ژاوی هرناندز هافبک سابق تیم بارسلونا امروز تولد 37 سالگی خود را پشت سر گذاشت؛ این هافبک تکرارنشدنی فوتبال دنیا روز 19 بهمن در آزادی برابر استقلال قرار خواهد گرفت.

به گزارش مرور نیوز، بارسلونا تا پیش از حضور ژاوی در ترکیب این تیم تنها یک بار به مقام اروپا دست یافته بود و تیم اسپانیا نیز در حسرت کسب قهرمانی در بازی های بین المللی می‌سوخت. بدون شک تصور سبک جدید فوتبال دنیا (تیکی تاکا ) که توسط گواردیولا و در امتداد افکار رینوس میشل هلندی و کرایوف هلندی به بلوغ رسید، بدون ژاوی تصورشدنی نیست؛ بازیکنی که به ساده ترین شکل پیچیده ترین کارها را انجام می‌داد.


او اولین بازی خود برای تیم بارسلونا را در 18 اوت 1998 و مقابل مایورکا انجام داده است و تا خداحافظی از تیم بارسلونا 825 بار برای تیم شهر کاتالان به میدان رفت و 87 مرتبه هم دروازه حریفان را باز کرد؛ 125 بازی بین المللی با پیراهن آبی و اناری شهر کاتالان او را به اولین بازیکن بارسلونا از این حیث و یکی از نمادهای آن‌ها که به باشگاهشان فراتراز فوتبال نگاه می کنند، تبدیل کرده است. دو بار ایستادن بر قله فوتبال اروپا و قهرمانی های پی در پی همراه با بارسلونا در لالیگا این بازیکن را به جزیی جدایی ناپذیراز تاریخ این باشگاه تبدیل کرده است.


تیم ملی اسپانیا هم با حضور ژاوی و زمانی که این بازیکن در اوج دوران آمادگی قرار داشت به طالع نحس خود در مسابقات بین المللی پایان داد و موفق شد 2 بار پیاپی قهرمان اروپا شود و در میان دو قهرمانی اروپا بر سکوی اول قهرمانی جهان هم بایستد.


این افتخارات که بارسلونا و اسپانیا را تبدیل به تیم هایی فراموش نشدنی در تاریخ فوتبال دنیا کرد، با حضور بازیکنانی نظیر ژاوی امکان پذیر شد و شاید در مورد تعریف و تمجید از این بازیکن بهتر باشد به نقل قول هایی از بزرگان فوتبال دنیا و البته باشگاه بارسلونا در مورد او و نقشش در فوتبال دهه اخیر اشاره کنیم.


پیکه:" ژاوی سبک بازی ما، فرهنگ لاماسیا و همه چیز را گسترش داد.او یکی از اسطوره ای ترین بازیکنان ما بود که باعث شد بارسلونا گسترده تر شود."

در انتظار حضور مهندس فوتبال دنیا در آزادی 


فابرگاس:" یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که در مورد ظهور یک ژاوی در آینده صحبت می کنند و به دنبال چنین فردی هستند؛ اما وقتشان را تلف می کنند چرا که هرگز ژاوی دیگری نخواهد آمد."


الکس فرگوسن:" مشکل اصلی حریفان بارسا مسی نیست بلکه ژاوی و اینیستا هستند. با حضور این دو بارسا می تواند کل شب توپ را حفظ کند."


اینیستا:"زبان از تمجید در مورد او قاصر است. به عنوان یک شخصیت و یک بازیکن هیچ کس را نمی توان با او قیاس کرد. آمارش در طول سالها همه چیز را نشان می دهند. عملکردش فراتر از کلمات است. بازیکن بی همتا و بی جایگزینی است و برای بارسلونا و تیم ملی اسپانیا نقشی کلیدی داشته است. افتخار بزرگی است که در طول دوران فوتبالم در کنارش بازی کرده ام."


گواردیولا:"امیدوارم بازیکنان آینده از او یاد بگیرند. من عشق به بازی را از او یاد گرفتم. حتی یک روز هم نبود که او از فوتبال لذت نبرد. او از بازی های دوستانه هم لذت می برد. وقتی مصدوم باشد هم بازی می کند یا تمام تلاشش را می کند تا هر چه زودتر برگردد. او فوتبالدوست ترین بازیکنی است که دیده ام و در عین حال حرفه ای ترین است."


کاسیاس:" مردم هر سال از من می پرسند که کدام بازیکن را از ترکیب بارسا خارج کنیم تا شانسمان برای پیروزی مقابل آنها بیشتر شود و جوابم همیشه یکسان است : ژاوی. بازیخوانی و کنترل توپش باعث می شود که بهترین بازیکن تیمش باشد."


تیاگو آلکانتارا:" ژاوی ابدی است. حتی وقتی از نظر بدنی در بهترین سطحش نیست طوری فوتبال بازی می کند که به تیمش اکسیژن، سرعت و فرصت می دهد. ناراحت کننده است که به این فکر کنم که نمی توانم بیش از این عملکرد ژاوی را در بارسا ببینم. ژاوی همیشه چنین سطحی دارد. او خود فوتبال است. یکی از آن بازیکنانی است که بارسا را به سطح کنونی خود رسانده است."


جیمی کاراگر:"او بهترین بازیکن اسپانیایی تاریخ و بهترین هافبک در سبک خودش است. وقتی نوجوان بودم ماتیوس و رایکارد الگویم به عنوان رهبران خط هافبک بودند. اخیرا تحت تاثیر پیرلو قرار گرفتیم که شنبه شب در فینال لیگ قهرمانان رو در روی ژاوی قرار می گیرد.ما چنین بازیکنانی را در بریتانیا نمی بینیم. ژاوی در سطح متفاوتی است."


لئو مسی:"او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال اسپانیاست"

در انتظار حضور مهندس فوتبال دنیا در آزادی 


مرور صحبت های بزرگان دنیای مستطیل سبز و تامل روی نظران آن ها در مورد ژاوی هرناندز می تواند به وضوح نمایانگر نقش او در فوتبال دنیا باشد و به عقیده بسیاری او برترین هافبک تاریخ فوتبال است. خورخه والدانو در مورد او می گوید:" اگر فوتبال یک علم بود ، ژاوی فرمولش را کشف می کرد. وقتی توپ روی پایش است هیچ کس مثل او او نمی تواند با تمامی بازیکنان درون زمین ارتباط برقرار کند."

ستاره سابق بارسا حالا روزهای پایانی خود را در السد قطر پشت سر می گذارد. شاید این هافبک توانمند قدرت جسمانی سابق را نداشته باشد ولی هم چنان دید و درک او از فضای بازی از بین نرفته است. تیاگو آلکانترا در مورد ژاوی گفته است:" ژاوی ابدی است. حتی وقتی از نظر بدنی در بهترین سطحش نیست طوری فوتبال بازی می کند که به تیمش اکسیژن، سرعت و فرصت می دهد.. ژاوی همیشه چنین سطحی دارد. او خود فوتبال است. یکی از آن بازیکنانی است که بارسا را به سطح کنونی خود رسانده است."


حضور در آزادی؛ فرصتی برای ژاوی و ما
روز 19 بهمن تیم السد قطر که ژاوی ستاره سابق بارسلونا و جهان را در اختیار دارد به تهران خواهد آمد تا در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا رو در روی استقلال تهران قرار بگیرد.
صرف نظر از اینکه چه نتیجه ای در این دیدار رقم خواهد خورد تماشای حرکات این بازیکن در یک بازی حساس در جو فوق العاده آزادی می تواند هم برای بازیکن سابق بارسلونا موهبتی باشد که سال ها است از حضور تماشاگران و بازی کردن در حضور آن ها محروم شده است و هم ایرانی هایی که یک دهه از فوتبال دنیا را نقش اصلی ژاوی در آن دنبال کرده اند.