تکرار پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و به دنبال آن شادی هواداران این نامزد در سراسر کشور، به تیتر یک بسیاری از تارنماهای خبری فرانسه تبدیل شد.

به گزارش مرور نیوز، خبرگزاری فرانسه امروز نیز همچون روزهای گذشته با انتشار گزارش هایی از روند انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: «زنده باد روحانی، زنده باد اصلاحات. دهها هزار ایرانی به ویژه جوانان، شنبه شب شادی خود را پس از پیروزی مجدد حسن روحانی میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری به نمایش گذاشتند.»
از شب هنگام، پس از یک روز کار یا تحصیل صدها تن به خیابان ها آمدند و به خاطر پیروزی مجدد حسن روحانی، با بوق زدن و هیاهو، فریاد شادی سردادند.
در طول شب، جمعیت افزایش یافت و هزاران تن به خیابان ها و میادین بزرگ شهر رفتند. دختران و پسران باهم، در حالی که دست می زدند، عکس هایی از رئیس جمهوری منتخب، روبان ها، دستمال ها و نوارهایی به رنگ بنقش و سبز که نشانه حمایت از اصلاح طلبان و روحانی است، حمل می کردند.
تارنمای شبکه تلویزیونی فرانس 24 با انتشار یک گزارش مکتوب که به آن چندین فیلم و عکس ضمیمه شده بود، جلوه هایی از جشن و شادی مردم ایران پس از پیروزی مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به تصویر کشید.
گزارشگر فرانس 24 با حضور در خیابان های تهران، حضور مردم به ویژه جوانان پایتخت را در جشن پیروزی روحانی بسیار گسترده و چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: ایرانیان پیروزی حسن روحانی را در خیابان های تهران جشن گرفتند.
در ادامه این گزارش آمده است: عصر شنبه در جای جای پایتخت، هزاران شهروند تهرانی به ویژه جوانان شادی خود را از انتخاب مجدد حسن روحانی میانه رو به نمایش گذاشتند.
گزارشگر این شبکه تلویزیونی با بیان اینکه تصاویر باورنکردنی در این جشن می توان دید، از عظمت و شور و شوق شرکت کنندگان در فضایی بسیار صمیمی و خانوادگی خبر داد.
این شبکه تلویزیونی روز گذشته نیز با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران، تیتر یک خود را به این حوزه اختصاص داد و نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری ایران: بر اساس نتایج اولیه روحانی پیشتاز است».
تارنمای روزنامه فرانسوی لَکروا نیز با اختصاص تیتر یک خود به پیروزی دوباره حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: «ملت ایران راه توافق با جهان را انتخاب کردند.»
در این گزارش آمده است: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای بار دوم با کسب 57 درصد آرا در انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت پیروز شد.
این رسانه فرانسوی با بازتاب سخنان رئیس جمهوری منتخب ایران که از تلویزیون دولتی پخش شد، نوشت: «مردم ایران راه توافق با جهان و دوری از افراط گرایی را انتخاب کردند.»
تارنمای فیگارو که پرشمارگان ترین روزنامه فرانسه بشمار می رود نیز، تیتر یک خود را به انتخابات ایران اختصاص داد و نوشت: حسن روحانی با اختلاف زیاد پیروز انتخابات ایران شد.
در ادامه این گزارش آمده است: حسن روحانی استادانه پیروز آزمون شد. رئیس جمهوری وقت ایران به مدت چهار سال دیگر با کسب اکثریت آرا انتخاب شد. روحانی میانه رو حامی سیاست گشایش با جهان، 57 درصد آرا را کسب کرد.
این گزارش می افزاید: بر اساس آمار منتشر شده توسط وزیر کشور ایران، ابراهیم رئیسی رقیب وی فقط 38 درصد آرا را کسب کرد.
به نوشته فیگارو، حسن روحانی در مقایسه با نخستین انتخاباتی که در سال 2013 پیروز شد، برنده پنج میلیون رای (بیشتر) شد.
تارنمای این روزنامه پرشمارگان در صفحه اختصاصی اخبار ایران نیز تحلیل ها و گزارش های متعددی در زمینه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر کرده است.
تارنمای روزنامه لوموند نیز از روز گذشته با اختصاص تیتر یک خود به انتخابات ایران، نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با اختلاف زیادی پیشتاز است.
این روزنامه فرانسوی در دو گزارش دیگر خود با اشاره به نتایج اولیه انتخابات از تیترهای «حسن روحانی در مسیر انتخاب مجدد ریاست جمهوری» و «ایران: سیاست گشایش حسن روحانی محبوب رای دهندگان» استفاده کرد.
لوموند همچنین در یک گزارش اختصاصی دیگر در زمینه انتخابات ایران، از شکست وعده های عوامگرایانه مبنی بر حمایت از محرومان، خبر داد.
این روزنامه فرانسوی در روزهای اخیر همچنین با انتشار گزارش هایی در این زمینه از تیترهایی همچون «حسن روحانی، میانه روی به دنبال پایداری» بهره برد.
به گزارش ایرنا، در مجموع رسانه های فرانسوی زبان حضور مردم ایران در پای صندوق های رای را بسیار گسترده و انبوه ارزیابی و در کنار گزارش های مکتوب، عکس ها و فیلم های متعددی در این ارتباط منتشر کردند.
اشاره به صف های طولانی رای دهندگان، تمدید چند باره ساعت رای گیری، نرخ بالای مشارکت مدنی و پیشتازی مطلق روحانی در کسب آرا، از دیگر شاخص هایی بود که در بیشتر این گزارش ها بر آن تاکید شده است.
همچنین بسیاری از رسانه های فرانسه نتایج اولیه و نهایی انتخابات ایران را در شبکه های اجتماعی همچون توییتر به صورت لحظه به لحظه منتشر و دوشادوش رسانه های داخلی حرکت می کردند.