نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر قوای مجریه، مقننه و قضاییه، تمامی سازمان‌ها و بنگاه‌هایی که در اقتصاد کشور سهیم هستند باید به میدان بیایند، دست به دست هم دهند تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد.

به گزارش مرور نیوز، حمید گرمابی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگی در کشور داریم که زیر نظر دولت نیستند اما در اقتصاد کشور سهم تعیین کننده‌ای دارند، اظهار کرد: می‌بایست تمامی اشخاص و سازمان‌ها احساس وظیفه و کمک کنند تا شرایط کشور از رکود خارج و به رونق کامل برسد.

وی تصریح کرد: وضع اقتصادی کشور مناسب نیست و باید وضعیت به مراتب بهتری داشته باشیم چراکه مردم ما شایسته شرایط اقتصادی بهتری هستند و امیدواریم با همکاری قوا، سازمان‌ها و اشخاص با برنامه ریزی دولت شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.

این عضو فراکسیون امید مشکل مالیات‌ها، بهره نامناسب تسهیلات بانکی، هزینه بیمه، مشکلات صادرات و عدم تنوع در بازارهای صادراتی را از جمله مشکلات بخش تولید برشمرد و گفت: تولید و اشتغال باهم هستند و برای این که تولید از وضع فعلی نجات پیدا کند نیاز داریم تا مشکلات آن را برطرف کنیم.

گرمابی افزود: انواع مالیات‌ها برای صنعت و کارخانه‌های کشور مشکل زاست، همچنین هزینه سرمایه در گردشی که بانک‌ها در اختیار این واحدها قرار می‌دهند، بالاست.

وی ادامه داد: در بحث بیمه‌ها هزینه بیمه بر دوش کارگر و کارفرماست، علاوه بر این ها، بازارهای صادراتی متنوعی نداریم که اگر در داخل کشور رکود است بتوانیم کالاها را به بازارهای هدف صادر کنیم و تولید را رونق بخشیم.

این نماینده مجلس با اظهار تاسف از کم کاری در حوزه صادرات عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر حوزه صادرات، کوچک بودن واحدهای تولیدی ماست که توان حضور در بازارهای خارجی و صادرات را ندارند.

گرمابی بیان کرد: نیاز داریم تا برای جذب بازارهای متنوع، سفارت خانه ها فعال شوند و واحدهای تولیدی کوچک با راه حل‌های مختلف همچون تجمیع آن ها و تبدیل شدن به واحدهای بزرگتر برای صادرات آماده شوند.

وی خاطرنشان کرد: بهره های بانکی و وضعیت اقتصادی سبب شده که سرمایه گذاران داخلی هم به سمت تولید نروند. بهره های بانکی به مراتب بالاتر از تولید است و سرمایه های داخل کشور تمایلی ندارند تا سرمایه خود را به سمت تولید سوق دهند.

نماینده مردم نیشابور با بیان این مطلب که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم نیست، گفت: ثبات قوانین در داخل کشور کافی نیست تا سرمایه گذار خارجی بتواند روی این قوانین حساب طولانی مدت باز کند، همچنین به دلیل بدعهدی طرف مقابل هنوز مبحث تحریم‌ها به طور کامل حل نشده است.

گرمابی ضمن بیان این مطلب که اقتصاد یکی از ارکان اصلی اداره کننده جوامع می باشد و مدتی است در کشور ما دچار مشکل و بیماری شده، تصریح کرد: اقتصاد که دچار مشکل شود تبعاتش دامن خیلی از مسائل دیگر را می گیرد، همچنین تولید و اشتغال تکمیل کننده اقتصادمقاومتی هستند و به همین دلیل مقام معظم رهبری سال ها را با محوریت اقتصاد و اقتصادمقاومتی نام گذاری کردند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اقتصاد بر مسائل مختلفی همچون اجتماعی، رفاهی و حتی مذهبی تاثیرگذار است و گاهی اوقات افرادی که گرفتار مشکلات اقتصادی هستند علی رغم باروهای دینی‌شان دست به کارهایی می زنند که در شرایط عادی قطعا انجام نمی دهند.

گرمابی با بیان این مطلب که باید بتوانیم اقتصاد کشور را از انسجام و قدرت کافی برخوردار کنیم تا صدمه نبیند، خاطرنشان کرد: بیکاری منشاء انواع صدمات اجتماعی، فرهنگی، دینی و... است و تقریبا 80درصد مشکلاتی که افراد بیکار دارند را افراد شاغل ندارند.

وی ادامه داد: کسی که شغل دارد وقت مفیدش را صرف کار کرده و پس از آن به دنبال تجدید قوا برای روز بعد است و انگیزه و امید به آینده دارد.

این عضو فراکسیون امید عنوان کرد: اگر مشکل بیکاری رفع نشود، دولت و نظام می‌بایست هزینه های بسیار بیشتری را برای درمان ناهنجاری های نشات گرفته از بیکاری بپردازند که جلوی ناهنجاری‌ها را بگیرد.

گرمابی افزود: از ضرورت های اصلی هر جامعه این است که درصد اشتغال بالا و بیکاری پایینی داشته باشد تا نیاز نباشد برای درمان عوارض جانبی بیکاری هزار و یک هزینه کند و به دنبال راه حل برای آن ها باشد.