تیم ملی تکواندو ایران تاکنون حضور در 17 دوره از رقابتهای قهرمانی جهان را تجربه کرده که 8 مربی سابقه هدایت این تیم را برعهده داشته اند.

به گزارش مرور نیوز، رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان تاریخی 44 ساله دارد که تاکنون 22 دوره از این رقابتها در کشورهای مختلف برگزار شده است.

تیم ملی کشورمان با هشت مربی در هفده دوره این رقابتها حضور داشته است. در بین این مربیان، دو مربی خارجی آن هم از کشور کره جنوبی و 6 مربی هم از کشورمان هدایت تیم ایران را بر عهده داشته اند. تیم ملی کشورمان اولین بار در سال1975 راهی دومین دوره مسابقات جهانی شد که هدایت آن را «کیم گوانگ» برعهده داشت و تیم اعزامی کشورمان به سئول تنها یک برنز توسط حسین ربیع زاده کسب کرد.

چهار سال بعد محمد اسماعیل آذرپاد به عنوان اولین ایرانی تیم کشورمان را با ترکیب صادق عطارودی، داود میمندی، نادر خدامرادی ، فیروز اسبقی ، جهانبخش ریزه وندی، سید حسن زاهدی، عبدالله مومن وغلامرضا سعیدی به آلمان برد و دست خالی به کشورمان بازگشت.

محمود مشهدی رجب در رقابتهای جهانی 1983 دانمارک هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که نادر خدامرادی با کسب مدال برنز در وزن سوم تنها مدال کشورمان را به دست آورد.

«شین چال کانگ» در رقابتهای جهانی 1985 سئول هدایت تیم ملی کشورمان را به عوان دومین مربی کره ای برعهده گرفت و فیضل دانش و رسول متین فر دو مربی ایرانی او را همراهی کردند. در این رقابتها تیم ملی کشورمان توسط فریبرز دانش، سید حسن زاهدی و فرزاد ذرخش سه مدال برنز کسب کرد و در مکان چهارم ایستاد. در رقابتهای جهانی 1991 یونان هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر سپرده شد که سیروس رضایی با کسب مدال در وزن اول تنها مدال کشورمان لقب گرفت.

این نتیجه باعث شد تا در رقابتهای 1995 مانیل بعد از یک دوره غیبت در رقابتهای جهانی، بازهم کانگ رهبری تیم ملی را برعهده بگیرد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان با نقره سید مهرداد رکنی و دو برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسگری به کار خود پایان دهد.

دو سال بعد برای مسابقات جهانی 1997 هنگ کنگ یکبار دیگر ذوالقدر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ذوالقدر با استفاده از مرتضی کریمی و اصغر رحیمی به عنوان دستیاران خود با دو نقره بی باک و اصلانی و برنز افلاکی عنوان چهارمی جهان را کسب کرد.

همین نتیجه باعث شد تا ذوالقدر در چهار دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان یعنی 1999 ادمونتون ، 2001 جیجو ،۲۰۰۳ گارمیش ، 2005 مادرید ، 2007 پکن هدایت تیم ملی را برعهده داشت که در تمام این پنج دوره تیم ملی کشورمان عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نکته جالب اینکه در پنج دوره از شش دوره مربیگیری ذوالقدر، مرتضی کریمی دستیار اول او بود ولی در رقابتهای مادرید این وظیفه به بیژن مغانلو سپرده شد. بعد از رحیمی که آن زمان برای هدایت تیم ملی کویت راهی این کشور شده بود، مهماندوست و بهرامی نژاد مسئولیت مربی بدنساز را برعهده گرفتند.

بعد از رقابتهای جهانی 2007 چین که تیم ملی کشورمان با دو نقره غلامزاده و رستمی و تک برنز ساعی نایب قهرمان جهان شد و سپس در رقابتهای کسب سهمیه المپیک منچستر توفیقی نداشت، هدایت تیم ملی به مهاندوست سپرده شد.

مهماندوست هم با استفاده از مغانلو و افلاکی به عنوان همکاران خود و به عنوان ششمین سرمربی تیم را به رقابتهای 2009 کپنهاگ برد و با طلای معتمد، نقره نادریان و سه برنز باقری، کرمی و تاجیک بازهم نایب قهرمانی را کسب کرد.

مهاندوست دو سال بعد در بیستمین دوره رقابتهای جهانی 2011 کره جنوبی هم هدایت تیم ملی را با همان کادر فنی برعهده داشت که با سه طلای کرمی ، نصر و عبدالهی ، نقره معتمد و دو برنز رجلی و باقری برای اولین بار قهرمانی را به تکواندو ایران در رقابتهای جهانی آن هم در خاک کره جنوبی هدیه کرد.

در مسابقات جهانی 2013 پائوبلای مکزیک مرتضی کریمی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را در اختیار داشت. تیم ملی در این مسابقات موفق نشد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و با طلای اسبقی و دو نقره مردانی و مستعان یکبار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

پس از آن بیژن مغانلو که در رقابتهای جهانی عضو تیم ملی بوده و مدال کسب کرده، در کنار ذوالقدر و مهماندوست تجربه مربیگری در رقابتهای جهانی را داشت سال 2015 در مسابقات جهانی روسیه به عنوان هشمین سرمربی، هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و موفق شد با سه طلای عاشورزاده، حجی زواره و خدابخش به همراه تک برنز یعقوبی برای دومین بار عنوان قهرمانی را تصاحب کند.

اما مهدی بی باک هدایت تیمی را برعهده دارد که قرار است ظرف روزهای آینده راهی مسابقات قهرمانی جهان شود. مردی که در 17 سالگی به عضویت تیم ملی درآمد و در همه وزنها حضور در تیم ملی را تجربه کرده است. وی که در رقابتهای 1997 هنگ کنگ مدال نقره مسابقات جهانی را کسب کرده به بدشانس ترین تکواندوکار ایران معروف است.

مردی که در بهترین روزهای دوران قهرمانی خود به دلیل مصدومیت حضور در دوره بازیهای المپیک را از دست داد. مبارزه او با نماینده قطر در فینال بازیهای آسیایی دوحه هنوز در یاد علاقمندان به ورزش باقی مانده که با ناداوری محض مدال طلا را از دست داد.

سرمربی فعلی تیم ملی کشورمان که چهار دوره حضور در رقابتهای قهرمانی جهان را به عنوان عضو تیم ملی تجربه کرده، در دوره قبلی که ایران بالاتر از همه رقبا قهرمان شد، در کنار مقانلو حضور داشت و با رفتن به المپیک 2016 ریو علیرغم جوانی، تجربه بالایی کسب کرد.

نکته بارز بی باک حضور دو عنوان دار جهانی کنار اوست. دستیاران سرمربی مدالهای خود را در رقابتهای جهانی در خاک کره جنوبی کسب کرده اند و شاید این بهترین تجربه باشد برای تیمی که قرار است در «میجو» از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. هادی افشار دارنده مدال نقره مسابقات جهانی 2001 جیجو و علیرضا نصر دارنده مدال طلای 2011 گیونگجو، تکمیل کننده کادر فنی جوان تیم ملی هستند.

بیست و سومین دوره رقابتهای قهرمانی جهان سوم تا نهم تیرماه به میزبانی کره جنوبی در شهر «میجو» برگزار خواهد شد.