صادق زیبا کلام رای خاکستری ها را عامل موفقیت اصلاحات اعلام کرد و گفت: کسانی که را نمی دهند به آینده ایران ظلم می کنند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، صادق زیبا کلام در ابتدای صحبت های خود گفت: در حال حاضر باید ببینیم وضعیت ما در حال حاضر چگونه است و برنده انتخابات کیست و اگر به دور دوم بکشد چه کسانی در دور دوم حضور خواهند یافت.

وی افزود: ما حدود ٤٠ میلیون نفر رای دهنده داریم، این تعداد به سه گروه اصلی تقسیم می شوند. گروه اول طرفداران اصولگرایان، گروه دوم کسانی که رای به اصلاح طلبان می دهند و گروه سوم کسانی هستند که رای نمی دهند. گروه اول تعدادی بالغ بر ٥ تا ١٠ میلیون است که این افراد به صورت سنتی وار به اصولگرایان رای می دهند و به هیچ وجه به نامزد غیر اصولگرا رای می دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گروه دوم حدود ١٠ الی ١٥ میلیون هستند که به اصلاحات رای می دهند و به کسی که نامزد اصلی اصلاحات است رای می دهند. این دو گروه نمی توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند

وی در رابطه با گروه سوم گفت:سرنوشت روحانی در ٢٩ اردیبهشت گره خورده با گروه سوم است. این گروه اگر پای صندوق بیایند سیل به راه میفتد. دو تجربه در این زمینه داریم، یکبار در ٢ خرداد ٧٦ و بار دیگر ٢٤ خرداد ٩٢ بود.

زیبا کلام در رابطه با ٢ خرداد ٧٦ افزود: ما در ٢ خرداد می گفتیم اگر ٥ میلیون رای بیاوریم عالی است. سوال اینجاست که با توجه به این شرایط چرا در انتخابات حضور یافتیم. علت حضور ما در ٧٦ به وجود آمدن فضایی مثل امروز بود که یک نفر حضور پیدا کند و بتواند سخنرانی کند. شما بعد از ٢٩ اردیبهشت همچین کاری انجام دهید ببینید می شود این اتفاق بیوفتد یا خیر. سوم خرداد وقتی مشخص شد ٢٠ میلیون رای آوردیم واقعا باور نمی کردیم.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق فقط حضور اشخاصی بود که نمی خواستند رای دهند و سیل را به راه انداختند. 

زیبا کلام در رابطه با انتخابات ٩٢ گفت: افراد زیادی نمی خواستند رای بدهند. مرحوم آیت الله هاشمی رد صلاحیت شدند، رییس جمهور اصلاحات پشت آقای روحانی ایستاد، زندانیان سیاسی بیانیه دادند، عارف آن حرکت انقلابی را زد تا حسن روحانی که ٥٠٠ هزار رای داشت با ١٩ میلیون رای پیروز شد.

این استاد دانشگاه گفت: ما اگر بتوانیم رای خاکستری را به رای دادن ترغیب کنیم می توانیم بالای ٢٠ میلیون هم برای روحانی رای بیاوریم و اگر نتوانیم این رای های خاموش را به حرکت در آوریم مطمئنا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

زیبا کلام در رابطه با اصرار در رابطه با رای خاکستری ها گفت: این افراد وای دهنده های بالقوه اصلاحات هستند و اگر حضور پیدا کنند به اصلاحات رای خواهند داد.

سوال اینجاست که چگونه باید مجابشان کرد و پاسخ آن این است که واقعیات را به آنها گوشزد کنیم. چرایی رای دادن را به یادشان بیاوریم بگوییم اگر رای ندهید احمدی نژادیسم به کشور بر می گردد. 

وی ادامه داد: اگر رای ندهیم رییسی رییس جمهور می شود و قالیباف معاون اول خواهد شد و تاریخ تکرار می شود. تلاش های لیست امید تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

زیبا کلام در رابطه با شهرداری تهران گفت: بدهی شهرداری تهران بین ٦٠ تا ٧٠ هزار میلیارد تومان بدهی خواهد داشت، در این ١٢ سال ٧٠ ٨٠ کیلومتر به مترو تهران اضافه شد، اگر کسی بگوید می خواهم به اقشار ضعیف کمک کنم باید بداند که وسایل نقلیه عمومی باید توسعه پیدا کند. آمار هایی وجود دارد که چه مقدار باغ از بین رفت و برج شد. شهر تهران به جای رفتن به سمت توسعه پایدار به سمت جنگلی از بتن رفته است.

وی ادامه داد: در سخنرانی ای در شهر ری برگزار شد که شخصی در رابطه با وضعیت اسفبار شهر ری صحبت هایی کرد پس از آن من در سخنرانی خود گفتم نه این کار تقصیر قالیباف است و نه تقصیر شورای شهر مقصر شمارهستید که پای صندوق رای نرفتید تا وضعیت ما اینگونه شود تا شورای شهر به دست این افراد بیوفتد. اینها واقعیت های جامعه ماست. رای ندادن شما به نفع قالیباف، رییسی، حمید رسایی و ... میشود. رسایی با ٣٠٠ هزار رای از تهران وارد مجلس شد در حالیکه در سال ٩٠ ٦ میلیون واجد شرایط رای دادن در تهران بودند.

وی ادامه داد: حسن روحانی در حال حاضر نامزد ریاست جمهوری ماست، وقتی میرزا رضا کرمانی ناصرالدین شاه را با گلوله می زند، خیلی ها بعد ها برای دیدار میرزا رضای کرمانی می رفتند تا از باب کنجکاوی ببینند این شخص کیست، با اینکه دست و پای او زنجیر بود می ترسیدند به دیدار او بروند و برخی هم با او صحبت می کردند. روزی که می خواستند میرزا رضای کرمانی را اعدام کنند درباره افرادی که آمدند با او صحبت کردند سوال کردند که به فکر فرو رفتی از صحبت های اشخاص، می گوید یک نفر آن هم ناصرالملک بود آن هم سر این موضوع که سوال پرسیدوقتی داشتتی ناصرالدین شاه را میزدی فکر می کردی کدام نادر پشت دروازه های شهر منتظر کشته شدن ناصرالدین شاه است. این داستان را باید برای کسانی که نمی خواهند رای بدهند تعریف کنید، اگر به روحانی رای ندهید کدام نادر جای حسن روحانی را خواهد گرفت.

وی  گفت: آمار و ارقام عوام فریبانه ای که برخی کاندیداها می دهند واقعا خیال پردازانه است، برای ایجاد یک شغل بین ١٠٠ تا ٣٠٠ میلیون باید سرمایه گذاری کرد، ٥ تا ٧ میلیون بیکار داریم. اگر ٥ میلیون بیکار داشته باشیم و برای هر شغل ١٠٠ میلیون نیاز داشته باشد باید ٥٠٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد. کل بودجه عمرانی کشور در سال ٩٥ ١٣ هزار میلیارد تومان بود که مجلس ٣٨ هزار میلیارد تصویب کرد،چرا ؟ چون بودجه ای وجود نداشت. تمام دانشگاه ها بودجه ای معادل ٥ هزار میلیارد تومان بود. سوال من از این کاندیداها این است که این مبلغ را از کجا بودجه آن را تامین می کنید؟ صحبت کردن در هر رابطه ای راحت است، بودجه دولت مشخص است، میزان درامد دولت مشخص است، این مبلغ را از کجا می توان تخصیص داد. 

زیبا کلام در پایان گفت : به کسانی که نمی خواهند رای بدهند بگوییم درست است که شرایط ایده آل نیست اما ما تغییر کردیم وضعیت ما تغییر کرده است. به کسانی که می گویند رای نمی دهیم بگویید در حق فرزندانتان ظلم می کنید، به نسل آینده ایران ظلم می کنید.