رئیس سازمان صدا و سیما گفت: مذاکراتی توسط همکاران ما در سیما فیلم با عوامل تولید سریال «پایتخت» صورت گرفته اما سریال‌های که در نوروز پخش خواهد شد، شامل فصل چهارم «زیرخاکی» و فصل پنجم «نون خ» خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز،  پیمان جبلی (رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات و در بازدید از غرفه خبرگزاری ایلنا، در خصوص انتقاداتی که به بودجه صداوسیما شده وارد است، گفت: در سال‌های اخیر انتظار درست و به‌حقی همواره از رسانه ملی وجود داشته که چرا تولید محتوای متنوع، فاخر و ارزشمند که مورد درخواست جامعه است را انجام نمی‌دهد. این دغدغه‌ی ما نیز بوده و در طول زمان تولید محتوای رسانه ملی تحلیل یافته و کاهش پیدا کرده. خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم و در ماده ۷۷ برنامه‌های متعدد و متنوعی در قالب‌های مختلف از برنامه‌های مجموعه الف ویژه گرفته تا مجموعه‌های الف فاخر و مستند، پویانمایی و برنامه‌های تلویزیونی در سطح گسترده تکلیف شده که در برنامه توسعه هفتم باید اجرایی شود. برای تامین منابع مالی انجام این تکالیف نیز افزایش بودجه ضرورت است.

او ادامه داد: از این رو پیشنهاد ما بر آن بود که بودجه‌ی رسانه ملی که در سال‌های برنامه ششم؛ ۷ دهم درصد (۷/. درصد) بودجه عمومی کشور بود، به منظور تحقق اهداف و تکالیف موجود و افزایش بودجه، به یک و نیم درصد (۱/۵ درصد) برسد. در مجلس و در شورای نگهبان و در مجمع‌ها با یک درصد موافقت شد اما بر اساس‌بندی که در ماده ۷۷ آمده بر آن شدیم تا افزایش بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ تبدیل به مبنایی برای بودجه صدا و سیما در طول ۵ سال شود و مصرف آن نیز همان جدولی در نظر گرفته شود که به عنوان تکالیف صدا و سیما لحاظ شده است. آنچه که در بودجه سال ۱۴۰۳ آمده، ۴۳ درصد نیست بلکه ۳۱ درصد است. بنابراین آنچه در رسانه‌ها منتشر شد نخست آنکه منابعی است که مصارف آن کاملا مشخص است ثانیا بر اساس منابع برنامه هفتم به آن اندازه‌ای که باید برسد، هنوز نرسیده است. درواقع افزایش بودجه ما ۹ دهم درصد (۹/. درصد) خواهد بود که با دو دهم درصد افزایش همراه است.


جبلی یادآور شد: نباید فراموش کرد که علاوه بر در نظر گرفتن بودجه، تخصیص آن نیز اهمیت دارد. اگر تخصیص کافی نداشته باشیم طبعا قدرت و توان اجرایی نیز کاهش می‌یابد.


رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت سریال‌های پر مخاطب همچون سریال پایتخت و زیرخاکی و نون. خ و اینکه ساخت پایتخت متوقف شده است، گفت: در مورد مجموعه پایتخت باید بگویم که همکاران ما در حال مذاکره با عوامل سریال بودند و توافقاتی ظاهرا صورت گرفته اما من در جریان جزییات آن نیستم. اما در کل مذکراتی توسط سیما فیلم با عوامل تولید سریال پایتخت صورت گرفته اما سریال‌هایی که در نوروز پخش خواهد شد شامل: فصل چهارم زیرخاکی، فصل پنجم نون. خ و… خواهد بود که در کنار سایر برنامه‌های ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می‌شوند. امسال ما نمایشی مناسبتی برای ماه مبارک رمضان خواهیم داشت.

جبلی همچنین در پاسخ به این سوال که بسیاری از سینماگران به‌ عدم همکاری تلویزیون برای تبلیغ فیلم‌ها اعتراض دارند و اینکه ملاک و معیار رسانه ملی برای پخش تیزر فیلم‌های سینمایی مشخص نیست، گفت: مصداق باید مشخص شود که منظور کدام فیلم‌های سینمایی است. در چند سال اخیر بخصوص در دوران شیوع کرونا، صدا و سیما کمک شایانی برای دیده شدن برخط فیلم‌های سینمایی داشت. در سال‌ها و حتا ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که تیزرهایی فراتر از آیین‌نامه قانونی صدا و سیما پخش شده.

شاید موارد خاصی مد نظر برخی افراد باشد که البته دوستان مطلع هستند در صدا و سیما، شورایی تحت عنوان شورای تیزر داریم که میزان تناسب فیلم مورد نظر با رسانه رادیو و تلویزیون در آن در نظر گرفته می‌شود. چراکه ممکن است یک داستان و فیلم برای رسانه سینما مناسب باشد اما برای رسانه خانوادگی صدا و سیما خیلی متناسب نباشد.

درنهایت همه این اولویت‌ها در نظر گرفته می‌شود. اما ما عزم جدی برای کمک و همکاری متقابل و تعامل رسانه تلویزیون با رسانه سینما داریم.