بر اساس مطالعه‌ای که یک اندیشکده انگلیسی انجام داده، زندان‌های کشورهای اروپایی به جای آنکه عاملی برای کاهش گرایش به افراطگری باشند تبدیل به مراکز پرورش افراط‌گرایان جدید جدید شده‌اند.

به گزارش مرورنیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه،  براساس این مطالعه زندانیان و مجرمان در زندانهای اروپا اکنون افراط گری خشونت طلب را به چشم یک رستگاری برای جرایمشان نگاه کرده و به سمت افراط گرایی گرایش پیدا کرده‌اند.

اندیشکده موسوم به مرکز بین المللی مطالعه افراط گری و خشونت سیاسی واقع در انگلیس در مطالعه خود که روز سه شنبه منتشر شد عنوان کرد: گروه‌های تبهکار و افراطگر از یک سرچشمه برای جذب نیرو استفاده می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی آنها در حال همگرایی و نزدیک‌تر شدن به هم هستند.

براساس این پژوهش که به بررسی پرونده‌های اروپایی‌های جذب شده به افراط گران از سال 2011 تا کنون پرداخته، ظهور گروه تروریستی داعش باعث تقویت ارتباط میان تبهکاری و جرم و جنایت با تروریسم شده است.

این گزارش تصریح کرده، داعش به جای چشمداشت به دانشگاه‌ها یا نهادهای مذهبی به مکان‌هایی مثل زاغه نشین‌ها، زندان‌ها یا سکونتگاه‌های طبقات فرودست جامعه برای جذب نیرو از میان کسانی که سابقه رفتارهای جنایی و کیفری داشته‌اند چشم دارد.

طبق این مطالعه زندان‌ها موجب می‌شوند افراد جوان عصبانی که زمینه به افراط کشیده شدن را دارند تبدیل به منبع جذب نیروی مناسبی برای گروه‌های تروریستی و افراطگر شوند.

پیتر نیومن، مدیر این اندیشکده و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: خط جدایی میان گروه‌های تبهکار و افراط گر هرچه بیشتر در حال محو شدن است و زندان به دلیل داشتن شبکه‌های فراوان تبدیل به مکانی مهم برای هر دو گروه شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش محکومیت‌ها و بازداشت‌های مربوط به جرایم تروریستی در سال‌های اخیر ما به این باور رسیده‌ایم که زندان‌ها بیشتر از آنکه اهمیت خود را برای پرورش  افراط گران از دست داده باشند به مکان مهمتری برای پرورش جنبش‌های افراط گر تبدیل شده‌اند.