کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تحولات منطقه را فرصتی برای احیای ژئوپلیتیکی ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که وزارت خارجه و دولت نقش فعال خود را در مدیریت بحران ایفاء کنند‌.

به گزارش مرور نیوز، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی بیانیه‌ای در خصوص بحران در روابط قطر و چند کشور عربی تحولات منطقه را فرصتی برای احیای ژئوپلیتیکی ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که وزارت خارجه و دولت نقش فعال خود را در مدیریت بحران ایفاء کنند‌.

در ابتدای این بیانیه آمده است: اگر چه بخش وسیعی از بحرانهای منطقه جنوب غرب آسیا و خاورمیانه عربی ناشی از موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه و چشم طمع سردمداران غربی به منابع سرشار نفتی و گازی آن بوده است، اما امروزه منطقه آبستن حوادثی است که بیش از هر زمان دیگری سرنوشت آنرا تحت تاثیر قرار داده است. بازیگران عربی منطقه سالیان متمادی است که خود را گرفتار پاردوکس‌هایی نموده‌اند که دستاوردی جز تفرقه، تشدید اختلافات، جنگهای ویرانگر داخلی و میلیاردها دلار خسارت مادی برای منطقه به همراه نداشته است. این روند که محصول فزون خواهی حکومتهای خودکامه و متمول عربی با محوریت عربستان سعودی و عدم درک صحیح دردهای منطقه توسط بازیگران است زمینه را برای سوءاستفاده هرچه بیشتر بازیگردانان فرامنطقه‌ای و دراز کردن چنگال طمع آنان به سرکردگی امریکا، انگلیس و اسرائیل را فراهم کرده است.

در ادامه تاکید شد: در این میان بی شک نقش رفتارهای قبیله گرایانه و مستبدانه عربستان سعودی به عنوان عامل اصلی برهم زننده نظم ژئوپلیتیکی و امنیتی منطقه در خلق بحران موجود کاملا مشهود و نمایان است. اعلام رویارویی تمام عیار چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس علیه قطر متحد دیرینه خود تردیدی باقی نمی گذارد که عربستان بعد از قطع رابطه با ایران، حمله به یمن، تهدید رسمی عمان و مداخلات گسترده در سوریه و عراق و مصر و لیبی به دنبال برهم زدن نظم ژئوپلیتیکی منطقه و درنهایت محدودکردن عرصه بر جمهوری اسلامی ایران است.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در این بیانیه ادامه داد: هرچند که جمهوری اسلامی همواره خواهان صلح، آرامش و امنیت در منطقه است اما به هرحال تنش جدی در روابط چند کشور عربی با قطر و تحریم سیاسی و اقتصادی و اخراج این کشور از ائتلاف عربی به رهبری عربستان فرصتی را برای ایران فراهم ساخته تا با تدبیر لازم در ائتلاف رقبای منطقه ای خویش شکاف انداخته و مانع از شکل گیری ناتوی عربی شود. از سوی دیگر ایران در کانون صف آرایی سیاسی و آرایش قوای منطقه ای قرار داشته و گفتمان ایران هراسی به محور اصلی روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده و شورای همکاری خلیج فارس با هدف راهبردی مقابله با ایران تشکیل گردیده و ناتوی عربی نیز تکمیل پروسه ایران هراسی در منطقه بوده است.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: حوادث اخیر در عین حال که مخاطراتی را دامن می زند ولی چالشهای جدی برای آل سعود فراهم می‌کند. تشدید منازعات کنونی عربستان و قطر حتی اگر از عمق راهبردی چندانی برخوردار نباشد و برای قطر فضای سیاسی لازم برای مانور قدرت مهیا نباشد اما میدان مانور ایران برای برملا ساختن ماهیت پلید و نقشه‌های شوم آل سعود را فراهم می سازدواشکارانشان می دهدکه حاکمان موروثی سعودی تنها به منافع و زیاده طلبی های خودگرایش دارند و ادعاهای عرب و عجم ویاسنی وشیعه برای تحریک دیگرکشورهاعلیه ایران مستمسک و بهانه‌ای بیش نیست، یعنی عربستان می‌کوشد حاکم بلامنازع و برادر بزرگ کشورهای عربی و منطقه باشد و هیچ کشوری حق کوچکترین نافرمانی ندارد.

در ادامه آمده است: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تحولات منطقه را فرصتی برای احیای ژئوپلیتیکی ایران دانسته و انتظار دارد وزارت خارجه و دولت نقش فعال خود را در مدیریت بحران ایفاء کنند‌. در این راستا ذکر چند نکته ضروری است، علیرغم برخی مواضع غیر اصولی قطر در سالیان اخیر و همسویی با سیاستهای ضدامنیتی ریاض و تجهیز مالی و تسلیحاتی معارضان تکفیری علیه دولت سوریه، این کشور در مجموع مواضع نسبتا معتدل‌تری در قبال مواضع ضدایرانی برخی کشورهای عربی داشته است. این مساله می‌تواند برای ایران فرصت مناسبی برای نقش آفرینی در مدیریت امنیت منطقه خلیج فارس به حساب آید.

در ادامه آمده است: رویکرد اصولی و منطقی ایران باید مبتنی بر اصل آگاه سازی کشورهای منطقه از تهدیدات ممتد و مداخلات جنون آمیز عربستان باشد تا منطقه خلیج فارس گرفتار جنگی غیر قابل کنترل نشود،بویژه در شرایط فعلی که آل سعوددچاراین توهم شده که رشوه چندصدمیلیارددلاری به ترامپ مجوزی برای جولان دادن درمنطقه است! رویکرد بی‌طرفانه به معنای آن نیست که ایران از هرگونه کمک به مردم قطر که در محاصره همه جانبه قرارگرفته اند، خودداری کند. قطعا این همکاریها در شرایط حاد کنونی می‌تواند در فرایند اعتمادسازی ملتهای عربی و مسلمان منطقه نسبت به حسن نیت و عمل جمهوری اسلامی موثر باشد، همانطور که ملت و دولت کویت همواره خود را مدیون محبتهای ایران در بحبوحه اشغال این کشور توسط صدام می دانند.

کانون دانشگاهیان در ادامه تاکید کرد: کلیه نیازهای مردم مسلمان قطر اعم از کمکهای غذایی و دارویی؛ تسهیلات هوایی و دریایی برای ارتباط با جهان خارج ؛ ارتباطات رادیو و تلویزیونی و ..... بایستی بدون وقفه در اختیار مردم مسلمان این کشور خصوصا دراین ماه مبارک قرار گرفته و از رنج و نگرانی آنها بکاهد. این رفتار انسانی در شرایط بحرانی چه بسا در تعدیل و نزدیک ساختن مواضع قطر به جمهوری اسلامی در قضایای منطقه ازجمله سوریه اثربخش باشد. البته اختلاف در اردوگاه رقبای ایران نباید باعث ذوق زدگی در دستگاه سیاست خارجی شده و مصالح و امنیت ملی ایران را درگیر اختلافات داخلی رقبای منطقه ای خود نماید. هرگونه ورود نسنجیده به این مناقشه می‌تواند مغایر با منافع ملی محسوب شود و نگرانی آن وجود دارد که سناریوی بزرگتری توسط قدرتهای سلطه گر غربی برای بحرانی کردن منطقه و دامی طراحی شده برای ایران اسلامی باشد.

در پایان تاکید شده است: وزارت امور خارجه به عنوان نهاد رسمی و مسئول در سیاست خارجی ایران باید هوشیارانه عمل نماید و با هماهنگی و پشتیبانی نهادهای تاثیرگذار در عرصه سیاست خارجی و استفاده از قدرت افکار عمومی و ظرفیت نهادهای مدنی و شبکه های اجتماعی نقش اساسی درایجادثبات در منطقه و صیانت از منافع ملی ایفاء نماید. ایران اسلامی می‌تواند به مثابه یک قدرت بیطرف اما فعال و تاثیرگذار تهدیدات فعلی را به فرصتی مغتنم برای معرفی ماهیت غیرانسانی حکام حامی تروروخشونت سعودی واربابان غربی و مدعی حقوق بشر آنان قرار دهد.