ثبات در کادر فنی پرسپولیس یکی از مهمترین عوامل موفقیت این تیم می باشد.

به گزارش مرورنیوز؛برای آماده سازی یک باشگاه، نیاز به برنامه و طرح از سوی کادر فنی است. البته این برنامه مراحل و پروسه ای سنگین را به همراه دارد. 

پرسپولیس تنها تیمِ ایران است که توانسته پنج قهرمانی متوالی را کسب کند که اصطلاحا به آن گلات می گویند.‌ عوامل بسیاری در موفقیت این تیم دخیل بوده که یکی از آنها وجود کادر فنی با دانش، کارکشته و خبره می باشد که در کنار سرمربی این تیم فعالیت می کنند. یحیی گل محمدی به درستی کادر فنی خود را مدیریت و رهبری می کند. 

در این بخش، به معرفی کادر فنی باشگاه پرسپولیس می پردازیم. 

 

یحیی گل محمدی

افتخارات و دستاوردهای او در دوران بازیگری اش؛ با تیم پرسپولیس در لیگ ایران در سالهای ۷۴ و ۷۵ و در جام حذفی سال ۷۸-۷۷ سوپر جام قهرمانی به دست آورده است. و در سال ۱۳۸۴ با صبا باتری قهرمان سوپر جام شده است. 

همچنین در سال ۲۰۰۲ قهرمانی آسیا را به همراه تیم ملی کسب کرده است. 

گل محمدی دوران مربیگریِ درخشانی را از خود، تا به این لحظه به جا گذاشته است . با ذوب آهن در سالهای ۹۴-۹۳ و ۹۵-۹۴ دو مرتبه قهرمان جام حذفی و یک قهرمانی سوپر جام را در کارنامه دارد. 

نتایج خوبی با تیم شهر خودرو مشهد به دست آورد و سپس برای دومین بار سکان هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت. توانست دو قهرمانی متوالی و یک قهرمانی سوپر جام را کسب کند‌. و همچنین به فینال آسیا در سال ۲۰۲۰ و یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ راه یافت. 

او بر خلاف خیلی از مربیانی که با شاگردان خود از کلمات تند استفاده میکنند و با خشونت برخورد میکنند، اما یحیی بسیار آرام و متین رفتار میکند. یحیی بلد است چگونه با آرامش، تاکتیهای فنی را به شاگردان خود بیاموزد. بدون این که از الفاظ زشت و زننده استفاده کند. و همین خصوصیات باعث شده است که هم کادر فنی و هم بازیکنان از تمرکز کافی برخوردار باشند. 

 

کریم باقری

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است. او سابقهٔ بازی در تیم‌های تراکتور تبریز،  کشاورز، آرمینیابیله‌فلد، النصر، چارلتون، السد و پرسپولیس را دارد.

باقری با ۵۰ گل ملی، دومین گلزن برتر تیم ملی ایران شناخته می‌شود. او به عنوان مرد اخلاق دههٔ هشتاد فوتبال ایران برگزیده شد. وی در خرداد ماه سال1400به وسیله دراگان اسکوچیچ به طور موقت دستیار تیم ملی فوتبال ایران شد. او در کارش فوق العاده جدی است و از کاریزمای بالایی برخوردار است و برای آرامش تیم تلاش می کند و حواشی که حول باشگاه و بازیکنان است را جمع می کند و در تصمیم مربیان تاثیر مستقیم دارد. کریم باقری در واقع بزرگِ تیم به حساب می آید و اعضای باشگاه و هوادارن احترام خاصی برای او قائل هستند و به داشتن چنین شخصی در باشگاه افتخار می کنند. 

 

حمید مطهری

یحیی گل محمدی هنگامی که سکان تیم پرسپولیس را بر عهده گرفت، حمید مطهری را که در تیم شهرخودرو مشهد هم دستیار او بود با خود به پرسپولیس آورد. 

مطهری سابقه بازی در تیم پرسپولیس را نیز دارد. که در دوران بازیگری با مصدومیت شدیدی مواجه شد و دیگر نتوانست بازی کند و از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. 

او مربی با دانش، جسور، شجاع و باهوش است که گل محمدی با توجه به خصوصیات منحصر به فرد مطهری او را به عنوان دستیار خودش انتخاب کرد. 

با این که از تیمهای دیگر لیگ برتری به او پیشنهاد سرمربیگری داده شده بود ولی به آنها پاسخ منفی داد تا برای هدف بزرگی که در پرسپولیس دارند تمرکز کافی داشته باشد. دستیار گل محمدی دارای مدرک حرفه ای و پیشرفته مربیگری از آسیاست.

 

داود فنایی 

به عنوان مربی دروازه بانان در تیم پرسپولیس فعالیت می کند. این بازیکن تجربه بازی در تیم سرخ پوشان و تیم ملی ایران دارد و دارای مدرک درجه A آسیا در مربیگری و مدرک حرفه ای مربیگری دروازه بانی فوتبال است. 

 

مهرداد خانبان و محمد هادی عسگری

یحیی گل محمدی زمانی که از مشهد به تهران آمد، عسگری آنالیزور خود را نیز با خود همراه کرد. او دارای مدرک مربیگری A B C D آسیا و مهندس کامپیوتر می باشد. سابقه ی دستیار مربی در تیمهای شهرخودرو، تراکتورسازی، ذوب آهن و آنالیزور تیم ملی فوتبال زیر ۲۳ سال ایران است. 

دیگر آنالیزور پرسپولیس مهرداد خانبان می باشد.‌ او سابقه همکاری با افشین قطبی در تیم پرسپولیس را دارد که در همان سال با قهرمانی دراماتیک و تاریخی سرخ ها همراه بود و در ادامه ی راه با قطبی در جام ملتهای ۲۰۱۱ قطر، تیم ملی ایران را همراهی کرد. خانبان به دلیل تسلط کامل به زبان انگلیسی مورد اعتماد کارلوس کیروش قرار گرفت و به عنوان آنالیزور به تیم ملی دعوت شد. خانبان دارای مدرک مربیگری A آسیا است. او یکی از آنالیزورهای با دانش و فنیِ فوتبال ایران است. 

 

افشین پیروانی

درست است که افشین پیروانی سرپرست باشگاه پرسپولیس است اما وجودش باعث شده که تیم پرسپولیس روند رو به رشدی را طی کند. کنترل و مدیریت حواشی بیرون از زمین و تزریق آرامش به تیم، از مسئولیتهای وی میباشد. 

او سابقا بازیکن و کاپیتان تیم پرسپولیس و ملی ایران بوده است.

دستیاران و کادر فنی هر کدام وظیفه مشخصی دارند. آنالیزورها قبل از این که به تحلیل باشگاه خود بپردازند، به بررسی باشگاه حریف میپردازند و تمام بازیها در طول فصل را تجزیه و تحلیل می کنند و در اختیار سرمربی قرار می دهند.

 

فریده کریمی