سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در ضیافت افطاری برای اقلیت های قومی و دینی عراق گفت که رمز موفقیت عراق، وحدت کلمه همه اقوام و طوایف در این کشور است.

به گزارش مرور نیوز، 'ایرج مسجدی' شب گذشته در مراسم ضیافت افطاری به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در جمع نمایندگان اقلیت های قومی و دینی عراق افزود هر قوم و طایفه ای می تواند به فرهنگ و قومیت خود افتخار کند اما رمز موفقیت و پیروزی عراق در وحدت کلمه همه اقوام و طوایف این کشور است.
وی اضافه کرد که گرچه در ایران هم اقوام و طوایف مختلف وجود دارد اما حضرت امام خمینی (ره) همواره در بیاناتشان همه ملت ایران را با عبارت 'ملت مسلمان ایران' مورد خطاب قرار می داد.
سفیر کشورمان در عراق تاکید کرد که ایران و عراق دو ملت واحد و برادر هستند و امنیت عراق، امنیت ایران نیز است و پیشرفت و سازندگی در این کشور موجب افتخار و خوشحالی ایران است.
در این مراسم رئیس تجمع کردهای فیلی در عراق درباره شخصیت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در ایران گفت که کاری که امام خمینی (ره) کرده اند، شبیه معجزه است.
'محمد سعید النعمانی' اضافه کرد که امام راحل، کشور ایران را در منطقه و جهان تبدیل به یک قدرت غیرقابل انکار کرده و امروز ایران اسلامی در حوزه های علمی، ورزشی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی از کشورهای پیشرفته دنیا به شمار می رود.
'جاسم محمد جعفر' نماینده ترکمنان در پارلمان عراق نیز پیرامون آینده اقلیت های قومی و دینی در عراق سخن گفت و افزود که اگر ترکمنان در عراق مورد حمایت دولت قرار نگیرند، شاید روزی برسد که قومیت ترکمن در عراق منقرض شود.
به گفته وی، در حال حاضر بیش از 80 هزار خانواده ترکمن از مناطق اصلی سکنای خود در نینوا و کرکوک به دلیل حمله داعش عوامل دیگر، به خارج از مرزهای عراق و یا در داخل کشور آواره شده اند.
'حنین قدو' نماینده اقلیت قومی شبک در پارلمان عراق نیز گفت که متاسفانه بر اثر توطئه های خارجی، هنوز عراق صحنه درگیری و جنگ است و برخی سیاسیون در داخل عراق نیز با عنوان مناطق مورد اختلاف، باعث از دست رفتن مناطق اصلی اقلیت شبکی ها در استان نینوا می شوند.
وی اضافه کرد که ماده 140 قانون اساسی فقط به کرکوک اشاره دارد اما برخی سیاسیون مناطق مورد اختلاف را توسعه داده و حتی مناطق تلعفر و اماکن سکنای شبک ها در نینوا و منطقه طوزخورماتو را نیز جزو مناطق مورد اختلاف دانسته اند.
'ترهان مفتی' از قومیت ترکمن و وزیر سابق ارتباطات و تلفن عراق نیز با تایید سخنان قدو و جاسم محمد جعفر درباره آینده اقلیت های قومی و دینی در عراق گفت که باید مناطق جغرافیایی بافت های اجتماعی مختلف عراق مورد حمایت قرار گیرد و از تجزیه این مناطق جلوگیری شود.
خانم 'سمر محمد' از فعالان سیاسی اقلیت قومی کردهای فیلی در عراق، از کمک های جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل روند سیاسی عراق به ویژه حمله داعش به عراق در 2014 تقدیر کرد و گفت: زبان از این همه لطف و محبتی که جمهوری اسلامی ایران به عراق دارد، عاجز است.
'طارق المندلاوی' از فعالان سیاسی کردهای فیلی نیز از تشکیل یک تشکل غیر دولتی با مشارکت نمایندگان اقلیت های قومی فیلی ها، شبکی ها و ترکمنان در بغداد خبر داد و افزود که هدف این تشکل که 'تنوع' نام دارد، حفاظت و پاسداری از اقلیت های قومی و دینی در عراق است.
اقلیت های قومی و دینی حاضر در این جلسه پیش از ضیافت افطار، در نماز جماعت مشترک شانه در شانه هم شرکت کرده و تنوع قومی و دینی عراق را به نمایش گذاشتند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران هرساله در ماه مبارک رمضان، مراسم های ضیافت افطاری را برای اقشار مختلف جامعه عراق برگزار می کند که این مراسم به یکی از نشست های صمیمانه برای بیان درد دل ها و بررسی اوضاع عمومی منطقه و عراق و مناسبات دو کشور ایران و عراق تبدیل شده است.