کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به یک دست شدن دولت ترکیه پس از انتخابات پارلمانی گفت: اردوغان تلاش دارد با به کارگیری مجریان تابع در دولت یک الیگارشی قدرت در این کشور ایجاد کند.

اردوغان در آخرین تصمیمی که برای مقابله با طرفداران جریان گولن در ترکیه گرفت دست به تعلیق گروه های غیردولتی زد که از جمله آن گروه حقوق کودکان بود. این اقدام در راستای دستگیری 30 هزار نفر و اخراج و برکناری‌اش از 100 هزار تن در ترکیه صورت گرفت. در همین رابطه حسن لاسجردی، کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز در خصوص احتمال بروز اعتراضات داخلی در این کشور گفت: اردوغان تلاش دارد با فشار به مخالفین دولت که پس از کودتای نافرجام ارتش کلید خورد، مانع قدرت یابی آن‌ها در ساختار سیاسی ترکیه شود. او در پی نمایش قدرتی است که مخالفان را بترساند و این مساله می‌تواند در بروز اعتراضات سیاسی آینده این کشور اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: بسیاری بر این باورند پس از انتخابات پارلمانی، دولت اردوغان یک دست تر شد و تمامی اعضا مجری دستورات رئیس جمهور هستند. در این شرایط فشار بر جامعه مدنی، روزنامه نگاران، قضات و نظامیان می‌تواند به مخالفت‌های زیرپوستی در جامعه منجر شود و در نهایت گروه مخالفان را در جایگاه مطالبانی قرار دهد که نظام مورد نظر اردوغان را تهدید کنند.

لاسجردی با اشاره به تاثیر برکناری‌های اخیر قضات بر استقلال دستگاه قضا ترکیه گفت: فشار اردوغان بر قاضی‌ها باعث شد تا کمترین مخالفتی از سوی آن‌ها با دستورات رئیس جمهور صورت نگیرد. اردوغان تلاش دارد در سال 2023 به مناسبت یک‌صد سالگی جمهوری ترکیه، این کشور را تبدیل به یک قدرت بزرگ کند.

این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: مشکل اردوغان این است که تبدیل شدن به قدرت بزرگ را در گذر از تمرکز تصمیم گیری و ایجاد یک حزب فراگیر مقتدر می‌داند در حالی که جامعه مدنی ترکیه دست کم در کوتاه مدت اجازه ایجاد چنین الیگارشی به وی نمی‌دهد. با این حال ممکن است در اثر استمرار فشارها، از قدرت مخالفت جامعه مدنی کم شود در آینده دورتر این الیگارشی به وجود آید.