تارنمای رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی از صعود ایران به عنوان نخستین تیم آسیایی به جام جهانی 2018 به بررسی رقابت فشرده سایر تیم های قاره کهن برای کسب سه سهمیه باقیمانده صعود مستقیم به تورنمنت سال آینده پرداخت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از تارنمای رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، جمهوری اسلامی ایران در پایان هفته هشتم رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 با برتری مقابل ازبکستان و صعود به جام جهانی سال آینده به عنوان نخستین تیم آسیایی راه یافته به جام جهانی در صدر عناوین خبری قرار گرفت.
سومین مرحله از رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 در منطقه آسیا در دو گروه پیگیری می شود.
در گروه اول تیم ایران با کره جنوبی، ازبکستان، سوریه، قطر و چین هم گروه است.
سردار آزمون و تیم ملی ایران در دو نیمه دیدار برابر ازبکستان گلزنی کردند تا رکورد شکست ناپذیری تیم ایران ادامه یابد و نوار بسته نگه داشتن دروازه تا هشت مسابقه قطع نشود.
با این حال، نومیدی ازبکستان به علت این شکست، با باخت کره جنوبی برابر قطر تخفیف یافت.
کره جنوبی که صعود به نیمه نهایی جام جهانی را در کارنامه دارد، در دوحه با نتیجه سه بر دو مغلوب شد. این نتیجه تکان دهنده به اخراج اولی اشتلیکه سرمربی کره انجامید.
پیروزی غافلگیرکننده قطر، همچنین راه را برای صعود سوریه بعد از تساوی دو بر دو برابر چین هموار کرد.
تیم ایران با هفت امتیاز بیشتر از کره جنوبی و در حالی که دو بازی تا این مرحله از رقابت ها باقی مانده است، همچنان جایگاه مستحکمی برای صدرنشینی گروه دارد.
ازبکستان با یک امتیاز کمتر پشت سر کره جنوبی حرکت می کند. سوریه با سه امتیاز کمتر بعد از این دو تیم قرار دارد.
روی کاغذ، قطر و چین امکان کسب جایگاه سوم گروه و صعود به مرحله پلی آف را دارند.
در گروه دوم داستان متفاوتی در جریان است. در این گروه ژاپن، استرالیا، عربستان، امارات متحده عربی، عراق و تایلند با هم رقابت می کنند.
رقابت در این گروه برای کسب دو سهمیه صعود مستقیم به جام جهانی روسیه بین سه تیم جریان دارد. ژاپن، استرالیا و عربستان سعودی همگی شانس کسب سهمیه جام جهانی را دارند.
استرالیا به علت حضور در جام کنفدراسیون ها، دیدار خود را یک هفته زودتر برگزار کرد و با برتری سه بر دو مقابل عربستان سعودی به طور موقت صدرنشین گروه شد.
اما ژاپن در تهران برابر عراق به تساوی یک بر یک دست یافت و جایگاه صدر گروه را بار دیگر از آن خود کرد.
در بانکوک، امارات متحده عربی مقابل تایلند به میدان رفت. هر دو تیم بعد از دیدار رفت در ماه اکتبر در ابوظبی، دست به تغییر سرمربیان خود زده بودند. ادگاردو بائوسا جانشین مهدی علی شد و میلووان راجواک نیز به جای سناموانگ بر روی نیمکت تایلند نشست. اما در نهایت دیدار دو تیم به تساوی انجامید.
در حال حاضر سه تیم صدر گروه دوم با هم رقابت می کنند. بنابراین دیدار هفته نهم بین ژاپن و استرالیا بازی هیجان انگیزی خواهد بود.
امارات با شش امتیاز کمتر پشت سر این سه تیم حرکت می کند، اما برد در خانه عربستان در دیدار بعدی این تیم می تواند آنها را به گردونه رقابت بازگرداند.
عراق و تایلند حذف شده اند، اما به دنبال آن هستند با پیروزی به کارزار خود در این رقابت ها پایان دهند و خود را برای جام ملت های آسیا 2019 آماده کنند.