رقابتهای جودو قهرمانی جهان در حالی به پایان رسید که سرمربی تیم ملی و مرد برنزی جودو ایران نام خود را در تاریخ جودو ایران به ثبت رساندند.

به گزارش مرور نیوز، جودو ایران در تاریخ نزدیک به 30 ساله حضور در رقابتهای قهرمانی جهان تنها موفق به کسب 6 مدال شامل دو طلا، و سه برنز شده که این تعداد مدال را سه نفر کسب کرده اند.

در رقابتهای مونیخ در سال 2001 سید محمود میران موفق به کسب مدال برنز شد. در همین سال آرش میراسماعیلی به نشان طلا دست یافت. میراسماعیلی سال 2003 در اوزاکای ژاپن طلای خود را تکرار کرد. کسب دو نشان برنز در رقابتهای 2005 قاهره و 2007 ریو باعث شد نام میراسماعیلی برای همیشه در تاریخ ورزش جودو ایران جاودانه شود و بعید است تا سالها جودوکاری از ایران بتواند این رکورد را بشکند.

پس از سال ۲۰۰۷، هیج جودوکاری از ایران موفق نشد روی سکوی جهانی بایستد. البته وحید سرلک در رقابتهای 2009 رتردام تا پای سکو پیش رفت و در نهایت هفتم شد.

ولی سعید ملایی در رقابتهای 2017 بوداپست با برخورداری از آمادگی بدنی، روحی و روانی مناسب در کنار یک قرعه مطلوب، با ایستادن روی سکوی سوم جهان، ششمین مدال ایران در رقابتهای قهرمانی دنیا را به نام خود ثبت کرد تا سومین جودوکار تاریخ ایران باشد که موفق به کسب چنین مدالی می شود.

پنجشنبه نهم شهریورماه روز، روز ملایی بود و او از هر جهت شایسته رسیدن به فینال بود و حتی کسب عنوان قهرمانی بود، که متاسفانه چنین نشد و او به حداقل حق خود که ایستادن روی سکوی جهانی بود رسید.

اما در بخش مربیگری هم، محمد منصوری سومین سرمربی تیم ملی تاریخ کشورمان است که طعم شیرین مدال جهانی را چشید. علیرضا امینی در رقابتهای 2001 مونیخ، 2003 اوزاکا و 2005 قاهره سرمربی تیم ملی بود و محمدرضا حاج یوسف زاده هم وظیفه هدایت تیم ملی در رقابتهای 2007 ریو را برعهده داشت.

نکته جالب اینکه هر 6 مدال طلا و برنز جهان در زمان ریاست محمد درخشان بدست آمده است. وی تا سال 2007 رئیس فدراسیون بود و اوایل 2008 از سمت خود استفعا داد. در مدت زمانی که وی مسئولیتی در فدراسیون جودو نداشت، تیم ملی هم نتایج خوبی در رقابتهای جهانی کسب نکرد. برنز ملایی نیز در دوره جدید مسئولیت وی رقم خورد تا از این جهت درخشان رکورددار شود.