رضایی اصفهانی از شکل‌گیری دوره‌های تفسیر اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی خبر داد و گفت: عقب‌ماندگی علمی و چگونگی ایجاد تمدن اسلامی از منظر قرآن از جمله موضوعات این دوره است.

به گزارش مرور نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه موضوع تفسیر اجتماعی از شهریور ماه سال‌ تحصیلی گذشته در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این دوره‌ها در عصر روز پنجشنبه در دارالقرآن بیت مرحوم علامه طباطبایی برگزار می‌شود. موضوعاتی که در این دوره‌ها تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است شامل تاریخچه، روش‌شناسی، مبانی و قواعد تفسیر اجتماعی است.

وی با اشاره به برخی موضوعات تفسیر اجتماعی گفت: پیشرفت و عقب‌ماندگی علمی از منظر قرآن، چگونگی ایجاد تمدن اسلامی از منظر قرآن، علل پیدایش و سقوط تمدن‌ها در قرآن از جمله موضوعات تفسیر اجتماعی در این دوره‌هاست.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه تاکنون تفسیر اجتماعیِ برخی سوره‌ها به صورت خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: مباحث تفسیری از سوره‌های انتهایی قرآن شامل سوره‌های ناس، فلق، توحید و ... صورت گرفته است. در این تفسیر سعی شده است از تمام روش‌های معتبر استفاده شود و از روش‌های نامعتبر مثل تفسیر به رأی، تحمیل نظر بر قرآن و تطبیق‌ها و تأویل‌های نابجا و مباحث ذوقی پرهیز شود. در حقیقت این تفسیر سعی کرده است به صورت روش‌مند مفاهیم و پیام‌های اجتماعی قرآن را برای نسل جدید ارائه کند.

وی درباره دارالقرآن بیت علامه طباطبایی(ره) گفت: بیت مرحوم علامه طباطبایی در سالیان اخیر تبدیل به دارالقرآن شد که اکنون مرکز فعالیت‌های قرآنی و کلاس‌های تفسیری است. یکی از کلاس‌های تفسیری بر عهده من است که موضوع بحثش در سال‌های گذشته پاسخگویی به شبهات قرآنی بود که کتاب نقد قرآن «صحاح» را مورد بررسی قرار دادیم که در دو جلد تهیه شد و فایل‌های صوتی آن هم به صورت نرم‌افزار در آمد.