با در نظر گرفتن تنها دو میلیون تماشاگر باحداقل درآمدزایی هزار دلار برای هر نفر، جام جهانی قطر ۲ میلیارد دلار درآمد زایی خواهد داشت

به گزارش مرور نیوز،  مسابقات جام جهانی، مسابقات پرطرفداری که هر4 سال یکبار شمار زیادی از گردشگران جهان را به کشور میزبان می کشاند.

رصد دو سال بعد، صنعت گردشگری شش کشور میزبانِ مسابقات جام جهانی، نشان میدهد همه این کشورها با فراز و فرودهای مختلف و در نهایت با رشد گردشگری همراه شدند.

سال2006 با برپایی مسابقات جام جهانی درآلمان، سه میلیون و صدهزار بلیت فروخته شد که با احتساب سایر خدمات گردشگری و فعالیت های اقتصادی، بیش از ۶ میلیارد دلار سود نصیب آلمان کرد.

آفریقای جنوبی هم سال2010 با میزبانی از مسابقات جام جهانی، ۳ و نیم میلیارد دلار سود کرد. مسابقاتی که با استقبال حدود 300 هزار گردشگر خارجی از این کشور همراه شد.

برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 در برزیل هم اگرچه به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل و تورم، با اعتراض های مردمی همراه شد، در نهایت شهرهای میزبان مسابقات با جذب 800 هزار گردشگر خارجی 6 میلیارد 700 میلیون دلار درآمدزایی کردند.

روسیه نیز باجذب 600 هزار مسافرخارجی همزمان بابرپایی مسابقات جام جهانی 2018 به هشت میلیارد دلارسود رسید.

امسال هم پیش بینی ها از ورود جمعیتی، حتی بیشتر ازجمعیت 2 میلیون 600 هزار نفری قطر به استادیوم های این کشور حکایت میکند؛ چند میلیون گردشگر که دولت قطر برای میزبانی و اسکان آنها به دنبال استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه خود از جمله ایران باشد.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در بازدید از امکانات کیش با اشاره به اینکه توافق نامه‌های متعددی در حوزه همکاری‌های مشترک فنی و اقتصادی گفت: توافق‌های بسیار خوبی را برای همکاری‌های مشترک به ویژه در خصوص حضور تماشاگران جام جهانی که بخواهند از ایران و یا آسمان این کشور به قطر سفر کنند در نظر گرفتیم.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این دو روز جلسات فشرده‌ای بین مسئولان ایران و هیئت قطری برگزار شد، گفت: توافق دریایی امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این سفر از زیرساخت‌های متعدد گردشگری، هتلی و پروازی کیش بازدید شد، افزود: استان‌های ساحلی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و استان‌های گردشگری دیگری همچون فارس آماده مشارکت در زمان برگزاری جام جهانی هستند.

با مقایسه هزینه های اقامت، تغذیه، حمل ونقل و خدمات پزشکی، کسب سهم 10 درصدی ایران از این بازار خیلی دور از انتظارنیست. سهمی که اگر محقق شود، منجر به رشد اقتصادی و گردشگری ایران نیز خواهد شد.