معاون فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: تا کنون بیش از 100شهر برای دریافت عنوان پایتخت کتاب کشور ، 800روستا برای طرح روستاهای دوست‌دار کتاب و بیش از 2هزار نفر در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، عباس صالحی عصر امروز در نشست با مولفان و ناشران هرمزگان ضمن تشریح جلسات استانی و فواید آن اظهار‌داشت: برخورداری و استفاده از اطلاعات بیشتر از توانمندی‌ها، نواقص و موانع موجود در مسیر رشد فرهنگی کشور از مهمترین فواید برگزاری جلسات استانی با مولفان، ناشران و اهل فرهنگ در استان‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه تهران همه ایران نیست، بیان داشت: برای همه روشن است که استعدادهای فرهنگی و هنری بارور شده طی سال‌های اخیر از سراسر کشور بوده و وزارتخانه با نگاهی عادلانه به این موضوع می‌نگرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره تلاش وزارت فرهنگ برای توزیع عادلانه منابع مالی و بودجه فرهنگی سال‌جاری در کشور تصریح کرد: شاخص‌ها بیانگر آن است که منابع مالی که البته ممکن است زیاد هم نباشد با نگاهی عادلانه توزیع می‌شود.

صالحی با بیان اینکه اکثر برنامه‌های کلان فرهنگی کشور نظیر نمایشگاه بین المللی کتاب، جشنواره جلال آل احمد و ... در تهران برگزار می‌شود افزود: برگزاری این برنامه‌ها نیازمند اختصاص اعتبار است که البته تمام استان‌ها از مزایای آن ها بهره‌مند می‌شوند اما تلاش داریم تا در سال جاری 40درصد از اعتبارات وزارتخانه را در استان‌ها هزینه کنیم.

انعقاد 2میلیارد تومان در قالب تفاهم‌نامه با هرمزگان

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال جاری سومین سالی است که با استان ها البته به تناسب جمعیت و کارکرد برای اجرای طرح های فرهنگی تفاهمنامه منعقد می شود بیان داشت: استان هرمزگان طی 3سال گذشته بالغ بر 2میلیارد تومان با وزارتخانه، تفاهم نامه امضا کرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته تمام تعهدات مالی مرتبط با تفاهم نامه در هرمزگان پرداخت شده است.

صالحی به در نظر گرفتن آیتم‌های خاص توسط وزارت در برخی استان ها با هدف حمایت از ناشران و مولفان، اشاره داشت و افزود: خرید از ناشران استانی، برگزاری جشنواره کتاب سال استان، حمایت از مفاخر استان و حمایت از طرح های فرهنگی خلاقانه به ویژه در استان‌های مرزی از اولویت این آیتم ها است.

وی در ادامه با تشریح آیتم خرید از ناشران استانی گفت: ناشران استانی با وجود برخورداری از امتیاز ارسال درخواست فروش آثار به هیئت مرکزی خرید وزارتخانه در تهران از فرصت فروش آثار خود در استان‌ها نیز برخورداند و برای این مهم اعتباراتی نیز اختصاص داده شده و هرمزگان هم در سال جاری بیش از 80 میلیون تومان برای همین منظور اعتبار دریافت کرده است.

آثار فرهنگی ارزشمند و فاخر هرمزگان حمایت می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره کتاب سال استان به عنوان یک فرصت برای جهت حمایت از ناشران و نویسندگان یاد کرد و افزود: حمایت از مفاخر استانها نیز با هدف ارتقای تعلق خاطر مردم نسبت به مشاهیر و مفاخر هر استان در دست اقدام است.

صالحی اظهار داشت: حمایت از طرح های فرهنگی خلاقانه به ویژه طرح حمایت از ظرفیت‌های فرهنگی و نام خلیج فارس یکی از مهمترین آیتم‌های در نظر گرفته شده برای استان ها است که این طرح در هرمزگان در حال اجراست و با اختصاص اعتباری هرچند ناچیز در حال شکل گیری است.

وی حمایت از چاپ آثار فاخر و ارزشمند را در اولویت برنامه حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دانست و گفت: پیگیری‌های لازم برای اختصاص اعتبارات مورد نیاز در حمایت از آثار فاخر هرمزگان در دستورکار قرار دارد که متعاقبا به اطلاع رسانده می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه با توجه به تعداد ناشران استانی باید دید چه میزان از اعتبارات جذب شده است افزود: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که اعتبارات به دلیل کمبود تعداد ناشران بازگشت نداشته باشد و حتی در برخی از مواقع با هدف حمایت از آثار استاندارد با تزریق اعتبارات بیشتر ناشران را دلگرم‌تر کرد.

موسسات اقتصادی هرمزگان به مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود عمل کنند

صالحی با انتقاد از استفاده واژه فقر برای استان هرمزگان بیان داشت: باتوجه به درآمدهای استان و فعالیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در هرمزگان این نکته نباید فراموش شودکه موسسات اقتصادی تا چه اندازه به وظایف اجتماعی و مسئولیت‌های خود در این حوزه پایبندند و آیا خمس اجتماعی را بر خود واجب می‌دانند؟

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها شاهد شکل‌گیری این حرکت از سوی صنایع فعال هستیم اما در هرمزگان با توجه به میزان بالای درآمدها و رشد چشمگیر اقتصادی حوزه فرهنگ از رونق اقتصادی بی‌بهره است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم پیوست فرهنگی در اجرای طرح‌های اقتصادی گفت: علی‌الرغم این مهم موسسات اقتصادی باید مسئولیت خود را نسبت به فرهنگ و اجتماع قبول داشته و اجرا برسانند.

صالحی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه اعتبارات و بضاعت ما محدود است و برای انجام رسالت فرهنگی در کشور نیازمند حرکت استان‌ها برای تامین اعتبارات لازم هستیم.

افزایش سهم فرهنگ، امنیت پایدار در استان‌های مرزی را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به وجود حساسیت‌های موجود در استان‌های مرزی کشور ادامه داد: می‌بایست سهم فرهنگ در استان‌های مرزی با هدف تقویت دیپلماسی عمومی جهت ایجاد امنیت پایدار در این استان‌ها بیشتر دیده شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید قدرت اثرگذاری فرهنگی خود را در منطقه افزایش دهیم ابراز داشت: درصورتی که پایگاه‌های ثابت فرهنگی در استان‌های مرزی ایجاد شود دیگر خطر مناقشات و درگیری، کشور را تهدید نمی‌کند.

صالحی در ادامه بر استفاده از نیروهای بومی و توجه به هنرمندان و فعالان فرهنگی سایر استان‌ها تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه نیروهای شهرستانی کمتر دیده می‌شوند و این یک بیماری رسانه‌ای و مدیریتی محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به شتاب چشمگیر شهرستان‌ها در رشد فعالیت‌های فرهنگی گفت: لازم است با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها یه ویژه رسانه‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد هنرمندان و فعالان فرهنگی استان‌ها معرفی شوند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای برگزاری نخستین کنگره شعر و داستان هرمزگان قبل از اتمام دوره نخست دولت یازدهم تلاش می شود بیان داشت: اعتباری برای این منظور اختصاص یافته که امید است با حمایت و مدیریت لازم شاهد برگزاری این کنگره در استان باشیم.

اعتبارات ملی در حوزه فرهنگ هرمزگان هزینه نمی‌شود

صالحی با تایید ضعف هرمزگان در زمینه کتاب و مراکز عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در این استان گفت: مهمترین عامل این ضعف این است که اعتبارات ملی در این استان هزینه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای ارتقای کمیت مراکز توزیع کتاب و زیرساخت های فرهنگی در هرمزگان بایستی با ورود شورای شهر برای اجرای طرح پیوست فرهنگی در ساخت و سازهای شهری با متراژ بالا به ویژه در مراکز تجاری به ساخت فضاهای فرهنگی بیشتر توجه داشت و با استفاده از این قانون فضای فرهنگی شهرها را بدون با رمالی افزایش داد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه در گذشته بیشتر از ناشران و مولفان صورت گرفته در حالی که باید برای حمایت واقعی از این قشر می‌بایست میزان تقاضا را در خرید و مطالعه افزایش دهیم.

صالحی در بخش پایانی سخنان خود به اجرای طرح‌های پایتخت کتاب کشور در شهرها، روستاهای دوست‌دار کتاب و جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی اشاره داشت و گفت: تا کنون بیش از 100شهر برای دریافت عنوان پایتخت کتاب کشور ، 800روستا برای طرح روستاهای دوست‌دار کتاب و بیش از 2هزار نفر در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی اعلام آمادگی کرده‌اند.