کشتی پهلوانی به سبب پیشینه تاریخی اش اعتبار و فرهنگی غنی که دارد آن هم به وسعت تاریخ و نام پهلوانانی چون تختی ، پوریای ولی ، اکبرخراسانی آقاسیدحسن رزاز و.... اعتباری به وجود آن داده که در رگ و ریشه مردمی حقیقت طلب زنده می ماند.

به گزارش  خبرنگار مرور نیوز علی بازیار در خصوص کشتی سنتی گفت: اصالت و قدمت فرهنگ کشتی پهلوانی و زیباییهای آن متوجه جامعه ایست که پهلوان پروراست. کار زیبای فدراسیون کشتی در مدیریت جامع کشتی پهلوانی آغازگر راهی بود که در مجامع بین المللی سال ٢٠١٥ این رشته زیبا در کنار سخت کوشی فدراسیون قدرتمندانه به عرصه بین الملل وارد شود. سال  ٢٠١٦ با برگزاری اولین مجمع جهانی و انتخاب اولین رییس ایرانی خود،  برگ زرین و ممتاز بر ویترین افتخارات فدراسیون کشتی نمایان گردید، تا با برگزاری اولین رقابت جهانی  شکل نوینی به خود بگیرد، اما برای بقا و تعالی آن نیاز به راهکارهای نوینتری باید داشته باشیم تا راهی که فدراسیون زورخانهایی هرگز نتوانست به آن وارد شود محقق گردد.

وی در ادامه افزود: سال ١٣٩٣ کرمانشاه میزبان جام تختی بود همزمان با این مسابقات برای اولین بار زیر نظر فدراسیون کشتی پهلوان سال کشور انتخاب شد. این حرکت باعث شد فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی شکل بگیرد.

بازیار ادامه داد: علی رضا اکبری هنرمند چیره دست و با سلیقه فدراسیون کشتی عکسی را درلابهلای فنون رد و بدل شده پهلوانان آن سالن به تصویر کشید که آن تصویر امروز و از نگاه جهانی آن زیباتر و هنرمندانهتر بهنظر میرسد! چرا که آن عکس نماینده دیالوگی کوتاه از این رشته اصیل خواهد بود. 

بازیار خاطر نشان کرد: پهلوان "مصطفی شهری فریمانی"  جوان مودب و تکنیکی خراسان رضوی از دیار دلاوران، مجری فنی بر روی قهرمان بلاروس درآن مسابقه بود تا اصالت کشتی پهلوانی را به بهترین نحو ممکن به رخ جهانیان بکشد.

وی ادامه داد: مصطفی شاگرد خوب محمد علی صحرایی بهدرستی تکنیکی گمشده در بین نسل جدید پهلوانان امروزی را به نمایش گذاشت.

کارشناس کشتی گفت: فدراسیون با پرداختن به کشتیهای سنتی بستر مناسبی جهت بقای کشتیهای سنتی تدارک دیده و با این برنامههای دقیق کشتی گیران بهجا مانده از رشته های آزاد و فرنگی شانسهای مجددی برای حضور دوباره مییابند.

بازیار در پایان خاطر نشان کرد: امید است که در سایه تلاش و تلفیق قوانین اصیل پهلوانی با اصول مدرن جاری، کشتی پهلوانی بهسمت رشته آزاد نرود و اصالت این کشتی قشنگ با درایت متولی خوب آن هر روز جهانگیرتر  و پویاتر گردد.