مدیر کل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ناکام ماندن بزرگترین زمین‌خواری نیم‌ قرن اخیر در شهرستان بوانات در شمال استان فارس خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، علیرضا هدایتی در گردهمایی روسای اداره‌های حفاظت و حمایت منابع طبیعی کشور در شیراز، گفت: یکی از بزرگترین زمین خواری‌ها نیم قرن گذشته در شهرستان بوانات استان فارس در زمینی به وسعت 71 هزار و 700 هکتار با وجود ده معدن و ارزش معادل دو هزار میلیارد تومان در شرف وقوع بود که با اقدام به موقع ناکام ماند.

این مقام مسئول گفت: در این پرونده متجاوزان با جعل اسناد در حال انتقال سند بیش از71 هزار هکتار از ارضی ملی بودند که هوشیاری حراست سازمان جنگل‌ها نقشه شوم آنان را ناکام گذاشت و اراضی به بیت‌المال بازگردانده شد.

او با بیان اینکه افراد دخیل در این پرونده به مراجع قضائی معرفی شده‌اند، گفت: از اسفند 93 تا اسفند 95 بیش از 198 هزار هکتار از زمین‌های تصرفی ملی کشور با همکاری دستگاه‌های ذیربط از دست زمین‌خواران خارج شده است.

هدایتی از کشف دوفقره زمین خواری در استان‌های قزوین و خراسان رضوی خبر داد و گفت: در قزوین یک‌هزار هکتار و در خراسان رضوی 25 هزار هکتار اراضی ملی در معرض زمین‌خواری قرار داشت که پس از شناسایی زمین‌خواران حرفه‌ای در این پرونده‌ها، با هماهنگی دستگاه قضایی مراتب با انجام اقدامات اطلاعاتی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با شناسایی عوامل اصلی، ضمن معرفی آنها به مراجع قضایی، اراضی به دولت بازگردانده شد.

مدیر کل حراست سازمان جنگل‌ها در خصوص آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور نیز گفت: 65 درصد از آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های طبیعی سهوی و 35 درصد عمدی و با هدف سودجویی بوده است.

عضو شورای‌عالی جنگل و مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سال گذشته آتش سوزی در 11 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور را شاهد بودیم که نسبت به آمار سال 94 در تعداد وقوع افزایش و در وسعت عرصه‌ها با کاهش مواجه بوده‌ایم.

او ادامه داد: در همین مدت یکهزار و 211 فقره آتش سوزی در کشور رخ داده که 55 درصد آن در حوزه زاگرس، 15 درصد در جنگل‌های شمال و 30 درصد هم در دیگر مناطق و اراضی طبیعی کشور حادث شده است.

هدایتی، افزایش مشارکت مردم، همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد و بسیج و جوامع محلی را در کاهش سطح آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی موثر دانست و خاطرنشان کرد: نقش مردم در طر ح‌های حفاظت مشارکتی اراضی ملی بسیار مهم و تاثیر گذار است.