عید سعید فطر، موسم شکرگزاری مؤمنانی است که بعد از یک ماه بهره‌گیری از خوان گسترده الهی این روز را جشن می‌گیرند و با ذکر مناجات اجر و پاداشِ صبر و بردباری خود را از حضرت حق طلب می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، عید سعید فطر یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمان به‌شمار می‌رود که در آموزه‌های دین مبین اسلام بسیار به آن اشاره شده است. مؤمنان پس از یک ماه روزه‌داری به فطرت پاک خود باز می‌گردند و با بهره‌مندی از نور فطرت الهی زندگی خویش را برای همیشه در مسیر عبودیت و سکونت در درگاه قرب الهی محکم می‌کنند. این عید فرخنده هدیه‌ای از سوی کردگار به مومنان و پرهیزگارانی است که با روزه‌داری و نیایش‌های عارفانه خود، زنگار گناه از وجود پاک کرده‌اند و قلب و نفس خویش را از محبت هرچه غیر از معبود بی‌همتا زدوده‌اند. 

غسل کردن پس از غروب آفتاب، خواندن دعای رویت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین(ع)، احیای آن شب به دعا، نماز و استغفار از مهمترین اعمالی است که بزرگان دین برای شب عید فطر برشمرده‌اند.

همچنین برپایی نماز وحدت بخش عید فطر، جلوه‌ای از شکوه اتحاد مسلمانان به شمار می‌رود تا در صف‌هایی به هم پیوسته، قدرت جهان اسلام را بار دیگر به جهانیان نشان دهند و شکرگزار نعمت های بی پایان خدای متعال باشند.

خبرنگار خبرگزاری موج، به مناسبت عید سعید فطر و اهمیت آن گفت وگویی با حجت‌الاسلام «محمد بحرایی» پژوهشگر و کارشناس امور دینی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

عید سعید فطر روز بازگشت به فطرت

حجت‌الاسلام بحرایی، با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی نخستین روز ماه شوال عید فطر و جشن بازگشت به فطرت است، گفت: مسلمانان روزه‌دار در طول ماه رمضان با ارتباط‌های مستمر خود با خدای متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی‌های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت  آنهاست، خود را پاک کرده و به فطرت واقعی خود برمی‌گردند.

وی در ادامه افزود: عید فطر روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتی‌ها و پلیدی‌ها و روز غلبه بر شیطان است. مسلمانان به صفای باطن خود دست یافته و در حقیقت شخصیت واقعی خویش را باز یافته‌اند و در پرتو فضای معنوی این ماه و تلاش‌های خویش به یک زندگی نوین دست می‌یابند که می‌توان را بازگشت به خویشتن نامید.

 

مراتب روزه‌داران در عید فطر

این پژوهشگر امور دینی با اشاره به اینکه مسلمانان با فرارسیدن عید سعید فطر نوعی شادی و لذت درونی در خود احساس می‌کنند، بیان داشت: هر فردی نسبت به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت می‌نگرد و از آن بهره می‌گیرد. زمینه‌ها، ذهنیت‌ها و مراتب ایمان و عوامل دیگری در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد.

 

زکات فطره عاملی ارزشمند برای فقرزدایی و حل مشکلات جامعه

وی، زکات فطره را عاملی ارزشمند برای فقرزدایی، توسعه اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: در کنار کمک به فقرا موارد مصرف دیگری نیز برای زکات فطره در اسلام منظور شده است. احیای روحیه همیاری و تعاون و رسیدگی به وضع درمانی و فرهنگی مسلمان از جمله زکات فطره است که می‌توان قرض بدهکاران حقیقی و افرادی را که در راه معصیت و خلاف بدهکار نشده‌اند، پرداخت کرد. مسلمان با پرداخت زکات فطره در حقیقت به بخشی از دعاهای ماه رمضان که در مدت یک ماه بعد از نماز زمزمه می‌کردند در روز عید فطر جامه عمل می‌پوشانند.

 

تعظیم شعائر اسلامی در عید سعید فطر

حجت‌الاسلام بحرایی، با تأکید بر اینکه تعظیم شعائر الهی یکی دیگر از ویژگی‌های عید سعید فطر است، بیان کرد: شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالی است که به روز عید جلوه خاصی می‌بخشد. یک مسلمان باید از راه‌های مختلف ندای حیات‌بخش توحید را به گوش جهانیان برساند که یکی از آن راه‌ها بیان شعارهای مذهبی است.

 

آداب عید فطر در میان مسلمان جهان

این کارشناس امور دینی با بیان اینکه جشن عید فطر در بسیاری از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این عید معمولا با تعطیلی رسمی و چند روزه همراه است و مسلمانان با توجه به فرهنگ و رسوم کشور خود به جشن و سرور و برگزاری مراسم خاص دینی و عرفی می‌پردازند. در کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای مسلمان این عید بسیار مبارک و فرخنده است و مردم با برپایی مراسم جشن و برگزاری آداب و رسوم خاص این مناسبت را به گونه‌ای شایسته برگزار می‌کنند. صبح عید فطر در بیشتر شهرها و روستاهای کشور مردم مسلمان ابتدا غسل عید فطر به جا می‌آورند سپس در هر کوی و برزن جمع و همراه با امام جماعت تکبیرگویان راهی مکان نماز عید می‌شوند تا نماز را به جماعت برپا کنند. پختن غذاهای مخصوص برای این روز از دیگر مراسم‌های عید سعید فطر است. غبارروبی و شست و شوی، حضور در جایگاه نماز عید فطر، عیدی دادن خانواده‌ها به یکدیگر، رفتن به عبادتگاه‌ها و آرامستان‌ها و... از جمله مناسکی است که در این روز انجام می‌شود.