وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه پیامی صادر کرد.

به گزارش مرور نیوز، در متن پیام سید محمد بطحایی آمده است: اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است. بر این اساس، تعلیم و تربیت، شالوده‌ نظام فکری دین مبین اسلام به‌شمار میاید برای آنکه انسان‌هایی تربیت شوند که با عبور از تاریکی‌های جهل و نادانی، به چراغ روشنایی‌بخش علم و تقوا و وادی صلاح و سعادت راه یابند و جوامعی سرشار از معنویت و آسایش بر پادارند .

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به عنوان جریان بزرگ فرهنگی، پرچمدار جهل‌زدایی و آگاهی‌بخشی است و بنیانگذار و رهبر کبیر آن، حضرت امام خمینی (ره)، با اقتدا به سیره‌ نبوی و سنت علوی و با توجه به قدرت شگرف آگاهی و علم، در هفتم دی‌ماه 1358 با فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی، ملت مسلمان ایران را متوجه ضرورت یک عزم ملی و همگانی در پیشبرد این امر مهم کردند و فرمودند: تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است. همچنین در بخش دیگری از پیام خود تاکید کردند: ما باید در برنامه‌ درازمدت، فرهنگ وابسته‌ کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم. 

سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی است و به برکت فرمان امام راحل(ره)، خیزشی عظیم پایه‌گذاری شد. ثمره‌ این تلاش‌ها، رشد نرخ باسوادی گروه سنی زیر 50 سال از حدود 50 درصد به حدود 95 درصد است و یقین دارم در ادامه‌ این راه نورانی، جدیت و تلاش همه‌جانبه و همگانی برای بهره‌مندی افرادی که هنوز از نعمت سواد محروم‌اند، بهبود زندگی، رفاه و تعالی معنوی و اجتماعی را بیش از پیش نصیب ایران عزیزمان خواهد کرد.

اینجانب ضمن تشکر و قدردانی از برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همکاران سخت‌کوشم در عرصه سوادآموزی کشور، بخصوص آموزش‌دهندگان عزیز، توفیق روزافزون در خدمت‌رسانی مخلصانه و مجاهدانه به مردم شریف ایران اسلامی از خداوند منان برای همگان خواستارم.