عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: ارائه گزارش های سالانه رئیس جمهور و وزرا به مجلس از طرح سوالات موردی و سلیقه ای و ارزیابی فردی نمایندگان جلوگیری می کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با مرور نیوز در خصوص طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیرامون ارایه گزارش سالانه رئیس جمهور و وزرا به مجلس، گفت: متاسفانه مخالفان این طرح مباحثی را بدون مطالعه مطرح می کنند، در صورتی که این طرح به دنبال افزایش بُعد نظارتی مجلس است، در حقیقت به جای آنکه رئیس جمهور بعد از پایان هر دوره به مجلس گزارش عملکرد ارایه کند با این طرح موظف به ارایه گزارش سالانه می شود، زیرا چهار سال فعالیت ریاست جمهوری با یک دوره کاری مجلس شورای اسلامی همزمان نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تجربه نشان داده اگر رئیس جمهور و وزرا هر ساله و در مدت زمان کوتاه برنامه کاری خود را به مجلس ارایه کند و نمایندگان نیز بتوانند در کوتاه مدت ریاست جمهوری و وزرا را رصد کنند، نتیجه مطلوب تری حاصل می شود کما اینکه اقدامی عقلانی است.

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور سبب افزایش اختیارات نمایندگان می شود، افزود: مجلس باید برنامه ها و عملکرد رئیس جمهور و وزرا را مکرراً رصد و ارزیابی کند، متاسفانه هم اکنون گزارش های نظارت مجلس بسیار با تاخیر اعلام می شود لذا به این نحو نظارت ها موثر واقع نمی شود.

جعفرزاده ایمن آبادی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادامه اعلام گزارش های ریاست جمهوری و وزرا مانند قبل کارت زرد و غیره به آنها داده می شود، یادآور شد: این طرح از ارزیابی فردی و سلیقه ای نمایندگان، سوالات موردی و سلیقه ای و بدون اولویت بندی نمایندگان جلوگیری می کند؛ همچنین شرایط طرح سوالات ملی و اساسی را فراهم می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گزارش ها به صورت کارشناسی و تخصصی توسط کمیسیون های مربوطه بررسی می شود، لذا مسائل کارشناسی از سوی نمایندگان تعقیب می شود و از سوی دیگر تمامی مواردی که در برنامه های توسعه ای و بودجه ای کشور آمده تجمیع و از رئیس جمهورو وزرا سوال می شود.