عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس بهترین نهاد برای نظارت بر انتخابات شوراها است.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرضا هاشم‌زایی در خصوص لزوم اصلاح و تامین زیرساخت های نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، اظهار داشت: در این زمینه کمیسیون شوراها مباحثی را انجام داده و مقرر شده تا دبیرخانه دائمی هیات نظارت بر انتخابات شوراها ایجاد شود تا اسناد لازم نگهداری شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین عادی جدای از قانون اساسی، نیاز دارند که بعد از چند سال اصلاحاتی بر روی آن‌ها انجام شود، بیان کرد: قانون نظارت بر انتخابات شوراها نیز از جمله این قوانین است که نیاز به اصلاح دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در 2 مجلس قبل به شورای نگهبان پیشنهاد شده تا بر انتخابات شوراها نظارت کند، ادامه داد: اما شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی اعلام کرده که مطابق قانون اساسی این شورا فقط بر 3 انتخابات خبرگان ، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نظارت می‌کند.

هاشم زایی با بیان اینکه شوراها از جمله نهادهای مردمی می‌باشند و اگر شوراها به خوبی جا پیدا کنند، کارها به مردم سپرده می‌شود و تمرین خوبی برای دموکراسی است، متذکر شد: در حال حاضر بهترین جایی که فقط می‌تواند نظارت بر حسن انجام انتخابات داشته باشد، هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها می‌باشند.

وی در خصوص اینکه آیا مجلس می‌تواند در طول 4 سال نیز بر عملکرد شوراها نظارت داشته باشد؟ افزود: نظارت بر عملکرد شوراها از آنجایی که سیاسی نیست و بیشتر کارهای خدماتی، شهری و محلی را انجام می‌دهند، بهترین ناظر آن نیز وزارت کشور است و مجلس نباید به مسائل جزئی و اختلافات داخلی شوراها وارد شود.