رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بارش برف و سرمای شدید هوا در چند روز اخیر، موجب شد تا به 25 درصد به محصول مرکبات مازندران خسارت وارد شود و همچنین 15 درصد از سرشاخه‌ها و درختان شکسته شود.

به گزارش مرور نیوز، دلاور حیدرپور افزود: بیشترین خسارت به باغات مرکبات و کیوی بود اما بخشی از دام جنگل‌نشینان غرب مازندران دچار خسارت شده و همچنین جایگاه دام، به دلیل سنگینی برف، خراب شده و در کلاردشت، نوشهر، چالوس و تنکابن به صورت پراکنده تلف شدن دام‌ها گزارش شده است.

وی افزود: باغ مرکبات و کیوی خسارت جدی وارد شد که سرمای شب گذشته نگرانی‌ها را بیشتر کرده است که 5 درجه زیر صفر را در گلوگاه و مابقی شهرها در دمای بهتری بودند که حدود 25 درصد به محصول مرکبات خسارت وارد شد و همچنین بین 15 تا 20 درصد هم شکستگی درختان در قائمشهر، بابل، آمل، محمودآباد، تنکابن، نوشهر، چالوس و عباس‌آباد به دلیل سنگینی برف و شکستگی درختان گزارش شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نگرانی و خسارت در این برف ایجاد شده است که اقداماتی در حال انجام است، یادآور شد: امیدواریم باغداران برای برداشت و چیدن میوه‌ها عجله نکنند؛ چرا که هنوز رشد فیزیولوژیک میوه کامل نشده که بخش از این سرمازدگی با کامل شدن رشد میوه قابل ترمیم است.

این مسؤول ادامه داد: نگرانی از نظر میوه در مازندران و کشور نداریم که این 25 درصد خسارت، دور ریختنی نیست و در آب‌میوه و کنسانتره استفاده می‌شود و با کمک دولت هماهنگ می‌شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

حیدرپور گفت: با توجه به اینکه جبهه هوای سرد از مازندارن تا اواخر این هفته گذشته است و نگرانی برای سرما نداریم لذا باغداران عجله‌ای برای برداشت نداشته باشند چرا که بخشی از سرما زدگی میوه‌ها و مرکبات، توسط باغ و بر روی شاخه بودن مرکبات ترمیم می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین امیدواریم با رعایت زمان مناسب برداشت مرکبات در تنظیم بازار هم کمک‌کار باشند چرا که مدیریت عرضه بازار مهم است تا برخی از این آشفته بازار سوء استفاده نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: باغداران با رفع شدن سرما عجله‌ای برای برداشت نداشته باشند و با هماهنگی کارشناسان و باغ‌داران صاحب تجربه، وارد شوند تا بخشی از مشکلات و خسارات جبران شود.

حیدرپور گفت: مردم در این سرما با توجه به اطلاعیه‌های صادر شده و توصیه‌های مختلف، همکاری مناسبی داشته‌اند و برودت را تعدیل کردند و با استفاده از دود کردن آتش در مزارع و باغ‌های خود، بخش مهمی از خسارت‌های باغ‌های مازندران از این طریق کاهش یافته است.