وزیر نفت با بیان اینکه استخدام دولتی راه نجات کشور و ایجاد اشتغال نیست، گفت: وزارت نفت بر اساس قانون به وظایف خود در استخدام نخبگان و فارغ التحصیلان در وزارتخانه عمل کرده است.

به گزارش مرور نیوز، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس در رابطه با روند و اقدامات وزارت نفت در استخدام نخبگان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت در این وزارتخانه گفت: بر اساس قانون، در پایان هر دوره مقطع کارشناسی، دانشگاه صنعت نفت اسامی فارغ التحصیلان گروه یک را با اولویت بالاترین معدل به مدیریت امور اداری شرکت ملی نفت ایران اعلام می‌کند و مدیر امور اداری بر اساس نیاز شرکت نفت تعدادی را انتخاب، تا بدون شرکت در آزمون‌های کتبی باقی مراحل را طی کنند.

وزیر نفت ادامه داد: از این رو بر اساس قانون دو مسئله دارای اهمیت است، نخست اینکه برای استخدام باید نیاز وجود داشته و دوم اینکه به جز آزمون کتبی افراد در باقی مراحل استخدام از جمله مصاحبه و گزینش باید حضور داشته باشند و از متن قانون نمی‌توان استنباط کرد که وزارت نفت متعهد به استخدام تمام افراد است. در این رابطه یک شرط اصلی است که در قانون به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر در چند سال اخیر بر اساس قانون، استخدام در ضوابط اجرایی بودجه منوط به کسب مجوز از سازمان امور استخدامی شده است که این قانون به معنای آن است که من به عنوان وزیر نفت نمی‌توانم کسی را شخصا استخدام کنم بلکه نیاز به نیروی انسانی را باید به سازمان مذکور اعلام کنم و آن‌ها اجازه این اقدام را به من بدهند.

زنگنه افزود: در گذشته تنها یک دانشگاه نفت در کشور وجود داشت و افراد مورد نیاز از این دانشگاه برای استخدام در وزارت نفت تأمین می شدند اما در شرایط کنونی چندین دانشگاه معتبر در کشور از جمله دانشگاه‌های شیراز ، امیرکبیر، صنعتی شریف، سهند تبریز، فنی تهران و دانشگاه علوم و تحقیقات وجود دارند که در قسمت بالادستی حوزه نفت مهندس تربیت می‌کنند و خوشبختانه سالانه هزاران نفر در این حوزه فارغ التحصیل می شوند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی مباحث مربوط به دانشجویان گروه یک تنها معطوف به حدود 900 نفر از افراد می‌شود حال سازمان امور استخدامی اعلام کرد که معدل افراد در لیسانس 16 و در مقطع بالاتر باید 17 باشد که پس از بررسی و رعایت این مصوبه تنها 421 نفر مشمول قانون مذکور می‌شدند که از این تعداد حدود 300 نفر برای حضور در آزمون و اقدامات دیگر دعوت شدند که از این میان حدود 150 نفر یا استخدام شده‌اند و یا در مراحل پایانی استخدام قرار دارند از طرف دیگر برای مابقی دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز ما در سال جاری به سازمان امور استخدامی درخواست استخدام می‌کنیم.

زنگنه ادامه داد: از طرف دیگر ما مقررات و قوانین قبلی را در رابطه با روند استخدام لغو کرده و اعلام کردیم که استخدام نخبگان در وزارتخانه باید از تمام دانشگاه‌ها باشد و دلیلی وجود ندارد که استخدام تنها از دانشگاه نفت صورت گیرد. همچنین این مسئله واضح و مبرهن است که استخدام دولتی راه نجات کشور و ایجاد اشتغال نیست از این رو راه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری توسعه فعالیت‌های نفتی در کشور است و قطعاً ایجاد فعالیت‌های جدید نفتی ده‌ها هزار شغل جدید به وجود می آورد./