گزارش شش ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روند اجرای برجام به هیات رییسه مجلس برای قرائت در صحن علنی ارجاع شد.

به گزارش مرور نیوز، این گزارش دارای هشت بخش مشتمل بر مبانی و منابع گزارش،‌ اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،‌ تحریم‌های رفع شده،‌ تحریم‌های باقی مانده،‌ موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا،‌ اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران و جمع بندی و پیشنهاد است.

متن کامل این گزارش به شرح زیراست:
در اجرای تبصره یک «قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب 21 /7/ 1394 مجلس شورای اسلامی،‌ گزارش شش ماهه دوم اجرای برجام به شرح زیر تقدیم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مردم شریف ایران می‌شود:

مقدمه:
در تیر ماه سال 1394 «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به «برجام»، از سوی جمهوری اسلامی ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان، که از آنها به عنوان 1+5 یاد می‌شود، ‌مورد توافق قرار گرفت. با توجه به آثار و پیامدهای برجام بر ابعاد مختلف نظام اقتصادی،‌ سیاسی، نظامی و امنیتی کشور از یک سوء و آرای موافقان و منتقدان از سوی دیگر، مراحل بررسی این موضوع در مجلس شورای اسلامی و نیز شورای عالی امنیت ملی طی و پس از تایید مشروط مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای «مدضله العالی» در نهایت در تاریخ 26 دی ماه 1394، اجرایی گردید.
گزارش حاضر در هشت بخش به شرح زیر تهیه شده است:
الف) مبانی و منابع گزارش
ب) اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران
ج) فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران
د) تحریم‌های رفع شده،‌
ه) تحریم‌های باقی مانده
و) موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا
ز) اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران
ح) جمع بندی و پیشنهاد

الف) مبانی و منابع گزارش
گزارش حاضر با مطالعه،‌ بررسی و لحاظ نمودن مبانی و منابع زیر تهیه شده است:
1 - شروط نه گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» که پیش از اجرای برجام در تاریخ 29 /۷/ 1394 به رییس جمهور محترم ابلاغ شده است (پیوست شماره ۱)؛
2 - «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، ماده واحده مصوب تاریخ 21 /۷/ 1394 مشتمل بر 9 بند و دو تبصره (پیوست شماره ۲)؛
3 - متن برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که در تیر ماه سال 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه کشور آلمان،‌ موسوم به ۱+۵ مورد توافق قرار گرفت و در تاریخ 26 دی ماه 1394 رسما به اجرا در آمد (پیوست شماره ۳)؛
4 - گزراش‌های رسمی سه ماه اول،‌ دوم، سوم،‌ چهارم و پنجم وزیر امور خارجه که بر مبنای «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب 21 /۷/ 1394 که اعلام می دارد «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش دهد» تهیه و در اختیار کمیسیون قرار گرفته است (پیوست‌های 4 و ۵)؛
5 - گزارش‌های مکتوب و مذاکرات انجام شده با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط؛
6 - بازدیدهای میدانی از مراکز هسته‌ای و مربوطه؛
7 - مواضع رسمی اعلامی گروه ۱+۵؛

ب ) اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران بنا به گواهی و تایید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام عمل نموده است که به اهم موارد این تعهدات که قبل از اجرای برجام و برای زمینه‌سازی راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی و به منظور فراهم نمودن امکان اجرای برجام و نیز بعد از اجرای برجام، انجام شده است،‌ به اختصار اشاره می‌گردد:
1 . اقدامات شفاف ساز که در گزارش شش ماهه اول به تفصیل بیان گردید.
2 . خارج ساختن مخزن (Calandria) راکتور چهل مگاواتی آب سنگین اراک و مسدود کردن حفره‌های مخزن با بتون،‌ به گونه‌ای که امکان مورد استفاده قرار گرفتن مجدد آن وجود نداشته باشد.
3 . کاهش ماشین‌های غنی سازی موسوم به سانتریفیوژ در سایت نطنز از حدود 19 هزار دستگاه ( 9000 فعال و 10 هزار غیر فعال) به 5010 دستگاه در قالب 30 آبشار، هر یک به ظرفیت 168 سانتریفیوژ و جمع‌آوری و انبار کردن سایر دستگاه‌ها.
4 . پذیرش و اجرای تعهد و شرط جایگزینی مورد به مورد ماشین‌های غنی سازی IRL با همان نوع در صورت استهلاک یا خرابی ماشین‌های فعال.
5 . توقف کامل غنی سازی اورانیوم بالاتر از ۳.۶۷ درصد ( قبل از مذاکرات منتهی به برجام تا سطح 20 درصد غنی سازی انجام می‌گرفت).
6 . کاهش 2700 ماشین غنی سازی سایت فوردو به تعداد 1044 دستگاه در قالب 6 آبشار در یک بال و جمع آوری و انبار کردن مابقی ماشین‌های غنی سازی.
۷. قطع تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم (U.F.6) به کلیه ماشین‌های غنی سازی باقی مانده در فردو و صرفا چرخش دو زنجیره بدون تزریق گاز.
8 . تغییر کاربری سایت غنی سازی فوردو و تبدیل آن به مرکز فعالیت تحقیقات هسته ای به منظور جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار با همکاری روسیه.
9 . تحویل و مبادله ذخایر اورانیوم غنی سازی شده با کیک زرد.
10 . اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی.
11 . پذیرش سطوح مختلف محدودیت‌های تعیین شده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور طبق برجام،‌ برای مدت 8 تا 15 سال و برخی نظارت‌ها تا 25 سال، برای عادی سازی پرونده هسته‌ای .
ادامه دارد . . .