دومین برنامه از سلسله نشست‌های «ایران فرهنگی در جهان امروز» دیروز برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، وقتی در کشوری اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان و سیاسیون گرد هم جمع می‌آیند و به تعامل و نقد و گفت‌گو می‌نشینند، می‌توان برای آن کشور آینده‌ای روشن و فرهنگی غنی پیش‌بینی کرد، همان‌طور که اگر دولتی با هنرمندان خود رفتاری مسالمت‌آمیز نداشته باشد، می‌توان نابودی آن دولت را در آینده‌ای نه ‌چندان ‌دور دید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم توانسته است این تعامل مثبت را میان هنرمندان و مدیران کشور ایجاد کند و عصر دیروز (دوشنبه 25 اردیبهشت‌)، دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت)، حسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، سیدرضا صالحی‌ امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

صالحی‌امیری در ابتدای مراسم با بیان اینکه در دولت یازدهم در حوزه فرهنگی با استراتژی معینی حرکت کردیم که بر گفتمان اعتدال و اعتدال فرهنگی استوار بود، گفت: مبانی حرکت ما عقلانیت و دیانت بود. در این مدت گام‌های بزرگی برداشته شده است اما هنوز نیازمند گام‌های بزرگ‌تری برای توسعه هستیم و در این راه سرمایه اصلی‌مان اصحاب فرهنگ و هنر هستند. وی با اشاره به اهمیت کرامت اصحاب هنر ادامه داد: امروز اهالی فرهنگ و هنر با دولت آشتی کرده‌اند و اعتمادی متقابل ایجاد شده است. ما کار فرهنگ و هنر را به اهلش واگذار کردیم و تنها سیاستگذاری، حمایت و نظارت در این حوزه را برعهده گرفته‌ایم. صالحی‌امیری با بیان اینکه نقد و گفت‌وگو موجب تکامل است و جامعه‌ای که در آن گفت‌وگو نباشد منزوی و زیرزمینی می‌شود، گفت: اگر امروز تخریب را در زبان خیلی‌ها می‌شنوید، ناشی از این است که تربیت فرهنگی را آموزش ندیده‌اند. بداخلاقی بیشتر متوجه بزرگان است. من می‌توانم شهادت بدهم که آقای زنگنه قهرمان توسعه علمی کشور و آقای هاشمی قهرمان سلامت کشور است. همچنین امنیت ملی را آقای ظریف برای ما به ارمغان آورده‌اند. فرهنگ بدون وجود ظرفیت‌های بزرگی نظیر امنیت ملی؛ رشد نمی‌کند.

«علی نصیریان»، بازیگر سینما و تئاتر در میزگرد این مراسم با بیان اینکه همواره دنبال فرصتی برای دیدار با جواد ظریف بوده است، گفت: ما تلاش‌ها و جانفشانی‌های تیم دولت را در قضایای امور خارجه دیدیم اما متأسفانه گروهی نمی‌خواهند اینها را ببینند و نمی‌خواهند قبول کنند که ما با 6 کشور درجه یک مذاکره کرده و به تفاهم رسیده‌ایم. نصیریان با اشاره به تاریخ پرافتخار ایران گفت: این خاک همیشه کسانی را داشته است که برای حفظ ایران جان خود را گذاشته‌اند؛ یکی از آنها آقای ظریف است. وی با اشاره به اینکه ظریف تنها نیست، ادامه داد: کسانی چون اصغر فرهادی و عباس کیارستمی نیز هستند که ایران را به جهان معرفی می‌کنند. فرهنگ علاوه بر پشتیبانی مالی، پشتیبانی معنوی هم می‌خواهد که با چنین جلسه‌هایی این پشتیبانی فراهم می‌شود. نصیریان بهترین سفیر هر کشور را فرهنگ و هنر آن برشمرد و گفت: هیچ سفیری به اندازه هنر نمی‌تواند چهره واقعی، صلح‌دوست و ضد ترور ایران را برای جهان به نمایش بگذارد.

«فاطمه معتمدآریا» با ادای احترام به همه هنرمندانی که با وجود همه تهمت‌ها هنوز هستند و از فرهنگی که ریشه در فردوسی و مولانا دارد نگهداری می‌کنند، گفت: خوشحالم بعد از سال‌ها که مرا به اقدام علیه امنیت ملی متهم کردند، در کنار کسانی نشسته‌ام که تمامی هستی و شرافت خود را برای ایران و امنیت آن گذاشتند و آنها که به من تهمت زدند، اینجا نیستند. او با بیان خوشحالی از اینکه جزو مردمی است مظلوم و ساده‌دل، اما بسیار باهوشند، گفت: مردم ایران همیشه حرف اصلی و جنس اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهند و همیشه در حساس‌ترین مواقع نشان داده‌اند که می‌دانند کدام وعده‌ها درست و کدام وعده‌ها تقلبی هستند. ما هنگام رأی دادن می‌دانیم چه کسی حامی ما و فرهنگ ماست. سیمین سینمای ایران با یادی از نوای خوش آواز ایران، استاد شجریان، گفت: ما هنرمندان انسان‌های ظریف‌طبعی هستیم که گاهی کنار می‌ایستیم و تماشا می‌کنیم، دیگران می‌آیند و می‌روند اما ما چون ریگ‌های کف رودخانه ماندگاریم. هنرمندان واقعی با همه مشکلاتی که داشتند، در کشور ماندند و از کشور خارج نشدند. معتمدآریا رو به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود همه مشکلات هنرمندان هرگز به مسئولان بی‌اعتماد نبودند بلکه این گروهی بودند که همیشه به هنرمندان بی‌اعتنا و بی‌اعتماد بودند در حالی‌که هنرمندان بهترین سفیران صلح برای کشور هستند. ما بیشتر به امنیت روانی نیاز داریم تا امنیت مالی.

«داریوش پیرنیاکان» نیز در این همایش با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: زمانی در دهه‌های نه چندان دور هنرمندان موسیقی باید برای حمل ساز مجوز می‌گرفتند و مشکلات زیادی برای تدریس و نوازندگی موسیقی بود اما با وجود همه این مشکلات این هنرمندان از کشور نرفتند. این موسیقیدان و آهنگساز با اشاره به اینکه باید قدر هنرمندان اصیل موسیقی را دانست، گفت: شنیده‌ام یکی از افراد با حرف‌هایی به محمدرضا شجریان توهین کرده اما باید بگوییم حرف‌هایی زده که در شأن خودش است. وی با مثبت ارزیابی ‌کردن عملکرد دولت‌ یازدهم در حوزه موسیقی گفت: ما هنوز مطالبات زیادی داریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسیقی کاملاً به رسمیت شناخته شود و نباید مجوز کنسرتی که از سوی وزارت ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، توسط یک فرد باطل شود. پیرنیاکان ادامه داد: ما قطعاً روز جمعه 29 اردیبهشت رأی می‌دهیم زیرا اگر مردی باشد بتواند مشکلات ما را حل کند، آن فرد رئیس جمهوری فعلی است و باید به او رأی بدهیم.

«ناهید طباطبایی»؛ نویسنده نیز با بیان آرامشی که دولت یازدهم برای او به همراه آورده است، گفت: نسل من هیچ‌گاه طعم آرامش را نچشید و این آرامش به دهان من مزه کرده است و خواسته‌ام ادامه کار این دولت است. خوشحالم که این چهار سال در جلسه‌های خارج از کشور از ایرانی بودنم و نام بردن از رئیس ‌جمهورم احساس خجالت نداشتم. امیدوارم ادامه کار دولت شرایط جهانی بهتری را برای حوزه ادبیات فراهم کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برجام را تنها سندی سیاسی ندانست و گفت:‌ برجام نقطه عطف تاریخی، اجتماعی و سیاسی است، اگر آقای روحانی که آقای ظریف مجری شایسته،‌ شریف و کاردان سیاست‌های او بود، در این چهار سال به‌جز برجام هیچ کار دیگری هم نکرده بود، به ‌عنوان شهروندی ایرانی تا آخر عمر خود را مدیون او می‌دانستم. ما پیش از برجام یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و اگر به توافق نمی‌رسیدیم، این مقدار، پایین می‌آمد و این موضوع برای ملت ایران فقر بود. اما بعد از برجام، در مدت چهار ماهه آخر سال ۹۵، صادرات خود را به دو میلیون ‌و 800 هزار بشکه نفت رساندیم. وزیر نفت بیان کرد: من به شوخی به آقای ظریف گفتم هر کلمه‌ای که در برجام بنویسید، من هزار دلار به شما پول خواهم داد. این کار، وظیفه آنها بود؛ اما در این راه فداکاری کردند. این مهم بود که ما از چاه عمیق دربیاییم که آمده‌ایم و باید دوره نقاهت‌مان طی شود و نفس بگیریم تا بتوانیم وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کنیم.

«محمدجواد ظریف»؛ وزیر امور خارجه نیز در این نشست با خواندن شعری از فردوسی که اشاره به وضعیت ایران در دنیا دارد، گفت: بکوشید نیکی به کار آورید/ چو دیدید سرما، بهار آورید. سرمایی که به مردم ایران تحمیل شده بود سرمای تحریم نبود، سرمای تحقیر بود. سرمای این بود که ایران را به‌عنوان تهدید صلح و امنیت ملی، با صدور هفت قطعنامه فصل هفتم منشور ملل متحد معرفی کردند که یک دروغ بزرگ است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: امریکایی‌ها سی‌ و اندی سال تلاش کردند تا این کار را بکنند؛ اما شکست خوردند. اما در نهایت به‌ دلیل بی‌تدبیری، آنها توانستند در قطعنامه‌های پشت سر هم، از ایران چهره دیگری نشان دهند. در این میان، اصل قانون مجازات ایران مطرح نبود، بلکه می‌گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد. ظریف با بیان اینکه قدرت ایران حاصل حضور و مشارکت مردم است، گفت: ایران را در زنجیر ایران‌هراسی، تحمیل و تحقیر کشیدند و مردم آن را با حضور در انتخابات عوض کردند که ان‌شاءالله یک‌بار دیگر در 29 اردیبهشت‌ماه شاهد آن خواهیم بود. وی فرق دولت یازدهم را با دولت قبل در سودجویی دلال‌های نفت که پول و خون این ملت را بردند و خوردند برشمرد و گفت: مذاکره بی‌نتیجه‌ای که بعد از آن، تحریم باشد، شجاعت نیاز ندارد، شهامت هم نیاز ندارد، آنها ادای شهامت را درمی‌آوردند. شهامت این است که آبروی سیاسی چندین ساله را برای مردم که همه چیزمان را از آنها داریم، در طَبَق اخلاص بگذاریم. این کار را در ابتدا، مقام معظم رهبری با اعلام نرمش قهرمانانه آغاز کردند که راهگشای ما بود و بعد رئیس‌ جمهوری به‌طور مستمر برای آن تلاش می‌کرد و از خود مایه گذاشت.

وزیر امور خارجه تصویر ایران‌هراسی را فرو ریخته دانست و گفت: اینجاست که ما دست نیاز به سوی هنرمندان و فرهیختگان دراز می‌کنیم. شما می‌توانید فرهنگ صلح،‌ گفت‌وگو و مدارای ایران را به دنیا نشان دهید. هنر، بهترین نمود و نماد واقعیت‌های فرهنگی ایران است. این است که افتخار می‌کنیم اصغر فرهادی- کارگردان سینما- برنده اسکار می‌شود و فیلم‌های کیارستمی- فیلمساز و عکاس- در دنیا مطرح است و صدای استاد شجریان- خواننده- در همه دنیا برای ایران افتخار می‌آفریند.

«سید حسن قاضی‌زاده هاشمی»؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به تلاش دولت برای بهبود وضعیت فقرا و محرومان گفت: بسیاری از شعارهای انقلاب در این چهار سال عملی شدند. مثالی از استان سیستان و بلوچستان می‌زنم که به تمام ایران قابل تعمیم است. تنها 40 درصد این استان مرکز پزشکی داشت و اکنون تمامی آن تحت پوشش است. ما در حوزه پیشگیری،اقدامات ارزشمندی انجام داده‌ایم که برای این کار نیاز به ارتقای دانش مردم داشتیم و هنرمندان در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت همکاری بسزایی با ما داشتند. وی از تأثیرات مثبت برجام به رفع گرفتاری‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از برجام هیچ‌ یک از مقالات ما در مجلات معتبر جهانی چاپ نمی‌شد و در کنگره‌های بهداشت جهانی کسی قرار ملاقات‌های ما را نمی‌پذیرفت، اما حالا کشورهای اروپایی به دنبال قرار و گفت‌وگو با ما هستند. وی با تأکید بر اهمیت سلامت روانی جامعه گفت: پیش از برجام مردم مدام در اضطراب بودند و این دولت به آنها امید را برگرداند. وزیر بهداشت جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را خالی دانست و ادامه داد: آیت‌الله از اعضای دولت خواسته بود تا در انتخابات 96 روحانی را تنها نگذارند زیرا نگران ایران و انقلاب بود. ایشان معتقد بود با روی کار آمدن مخالفان روحانی عقبگردی خواهیم داشت که انقلاب را نابود خواهد کرد. هاشمی افزود: مهم رأی دادن مردم است و هنرمندان و اهالی رسانه باید مردم را به پای صندوق‌های رأی بیاورند.

در پایان از علی نصیریان به خاطر فعالیت‌های اجتماعی و نوع‌دوستانه وی قدردانی شد./ روزنامه ایران