سخنگوی دولت گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و اکنون هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم.

به گزارش مرور نیوز،  علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با  بزرگداشت مولوی شاعر ایرانی، گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان و روز جهانی آتش‌ نشانی اظهار کرد: از تمام آتش‌نشانان و همه آنهایی که در راه نجات دادن دیگران جان خود را از دست دادند قدردانی و تشکر می‌کنم. امروز از یک آتش‌نشان قدیمی که فرزندش هم آتش‌نشان بوده و در حادثه پلاسکو به شهادت رسیده دعوت کردم که در جلسه حضور داشته‌ باشند.

ربیعی با بیان اینکه فردا روز جهانی سالمند است، گفت: در این روز شعار ما فرصت‌های برابر برای تمام سنین است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سفر ریاست جمهوری و هیئت ایرانی به آمریکا در صدر توجه مردم بود و نقطه عطفی در سیاست خارجی ایران خواهد بود. 

ربیعی با اشاره به کار شکنی‌های آمریکا در روند سفر هیئت ایرانی برای شرکت مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آنها کارشکنی‌های بسیاری در روند سفر هیئت ایرانی به وجود آوردند، اما برخلاف تلاش آنها محل اقامت رئیس‌جمهور ما محل رفت و آمد سران کشورهای مختلف شد، در این سفر با سران ۱۵ کشور دیدارهایی صورت گرفت.

او افزود: نخستین دستاورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، شکسته شدن فضای روانی و اتهامات علیه ایران بود. دستاورد دوم ارائه طرح صلح و دوستی از سوی رئیس‌جمهور بود که این طرح امنیت در خلیج فارس را درون‌زا می‌بییند و هیچ کشوری را برای حضور در این ائتلاف کنار نمی‌گذارد، ضمن اینکه این طرح علیه هیچ کشوری نیست و به جای رویکرد سلبی رویکرد ایجابی دارد. اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و از امروز آماده مذاکرات جدی‌تر در مورد این طرح هستیم.

سخنگوی دولت درباره بیانیه ضدایرانی سه کشور اروپایی در موضوع آرامکو گفت: هدف آنها پیگیری سیاست‌های ضدایرانی فشار روانی به هیئت ایرانی بود؛ بنابراین از اروپایی‌ها خواسته شده بود اشتباه خود را جبران کنند و این موضوع را آقای روحانی هم در ملاقات‌های خودشان به آن اشاره کردند. با اصرار و پیگیری رئیس‌جمهور روشن شد که هیچ مدرکی در خصوص ارتباط ایران با حملات به آرامکو وجود ندارد و سه کشور اروپایی هم حاضر نبوند مسئولیت بیانیه را بر عهده بگیرند.

* نرخ تضمیمی خرید گندم برای سال آینده ۲۲۰۰ تومان تعیین شد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ تضمینی خرید گندم، گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با سایر تورم‌ها و مسائل اقتصادی کشور ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند متنفع شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با عربستان، گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و اکنون هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تاکنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشور‌ها پیام‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند، اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوز آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.