چاپ جدید زندگینامه داستانی شهید «محمد بروجردی» که در قالب کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» به رشته تحریر درآمده و از سوی انتشارات روایت فتح منتشرشده است.

به گزارش مرور نیوز، چاپ جدید زندگینامه داستانی شهید «محمد بروجردی» که در قالب کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» به رشته تحریر درآمده و از سوی انتشارات روایت فتح منتشرشده است؛ امروز بعدازظهر در فرهنگسرای اندیشه رونمایی خواهد شد. این رونمایی بهانه‌ای شد تا با «نصرت‌الله محمودزاده» نویسنده این کتاب و «حسن علایی» مدیر انتشارات روایت‌فتح به گفت‌وگو بنشیند.


«نصرت‎الله محمودزاده» در خصوص انگیزه خود برای نوشتن این کتاب گفت: در اولین اثری که درباره شهید بروجردی نوشتم، کنگره شهدای استان تهران نزدیک به 5 هزار صفحه نوار پیاده شده یاران شهید بروجردی را به من ارائه و از من درخواست کرد تا در مورد این شهید، اثری بنویسم. اما در این مصاحبه‌ها، پرسش‌ها بسیار غیرحرفه‌ای و سطحی بود و من تصمیم گرفتم تا با چند یار اصلی شهید بروجردی مصاحبه کنم. در این مصاحبه‌ها متوجه شدم که شهید بروجردی تا 22 بهمن سال 1357 علیه حکومت شاهنشاهی به مبارزه پرداخته و از آن به بعد، شخصیت او پوست می‌اندازد. وی افزود: کتاب «مسیح کردستان» نیز بر مبنای شخصیت شهید بروجردی تا 22 بهمن سال 57 نوشته شده است.


این نویسنده ادامه داد: همان زمان که کتاب اول را نوشتم، اعلام کردم که نگارش جلد دوم کتاب، کار زیادی می‌برد چراکه ابهامات زیادی تا زمان شهادت بروجردی وجود داشت که درصدد آن بودم تا حلقه‌های مفقوده زندگی شهید را بیابم؛ بنابراین تصمیم گرفتم این کتاب را به‌عنوان یک پروژه بلندمدت در دستور کار خود قرار دهم و چون سرمایه‌گذاری کار را نیز خودم بر عهده داشتم، تلاش کردم تا با حوصله، نقاط کور چند مرحله از مراحل سخت زندگی شهید بروجردی را به‌درستی روایت کنم.


محمودزاده با بیان اینکه به نظر من باید آدم‌های بزرگ را با آثار خوب و در شأن‌شان به جامعه معرفی کرد، گفت: درواقع، جلد اول، مقدمه جلد دوم بود یعنی از کتاب 730 صفحه‌ای فقط 160 صفحه به مطالب کتاب اول من می‌پردازد.


نویسنده«محمد؛مسیح کردستان» در خصوص شیوه نگارش کتاب جدید خود نیز اظهارکرد: برای نوشتن این کتاب با حدود 200 نفر از دوستان، همرزمان و آشنایان شهید مصاحبه کردم و مصاحبه 120 نفر به‌صورت 4هزار کلمه، نوار پیاده شده در اختیارم قرار گرفت. البته نوشتن این کتاب به دلیل تعدد روایات، کار مشکلی بود. این کتاب به شیوه زندگینامه داستانی نوشته‌شده و من در این اثر به ویژگی‌های اصلی شهید در طول حیاتش وفادار بودم و آن را به‌صورت داستان درآوردم. در این کتاب آن‌قدر وقایع را در روش داستانی به‌صورت عمیق به کار گرفته‌ام که مخاطب هرلحظه خود را در مواجهه با حقیقت می‌بیند و تحلیل‌های من هیچ نقشی در این کتاب نداشته است.

نقطه عطف آثار دفاع مقدس


«حسن علایی» مدیر انتشارات روایت فتح نیز در رابطه با این کتاب به «حمایت» گفت: کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» یکی از جدی‌ترین کتاب‌های داستانی در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس تلقی می‌شود که محمودزاده آن را به خوبی به نگارش درآورده است . مطمئن هستم اگر کارشناسان و اهل‌فن نیز این کتاب را مطالعه کنند آن را یک کتاب در تراز عالی قلمداد خواهند کرد.


وی در خصوص انگیزه خود برای انتشار این کتاب هم تصریح کرد: حدود 20 سال پیش محمودزاده کتاب «مسیح کردستان» را برای کنگره سرداران شهید استان تهران در کمیت مختصری فراهم کرده بود که همان دستمایه‎ای شد تا این کار را با تفصیل بیشتری انجام دهد. ایشان بیش از 15 سال با حدود 100 نفر از فرماندهان ارشد کردستان مصاحبه کرده و مطالبی که از این مصاحبه‌ها به دست آمده ، در قالب زندگی‌نامه داستانی در این کتاب تألیف شده است.مدیرانتشارات «روایت فتح» با بیان اینکه کتاب تقریباً فصل‌های متعددی دارد؛ اضافه کرد: از مبارزات قبل از انقلاب شهید بروجردی تا زمان شهادت ایشان در کردستان، همچنین زندگی دوران کودکی و نوجوانی این شهید و وضعیت تقریباً نابسامان اقتصادی که شهید در تهران داشتند را به شکل زیبایی روایت شده است.وی ادامه داد: ازآنجایی‌که شهید بروجردی از سرداران دفاع مقدس به‌ویژه در منطقه کردستان بودند متوجه شدیم این کتاب جای کار بسیاری دارد و طبق گفت‌وگویی که با نویسنده کتاب داشتیم قبول کردیم که این کار را در روایت فتح منتشر شود.


علایی تصریح کرد: این کتاب در عرصه آثار مربوط به دفاع مقدس نقطه عطفی است؛ خاصه اینکه در مورد سرداران شهید به‌طور ویژه سرداران شهیدی است که در کردستان انجام‌وظیفه کرده و به شهادت رسیده‌اند. این کتاب در قطع وزیری به شکل شومیز و جلدسخت تهیه‌شده که در حال حاضر چاپ سوم آن روی پیشخوان کتابفروشی‏ها قرار دارد. مدیر انتشارات روایت فتح در خصوص وجه تمایز این کتاب با سایر آثار دفاع مقدس نیز خاطرنشان‌کرد: وجه تمایز این کتاب با سایر آثار دفاع مقدس - به‌جز سوژه آن‌که - این است که در بحث ادبیات دفاع مقدس کتاب خاطرات خیلی زیاد داریم اما کتاب‌های زندگینامه داستانی- آن‌هم در سطح سرداران بزرگ دفاع مقدس- انگشت‌شمار است. کتاب‎های خوبی مثل نورالدین پسر ایران و دا داشتیم ولی این‌ها رزمنده عادی بودند اما در سطح سرداران و کسانی که نقش مؤثری در جنگ داشتند کتاب زندگی‌نامه داستانی به تعداد انگشتان دست است.


وی ادامه داد: کتاب‏های خاطرات در مورد سرداران شهید در روایت فتح بسیار چاپ شده اما زندگینامه داستانی که موردتوجه مقام معظم رهبری هم است و ایشان هم به این شکل کار تأکید کرده‌اند تقریباً معدود بوده و این ویژگی ممتاز این اثر است .


علایی در خصوص خلأهای موجود در نشر حوزه دفاع مقدس نیز تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در صحبت اخیر خود با دست‌اندرکاران راهیان نور فرمودند متأسفانه ما در این زمینه خیلی کم‌کار بوده‌ایم - کل صنعت نشر کشور را عرض می‌کنم- متأسفانه مفاهیم دفاع مقدس در قالب کتاب آن‌هم به شکلی که موردپسند نسل جوان و نوجوان باشد و با قلم شیوا، کمتر عرضه‌شده است. متأسفانه آثاری ازاین‌دست در حوزه نشر جایشان خالی است. توصیه می‌کنم ناشران و نویسنده‌ها بیشتر در این عرصه خصوصاً زندگی افراد مؤثر در جنگ کار کنند تا نسل امروز ما که دفاع مقدس را که به تعبیر مقام معظم رهبری یک ثروت ملی و عظیم است بیشتر درک کنند؛ آن‌هم در این دوره که دشمنان و بداندیشان در خصوص آثار ضد جنگ فعالیت زیادی دارند.