محمدرضا عارف گفت : لازم است یاد مرحوم کشاورز را گرامی دارم، ان‌شاءالله حقوقدانان جوان بتوانند راه او را ادامه دهند. استاد بهمن کشاورز متخلق بود و خدمات شایسته و ماندگاری از او به جای مانده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا عارف در سی و دومین همایش اتحادیه اسکودا در یزد با گرامیداشت روز کارگر و معلم و اشاره به نقش مهم آنها گفت: لازم است یاد مرحوم کشاورز را گرامی دارم، ان‌شاءالله حقوقدانان جوان بتوانند راه او را ادامه دهند. استاد بهمن کشاورز متخلق بود و خدمات شایسته و ماندگاری از او به جای مانده است.

وی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی نظامات صنفی گفت: اکنون در دهه پنجم انقلاب قرار داریم؛ در اوایل انقلاب به سمت تمرکز رفتیم و بعضاً نگاه قیم مابانه در امور کشور وجود داشت که مسؤولیت آن هم با خودمان است. البته به طور طبیعی به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان این مسیر را ادامه داد به همین دلیل اصل ۴۴ قانون اساسی در مسیر اجرا قرار گرفت.

عارف ادامه داد: اهمیت نقش آفرینی نظامات صنفی در این است که به نمایندگی از حاکمیت، بخشی از وظایف حاکمیت را انجام می‌دهند نمونه آن را می‌توان در نظام پزشکی دید. این روند می‌تواند در بخش‌های فرهنگی و هنری هم اجرایی شود که ما با همین شرط به آقای صالحی وزیر ارشاد رأی اعتماد دادیم. جا دارد کانون وکلا نیز در این مسیر تأثیرگذار باشد.

نماینده تهران استقلال کانون وکلا را بحثی چالشی و قدیمی خواند و گفت: این موضوع به دلایلی خیلی زود سیاسی می‌شود و برخی تلقی رودررویی پیدا می‌کنند. ما تجربه این چنینی در دانشگاه‌های داشتیم به همین دلیل با نگاه متمرکز در بحث انقلاب فرهنگی از آن دفاع می‌کردیم ولی این روش دانشگاه را دبیرستان خواهد کرد! از این رو به طور طبیعی به سمت هیئت امنایی رفتیم. در مورد کانون وکلا هم همین بحث را داریم لذا باید از قانون اساسی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: در دادرسی و رسیدن به عدالت هم قاضی و وکیل دو رکن هستند که هر دو لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر می‌باشند باید این موضوع در قانون اساسی به صورت خوبی تصریح شده است.

عارف با بیان اینکه وکیل به عنوان یک رکن در قوه قضائیه به عنوان حقوق ملت در فصل ۳ قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است، افزود: اگر این موضوع در فصل ۱۱ قانون اساسی بود شاید از آن تلقی وابستگی به وجود می‌آمد. فصل ۱۱ ناظر به وظایف حاکمیتی و فصل ۳ مربوط حقوق ملت است که در آن حق گرفتن وکیل آمده است. این مایه افتخار ماست که باید از حقوق ملت دفاع شود.

به گفته وی باید از حقوق این فرد در قبال نظام اداری دفاع شود که این کار را کسی که در کنار برجستگی‌های علمی، شجاعت و امنیت داشته باشد می‌تواند انجام دهد.

عارف با بیان اینکه قاضی در کشور ما در زمینه خاص تخصص پیدا می‌کند، افزود: گفته می‌شود که تخصص وکیل می‌تواند راهگشا باشد، استقلال در چارچوب وظیفه مدنظر ماست که ما این منزلت و جایگاه را قبول داریم.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه نقدهای جدی نسبت به دادگاه‌های ما وجود دارد، گفت: البته نقدهای جدی نسبت به وکلا هم است که باید وکلا برای ارتقا منزلت از خودشان شروع کند. وکلا زیر ذره بین هستند چنانچه خطایی رخ دهد به همه سرایت پیدا می‌کند. باید مراقبت کنیم این شغل مقدس به عنوان ادای وظیفه اجتماعی حفظ شود. اگر در پرونده‌ای، به علت قصور وکیل، حکم غیر عادلانه صادر شود، تبعات آن به کل نظام بازخواهد گشت.

عارف گفت که فراکسیون امید با توجه به تغییرات در قوه قضائیه و انتخاب رئیس آن از بدنه قوه برای بازنگری در شرایط قوه قضائیه اعلام آمادگی می‌کنم.

وی با اشاره به تعداد پرونده‌های دادگستری گفت: باید بررسی شود که چرا به این نقطه رسیده این، البته بخشی از این مباحث قانونی است که برداشت‌های مختلف از آن می‌شود. باید ضمن تنقیح و شفاف سازی قانون به این نکته توجه که نباید قانون مبهم باشد تا برداشت‌های مختلف از آن شود.

عارف با اشاره به موضوع جرم انگاری در قوانین گفت: باید مشخص شود که تعریف جرم چیست. شاید با رسیدگی به این موضوع، بخشی از پرونده‌ها از مسیر کنار بروند. باید در نظر داشت اگر فردی به زندان رفت، قبح زندان از بین می‌رود. بحث دیگر پیشگیری است. پیشنهاد می‌کنم این نهاد ارزشمند مدنی، مقداری وارد مباحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.