دهمین نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه آغاز شد.

به گزارش مرورنیوز، نشست‌خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

دولت یازدهم در طی سه سال و نیم گذشته موفقیت‌هایی داشته است. در مجموع با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت به برخی اهداف مدنظر خود رسیده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق آمار مراکز داخلی و بین‌المللی بهتر از حدی بود که پیش‌بینی می‌کردیم.

سال 96 برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی حقوق آنها اضافه می‌شود که حدود 180 تا 200 هزار تومان است. در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کم درآمد 2 برابر می‌شود.

این دولت شاید اولین دولت باشد که همه ساله اضافه حقوق کارگران و کارمندان را بیش از میزان تورم در نظر گرفته است.

در سال 92 تولیدات کشاورزی 97 میلیون تن بود در سال 95 به 118 میلیون تن رسیده است. یعنی تولید مواد غذایی 21 میلیون تن در این دولت افزایش یافته است.

 تعداد تخت‌های بیمارستانی به اندازه یک چهارم تعداد قبلی اضافه شده که این به معنای توسعه امکانات کشور در بخش درمانی است.

در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است. همه روستاهایی که بالای 10 خانوار جمعیت دارد، دارای برق هستند. برای آبرسانی به روستاها کار زیادی انجام گرفت.

25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است که یکی از افتخارات دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده اما قیمت را بالا نبرده است.

یکی از افتخارات دولت این است که فضای کشور، خیابان‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و... کمتر امنیتی شده است. همه تلاش دولت این بوده که فضاها، فضاهای محبت و دوستانه و برادری شود.

در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیکتر شدن ما است و جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باید حرف‌هایشان را بزنند اما دروغ به مردم گفته نشود. مخصوصا دروغی که باعث ناامیدی و یاس در مردم شود.

آمار به ما می‌گوید بعد از برجام در هر زمینه‌ای، فضا برای پیشرفت بیشتر شده است.

 طرح سوال خبرنگاران از رئیس‌جمهور آغاز شد.

یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده است. در زمینه یارانه نقدی دولت باید تابع قانون باشد و هم این دولت و هم در دولت بعدی، در چارچوب مصوبات مجلس موضوع یارانه را اجرا خواهیم کرد. برخی از اقشار آسیب‌پذیرتر هستند. پرداخت یارانه نقدی به صورت یکسان به همه چندان جالب نیست. باید به اقشار آسیب‌پذیر بیشتر توجه شود. دولت از سال گذشته آمادگی دارد، این اقدام را انجام دهد.

برخی ماشین دودی هستند و فقط فضا را تیره و دودآلود می‌کنند و مردم را به تردید می‌اندازند.

هواپیما نو وارد کشور شد اما به برخی برخورد. آنهایی که می‌خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند، بروند سوار شوند.

کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد.

تکرار می‌کنم، البانک و ماادراک ما البانک!

بانک نیاز بسیاری به اصلاح دارد. مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.

در دولت یازدهم در برخی جاها حرکت کم بود. در مبارزه با فساد یک حرکت بزرگ انجام دادیم و میزان قاچاق از 25 میلیارد به کمتر 15 میلیارد رسیده است.

در مسئله سوریه، نظر ما این بود که کشورهای دیگر از تروریست حمایت نکنند اما برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای به تروریست کمک کردند.

در حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد، مشکلاتشان کم می‌شود. امیدواریم اصلاحاتی در سوریه انجام شود که ضرورت دارد.

یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را صد روزه حل می‌کنم؟ من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم. کسی که می‌گفت مشکلات را یک شبه حل می‌کنم، یکی دیگر بود، نه من!

من حافظه‌ام کم نیست. من می دانم چه گفتم. من گفتم در پایان 100 روز اعلام می‌کنم، چکار کردم. کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مگر مشکلات در 100 روز حل می‌شود.مشکلات اقتصادی 100 سال دیگر حل نمی‌شود.

آزادی را هم باید لمس کرد. فقط نباید اقتصاد را لمس کرد.

کلمه بحران را برای وضعیت بانک‌ها قبول ندارم. یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده است و پس از 26 سال تورم کشور تک رقمی شد. افتخارات ما این است شرایط بانک‌ها بهتر از پارسال است. یک مورد خاص (موسسه کاسپین) بود، که چندتا موسسه اعتباری بود که ادغام شدند. یک قاضی در این امر دخالت کرد که من به رئیس بانک مرکزی گفتم از این قاضی شکایت کند. خواسته ما از بانک‌ها این بود که تسهیلات با نرخ سود کمتر داده شود.

پس از حادثه پلاسکو، در دولت مشورت کردیم که در اینگونه حوادث در این سطح نیاز به گزارش ملی داریم. در این گزارش عده‌ای کارشناس بدون اینکه نظر سیاسی داشته باشیم، به بررسی حادثه پرداختند.

کلید حل مشکلات کشور عقل و تدبیر و امید است. یکی از مشکلاتی که داشتیم انرژی هسته ای بود و من حل این مشکل را مذاکره می دانستم و این کار انجام گرفت و برجام به ثمر رسید و عملیاتی شد. در حال حاضر هم مشکلاتی در کشور و منطقه داریم که برخی انجام شده و برخی در حال انجام است.

ما در قضیه برجام طبق گفته رهبری ما ناقض برجام نخواهیم بود به شرطی که طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کند. ما در دنیا مشارکت های عظیمی انجام داده ایم. با چین برای نیروگاه اراک داریم همکاری می کنیم. در زمینه ایزوتوپ های پایدار با روسیه همکاری می کنیم. 

حتی طرح هایی که دیروز افتتاح شد با مشارکت برخی کشور ها انجام گرفته است و در حال انجام است. ما بر سر تعهد خود ایستاده ایم و مواردی که گفته می شود برای روزی است که طرف مقابل ناقض آن باشد و در آن زمان خواهد دید که طرف مقابل پشیمان خواهد شد.

ما باید تلاش کنیم فضا را فضای اخلاقی نگه داریم. عوام فریبی در شان مردم کشور ما نیست، درآمد ما برای رایانه مشخص است و هزینه آن هم مشخص می باشد. اگر کسی ادعا می کند که من بیشتر می دهم اینگونه نیست. انتخابات است مزایده نیست که کسی بگوید فلان قدر می دهم منبع درآمدی یارانه مشخص است و از افزایش قیمت حامل های انرژی است. در دولت قبل تخلفاتی صورت گرفته است که گزارش آن هم حاضر است.

برای اقشار کم درآمد باید یارانه ای بیشتری ارائه شود و این باید دنبال شود، باید حساب و کتاب باشد و اگر کسی می گوید بیشتر می دهم بگوید از کجا این درآمد را کسب می کند.

مساله اشتغال مساله مهمی است، یکی از اهداف دولت بالا بردن اشتغال خالص بود. اشتغال خالص در سال های 86 تا 91 زیر 10000 نفر بوده است. تمامی افرادی که در سن کار بودند در همان سال ها تعدادشان زیاد شد در آن دولت باید برای اشتغال کاری انجام می شد که انجام نشد. طبق گفته ی مرکز آمار ایران که با همان مبانی قبلی محاسبه شده است در تابستان بیش از 700 هزار اشتغال خالص در آخر سال حدود 630 هزار شغل خالص ایجاد شده است.

در سال 95 نسبت به 94 121 هزار اشتغال خالص در خراسان رضوی ایجاد شد که این برای یک استان است. بیکاری هم بیشتر شده است این هم به دلیل این بوده است که متقاضی شغل افزایش یافته است یک میلیون 200 هزار نفر متقاضی شغل بوده که 600 هزار شغل ایجاد شده پس این فاصله به جمع لفرادد بیکار اضافه می شود. برای ایجاد شغل پایدار باید همه به میدان بیایند.

تولید بهترین راه برای وضع اقتصادی کشور است هم در بخش کشاورزی هم در صنعت. ما در بخش های مختلف طبق اعلام بانک مرکزی رشد داشته ایم حتی بخش معدن ما با اینکه رشد منفی داشت در سه ماهه سوم رشد خوبی داشت که به 11 درصد رسید. این کاری است که باید انجام بگیرد و امیدواریم وضع معیشت مردم روز به روز بهتر شود.

برای ارتباط با کشور های همسایه سعی کردیم روابط بهتری داشته باشیم، ما با همه کشورهای همسایه خود روابطی نسبتا بهتری نسبت به گذشته داشتیم. رشد 70 درصدی در روابط اقتصادی با روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر اوضاع را بهتر کرده است. در مجموع روابط با همسایگان خوب است جز یکی دو کشور که در ارتباط با آن ها هم ما مقصر نیستیم و از طرف آن ها این اتفاق افتاد. عربستان خود را آماده کرده بود برای قطع ارتباط که ریشه ی آن هم شکست هایش در یمن و سوریه بود. ما حاضریم که روابط را بهتر کنیم و امیدوارم عربستان دست از حملاتش به یمن بردارد و این باعث روابط بهتر می شود و در نشست های آستانه با مذاکره شرایط بهتر شود.

باید از اصحاب فرهنگ پرسید چقدر از دولت یازدهم رضایت دارند. تلاش کردیم مجوز کتاب و فیلم راحتتر صادر شود. فضای دانشگاه‌ها بازتر شود. دنبال این بودیم دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ بپیوندد و دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم.

مردم اگر مسائلی را که می‌بینند، مورد رضایت آنها نیست و با فکر و نظر و آزادی مورد نظرشان همخوانی ندارد، باید باصدای رسایی حرف بزنند که آنها بفهمند که مردم را رضایت ندارند. اگر تلاش رئیس‌جمهور و دولت نبود الان شبکه‌ای نبود