هنگامی که از در بزرگ آهنی ورزشگاه در حال ساخت وارد محوطه زیرین جایگاه تماشاگران شدیم، از حضور عبدالحسین عبطان وزیر ورزش و جوانان عراق در محل اطلاع یافتیم.

به گزارش مرور نیوز، عصر چهارشنبه ، همراه علی زاده طباطبایی کاردار ایران در بغداد و جمعی از کارشناسان سفارت ، راهی این ورزشگاه شدیم که توسط شرکت بلند پایه ایرانی در حال ساخت است و هم اکنون از نظر فیزیکی بیش از 45 درصد پیشرفت دارد.
هنگامی که از در بزرگ آهنی ورزشگاه در حال ساخت وارد محوطه زیرین جایگاه تماشاگران شدیم، از حضور عبدالحسین عبطان وزیر ورزش و جوانان عراق در محل اطلاع یافتیم.
عبطان هم با یک تیم از کارشناسان وزارت خانه اش از نقطه نقطه پروژه بازدید و بر روند امور نظارت می کرد و هر جا که او بود، مهندسین و کارگران ایرانی و عراقی نیز بخاطر خوش طبعی هایش ، دوره اش می کردند و وزیر هم از سرعت و کیفیت و روند کار ابراز رضایت داشت و نشانه اش در لبخندی بود که در طول این بازدید از نظر پنهان نمی ماند.
دو هیات ایرانی و عراقی در این لحظات بازدید مشترکی از این پروژه کردند که شامل یک زمین فوتبال با ظرفیت تقریبا 18 هزار نفر ، یک سالن ورزشی، استخر و همچنین یک هتل 140 اتاقه خواهد بود که به گفته مسئولان اجرای پروژه، مطابق استانداردهای فیفا ساخته می شود.
عبطان در خصوص این پروژه به خبرنگاران گفت، کار ساخت این ورزشگاه که در آینده محل مهمترین دیدارهای تیم های ملی و باشگاهی عراق خواهد بود، برای مدتی به دلیل مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت و هجوم گسترده گروه تروریستی داعش متوقف شده بود، اما اکنون کار از سر گرفته شده است و امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری میلادی ، آماده بهره برداری شود.
وی همچنین در همین بازدید خبر داد که بزودی (ماه آینده) تحریم های جهانی علیه عراق در خصوص برگزاری مسابقات بین المللی برداشته می شود و این ورزشگاه، اهمیت بالایی در مرحله آتی خواهد داشت.
علی زاده طباطبایی کاردار ایران در بغداد نیز اجرای این پروژه توسط یک شرکت ایرانی را نشانه رشد و گسترش بخش خدمات فنی کشورمان درعرصه فعالیت های سازندگی در خارج از کشور دانست و گفت ، این پروژه علاوه برارزآوری برای کشور، قدرت ایران را برای حضور در عرصه فعالیت های فنی و مهندسی نشان می دهد.
بعد از ساعتی، وزیر و هیات همراهش ورزشگاه را ترک کردند و گروه سفارت ایران، با مسئولان اجرایی پروژه در نشستی، روند کار و مشکلات بر سر راه آن را بررسی کردند.
مسئولان پروژه گزارشی از روند کار در این پروژه و همچنین پروژه های ساخت ورزشگاه های سماوه مرکز استان المثنی در جنوب عراق و تاجیات در حومه شمال بغداد ارائه کردند که هر کدام حدود 50 در صد پیشرفت فیزیکی دارند.
طباطبایی از مهندسین و کارگران ایرانی این پروژه بخاطر تلاش هایشان تقدیر و در عین حال ، انجام این پروژه را در زمان تعیین شده بسیار مهم توصیف کرد و برای حل مشکلات مختلف بویژه مسائل کنسولی کارکنان شرکت ایرانی قول مساعد داد.
اکنون نه تنها ورزشکاران که بسیاری از جوانان ورزش دوست شهر بغداد هم در انتظار افتتاح این پروژه بزرگ ورزشی عراق هستند که بویژه برای مسابقات آتی بین المللی این کشور حائز اهمیت خواهد بود.
ورزش عراق از دهه 90 میلادی به خاطر تحریم های اعمال شده بین المللی تحت بند هفتم منشور ملل متحد، در تحریم بسر می برد و مسائل امنیتی در سال های بعد از سقوط صدام نیز مزید بر علت شد و این کشور از مسابقات خانگی همچنان محروم بوده است، بطوری که تیم ملی این کشور در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 مسکو مجبور شد دیدار رفت خود را با تیم ملی عربستان، در کشور مالزی برگزار کند.
این درحالی بود که عراقی ها از ابتدا اصرار داشتند دیدارهای خانگی خود را در تهران برگزار کنند و عربستان نپذیرفت و سرانجام با اعمال نفوذ در فیفا رای به نفع خود گرفت و مسابقه به مالزی انتقال یافت.
برخی عراقی ها ، دعوای محل بازی رفت با عربستان را یکی از دلایل افت روحی تیم خود می دانند، بویژه اگر این دیدار در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار می شد، عراقی ها از امتیاز زمین برخوردار می شدند و جمع بزرگی از آنان می توانستند تیم ملی خود را تشویق کنند.