رئیس جمهوراظهار کرد: اگر کسی با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد چراکه برجام میماند و ما راه را ادامه می‌دهیم.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از تقدیم گزارش دستگاههای منتخب از عملکرد خود در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی، گفت: در صد روز نخست فعالیت دولت یازدهم در همان شبی که مصاحبه می‌کردم و گزارش کار صد روزه را می‌دادم، همزمان سایت حقوق شهروندی هم گشوده شد و پیش‌نویس این حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت.

وی افزود: بسیاری از اساتید بزرگ حقوق، محققین، هنرمندان و فرهیختگان اظهار نظر کردند و چند بار این منشور اصلاح شد تا در نهایت و پس از حدود 8 جلسه با حضور مبرزترین اساتید حقوق در کشور، این منشور حقوق شهروندی در 22 فصل و 120 ماده تنظیم و در آذر سال گذشته رونمایی و منتشر شد.

رئیس جمهور اظهار کرد:  بعضی از عزیزان آن زمان گفتند که نزدیک انتخابات است، این اقدام حرکتی انتخاباتی است و حقوق شهروندی مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش خواهد شد. همان روز هم که این منشور را در همین مکان اعلام کردم گفتم یکی از اهداف بسیار مهم ما، اجرای تمام این منشور است.

روحانی تصریح کرد: اساسا برای چه انقلاب کردیم. انقلاب مشروطه برای چه بود. و در طول 110 سال این همه مبارزات برای چه بود. اگر در یک کلمه بخواهیم خلاصه کنیم، اینکه مردم می‌خواستند به حقوق‌مادی، معنوی، اجتماعی و فردی‌ و به عبارتی به حقشان برسند، چرا مردم انقلاب کردند. مردم انقلاب کردند که به حق‌شان برسند، چرا در انتخابات شرکت می‌کنند برای اینکه به حق‌شان برسند و چرا نقد می کنند برای اینکه به حق‌شان برسند. دستیابی به حقوق مسلم انسان‌ها که حقوق ملی‌، عمومی، انسانی وحقوق بشر است که فعلا از واژه حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور در تشریح و تبیین حقوق شهروندی تصریح کرد: : ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت که من نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کسی در این کشور، هر مسئولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد.

وی تاکید کرد: همه باید ذیل قانون کار کنیم. خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که می‌فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است، به پیغمبر می‌گوید تو از قانون اگر یک ذره منحرف شوی، دو برابر مجازاتت می‌کنیم هم در دنیا، هم در آخرت.

روحانی تصریح کرد: اصل، قانون است و هیچ‌کسی حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست، قانون الهی را آورده اجرا شود و خودش هم مثل همه. او هم مجری ، هم مبلغ قانون و هم مفسر قانون است.