به اینکه ترامپ چاره‌ای غیر از اجرای سیاست‌های انقباضی در محیط داخل ندارد، بیان داشت: پدیده‌ای که تحت عنوان ترامپ با آن مواجه هستیم، تصور نمی‌شود که یک پدیده خلق‌الساعه و بیرون از اراده کانون‌های قدرتی باشد که در ایالات‌متحده ساختار را اداره می‌کنند و پنهان هستند؛ لذا ترامپ آخرین گزینه بوده است که ایالات‌متحده را از وضعیت کنونی بیرون ببرد.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا امروز بیش از بیست تریلیون دلار بدهی دارد، افزود: آمریکا مترصد این بود که مسیر جهانی‌ شدن را به جهانی‌سازی در مدل آمریکایی تبدیل کند؛ اما این مدل امروز شکست خورده و موضع رهبری ایالات‌متحده از دست رفته است. دولت جدید واشنگتن در این مقطع اولاً باید یک موقعیت هژمونیک برای خود تدارک ببیند و ثانیاً ساختارهای در حال فروپاشی ایالات‌متحده را نجات دهد. زمانی که ترامپ اشاره می‌کند هر آمریکایی ده‌ها هزار دلار بدهی دارد و بیش از 47 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند، این موارد ناظر بر گوشه‌هایی از وضعیت داخلی ایالات‌ متحده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اینکه آمریکایی­ها به دلیل بحران سازی در اقصی نقاط جهان امروز به این وضعیت دچار شده‌اند، تأکید داشت: بخشی از جامعه آمریکا با این پدیده یعنی ترامپ توجیه نیست و فضای دوقطبی کاملاً احساس می‌شود. حتی برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا پرچم استقلال‌خواهی را بلند کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طبیعی است که ترامپ بودجه نظامی را افزایش دهد، افزود: چراکه وی باید موقعیت هژمونیک ایالات‌متحده را در موضع بحران سازی و شکل‌دهی به تهدیدات معتبری مانند چین، ایران، کره شمالی و حتی روسیه توجیه کند؛ اما آن‌ها در این رویکرد حتی دوستان و متحدان سابق خود را نیز علناً سرکیسه می‌کنند. مانند کاری که آمریکایی­ها امروز با عربستان سعودی انجام می‌دهند؛ منابع سعودی‌ها در آمریکا گرو است.

ظهره‌وند با تأکید بر نمونه­‌هایی از عدم تعهد آمریکا به متحدان منطقه‌ای خود گفت: واشنگتن اعلام کرده که عربستان بدون آمریکا موجودیتی ندارد و باید هزینه تأمین امنیت خود را بپردازد. آمریکا برای کویت نیز اخیراً چک 9 میلیارد دلاری به‌ عنوان صورت هزینه فرستاده و هزینه‌های دوره جنگ اول خلیج‌فارس را مطالبه می‌کند.

وی با بیان اینکه ترامپ چاره‌ای غیر از اجرای سیاست‌های انقباضی در محیط داخل ندارد، مطرح کرد: وی مجبور است بودجه داخلی را کم کند؛ لذا طرح بهداشتی اوباما تحت عنوان «اوباما کر» را لغو کرد و بخشی از جامعه را در محرومیت بهداشتی قرار داد. شرایط به‌گونه‌ای است که ترامپ گزینه دیگری جز فشار بر محیط داخل ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اینکه ایالات‌متحده پرچم‌دار لیبرالیسم است، اشاره داشت: لیبرالیسم پارادایمی است که اصول ثابتی از جمله بحث گردش آزاد سرمایه دارد؛ اما WTO امروز دچار مشکل شده است. روابط ایالات‌متحده با متحدان خود در حوزه قاره سبز که آتلانتیک می‌نامند، زیر پا گذاشته شده است. این ترامپ نیست که چنین تصمیماتی می‌گیرد، بلکه ساختار ایالات‌متحده است که از سوی کانون‌های قدرت قصد دارد خود را بازسازی کند و از یک فروپاشی جدی نجات دهد.