در دیدار رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه با امینه شفیقوا وزیر فرهنگ جمهوری باشقیرستان، مسائل مرتبط با توسعه روابط فرهنگی در قالب همکاری های تهران-مسکو مورد مذاکره قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، دو طرف در این دیدار که روز پنجشنبه در شهر اوفا پایتخت باشقیرستان برگزار شد برای توسعه همکاری های فرهنگی توافق کردند.
رایزن فرهنگی ایران در سخنان خود یکی از شرایط لازم برای ارتقای بیشتر روابط ایران و روسیه را توسعه همکاری ها بین ملت ها برشمرد.
ملکی تصویب بند «توسعه روابط فرهنگی بین مناطق» در اجلاس سیزدهم کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران را مسیر مطلوب توسعه مناسبات فرهنگی ایران و باشقیرستان برشمرد.
وی تنوع قومی و مذهبی در جمهوری باشقیرستان را به عنوان اشتراک فرهنگی با ایران و یک نقطه قوت مورد تاکید قرار داد.
ملکی همچنین همکاری برای برگزاری روزهای فرهنگ ایرانی در باشقیرستان، ایجاد انجمن دوستی ایران و روسیه در این جمهوری و نشست سالانه گفت وگو با حضور نخبگان دو طرف برای تقویت هویت بخشی و حس وطن دوستی بین جوانان با هدف مقابله با إفراط گرایی تاکید کرد.
امینه شفیقوا وزیر فرهنگ باشقیرستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای مطرح شده، تشکیل انجمن دوستی را در بالاترین سطح شخصیت های فرهنگی این جمهوری مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین از هنرمندان ایرانی برای شرکت در جشنواره های مختلف باشقیرستان به ویژه جشنواره جهانی هنرهای مردمی که سال ٢٠٢٠ با حضور نمایندگان ١٤٠ کشور در شهر اوفا برگزار خواهد شد، دعوت کرد.
در این دیدار همچنین پیگیری پیشنهاد امضای سند تفاهم نامه فرهنگی ایران و باشقیرستان مورد تاکید طرفین قرار گرفت .
در پایان دیدار نیز ملکی ترجمه روسی کتاب همزیستی مسالمت آمیز ادیان در ایران را به وزیر فرهنگ باشقیرستان اهدا کرد.
جمهوری باشقیرستان با 143 هزار و 600 کیلومتر مربع مساحت در منطقه ولگای روسیه و بین رود ولگا و رشته کوه های اورال قرار گرفته و یکی از پیشرفته ترین مناطق این کشور است که اقتصادی قوی دارد.