عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع  طبیعی مجلس با بیان اینکه  نباید با صادرات محصولات بی کیفیت بازار صادراتی عراق  را تقدیم  ترک ها کرد،گفت: ثبات صادرات به بازار عراق نیازمند بازاریابی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی است.

به گزارش مرور نیوز، سیدراضی نوری درباره صادرات محصولات کشاورزی به عراق،گفت: صادرات محصولات کشاورزی بی کیفیت به عراق بستر بدبینی به کالاهای ایرانی را در بازار جهانی کشاورزی فراهم می کند و این درحالی است یکی از راهکارهای طلایی برای بهبود وضعیت صنعت کشاورزی را می توان در صادرات مازاد تولیدات کشاورزی به بازارهای هدف جستجو کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بازگشت به بازارهای هدف صادراتی که براثر صادرات محصولات بی کیفیت منجر به عدم اعتمادسازی شده،کار بسیار دشواری است؛بنابراین نباید اجازه داد با صادرات محصولات بی کیفیت به عراق ،ترکیه گوی سبقت را در صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای هدف همچون عراق را از ما بگیرند.

نوری افزود:بازاریابی محصولات کشاورزی زمانی می تواند منجر به بازار پایدار صادراتی شود که مازاد تولیدات کشاورزی با رویکرد تدوام محور،نرخ مناسب و احترام به سلایق مشتری در راس امور صادراتی قرار بگیرد.

وی ادامه داد:برنامه ریزی جهت صادرات محصولات کشاورزی نیازمند رعایت استاندارهای بین المللی است؛بنابراین برای جلوگیری از سبقت گرفتن کشورهای همسایه دربازار صادراتی عراق از کشورمان ،باید محصولات کشاورزی را با رعایت مولفه های بین المللی از جمله بسته بندی مناسب،ارتقای کیفیت تولیدات با رویکرد اصولی روانه بازار صادراتی کرد.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،یادآورشد: برای پاسداری از شعار "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" باید قبل از افزایش تولید،بازار مصرفی محصولات کشاورزی تدارک دیده شود واگر خواهان انتخاب کالای ایرانی نزد مشتری داخلی و خارجی در بازار کشاورزی هستیم باید درگام نخست نرخ و کیفیت محصولات کشاورزی برطبق استانداردهای بین المللی تنظیم شود.

گفتنی است؛ رهبرمعظم انقلاب در ابتدای سال 96در جمع زائران حرم رضوی تاکید کردند که مصرف‌کننده‌ی ایرانی برای آن چیزهایی که در داخل تولید می شود، ارجحیّت قائل باشد و دنبال اسم خارجی و مارک خارجی و نام خارجی ندوند؛ یکی از توقّعات این است . یکی از توقّعات این است که جوان های عزیز ما واقعاً دنبال کار باشند و بی‌حالی و بی‌مسئولیّتی وجود نداشته باشد. یکی از کارهایی که واقعاً بر عهده‌ی عموم مردم است، همین مسئله‌ی احساس مسئولیّت است؛ باید احساس مسئولیّت بکنند.

ایشان فرمودند:یک نمونه از بی‌مسئولیّتی، این است که در کار برخی از اجناس و اقلام صادراتی -که در این زمینه به ما خبر میرسد- بعضی از صادر‌کننده‌ها کاری می کنند که آن مشتریِ بیرونِ کشور را نسبت به تولید داخلی ما بدبین میکنند؛ مثل اینکه فرض کنید ما در جعبه‌ی پرتقال، آن [ردیف] رو، پرتقال درشت و خوب بچینیم، آن زیر پرتقال پوسیده و ریز بگذاریم. آنچه در صادراتِ ما انجام می گیرد، بایستی نماینده و نمودار حُسن عمل و صحّت عمل ایرانی باشد؛ اگرچنانچه این‌جور عمل نکنیم، بی‌مسئولیّتی است. [وقتی] جنس نامرغوب را بفرستیم، خب معلوم است که بازار صادراتی از بین خواهد رفت. بنده از کارآفرینان کشور دعوت میکنم که وارد میدان تولید و کار بشوند و ان‌شاءﷲ در این زمینه کار انجام بدهند.