وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با اشاره به اینکه چند کودک زیر پنج سال در نوار غزه طی دو ماه گذشته به خاطر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند اعلام کرد که رژیم اشغالگر، غزه را در مثلث مرگ قرار داده است.

به گزارش مرور نیوز، وزارت بهداشت فلسطین با صدور بیانیه‌ای با اشاره به فراگیر شدن قحطی و گرسنگی در سراسر نوار غزه اعلام کرد که رژیم اشغالگر ، مردم غزه را از خلال تجاوز و گرسنگی و بیماری در مثلث مرگ قرار داده است.

این وزارتخانه افزود: ادامه تجاوزات علیه غزه یعنی نسل‌کشی بیشتر علیه مردم فلسطین و این همان چیزی است که اشغالگران و حامیان آنها می‌خواهند. نیم میلیون نفر در شمال غزه از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند و گرسنگی، بی‌صدا جان این افراد را می‌گیرد و آنها به شدت از تغذیه نامناسب و کم‌آبی و کمبود شدید امکانات پزشکی رنج می‌برند.

طبق اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین در غزه، حدود یک میلیون فرد زیر 18 سال در نوار غزه زندگی می‌کنند که تقریبا همه آنها با خطر سوءتغذیه حاد مواجهند؛ به ویژه بعد از کاهش کمک‌های بشردوستانه طی هفته‌های اخیر و قطع کمک‌ها به شمال غزه.

منابع وابسته به وزارت بهداشت غزه گزارش دادند که طی دو ماه گذشته 8 کودک زیر 5 سال در نوار غزه به دلیل سوء تغذیه در جریان جنگ جان خود را از دست داده‌اند. صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم اعلام کرد که وضعیت غزه برای کودکان بسیار خطرناک بوده و شرایطی که مردم غزه از ابتدای جنگ تاکنون تجربه می‌کنند در کل جهان بی‌سابقه است.

منابع مربوطه همچنین درباره شرایط بحرانی کودکان غزه هشدار داده و اعلام کردند که نوار غزه شاهد کمبود شدید غذای کودکان است و در این وضعیت که مادران در نتیجه سوء تغذیه قدرت شیر دادن به نوزادان خود را ندارند، شیر خشک هم به شدت کمیاب است و این بحران تنها مربوط به شمال نیست و سراسر غزه از این فاجعه رنج می‌برد.

در این وضعیت خانواده‌ها مجبور شده‌اند به جای شیر خشک به جایگزین‌های نامناسب برای نوزادان متوسل شوند از جمله اینکه برنج یا گندم را آسیاب کرده و به کودکان می‌دهند. حتی در برخی موارد خانواده‌ها مجبورند از مخلوط علوفه آسیاب شده با آب برای سیر کردن کودکان استفاده کنند که به شدت به آنها آسیب می‌زند.

«ایهاب ابوکرش» یکی از ساکنان غزه که 3 فرزند 8 و 3 ساله و 8 ماهه دارد می‌گوید که غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کنیم و مجبوریم از مواد غذایی نامناسب همانند علوفه برای سیر کردن خود استفاده کنیم. فرزندانم ابتدا این غذاها را نمی‌خوردند اما بعدا از فرط گرسنگی مجبور شدند هرچیزی که پیش رویشان می‌گذاریم بخورند. من نمی‌توانم شیر برای آنها تهیه کنم و فرزندانم چند ماه است که شیر نخورده‌اند و حتی نوزاد 8 ماهه‌ام شیر کافی دریافت نمی‌کند؛ زیرا مادرش به دلیل سوء تعذیه نمی‌تواند به او شیر کافی بدهد.

در پی فراگیر شدن گرسنگی و قحطی در سراسر غزه که با تعلیق کمک‌های برنامه جهانی غذا به شمال این منطقه وضعیت بدتر هم شده است، 4 نهاد وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان جهانی بهداشت، آکسفام، یونیسف و برنامه جهانی غذا اعلام کردند که در سایه تجاوزات مستمر اسرائیل از 7 اکتبر تاکنون، غزه تبدیل به منطقه مرگ و گرسنگی شده است.

با گذشت نزدیک به 5 ماه از جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه، آژانس‌های سازمان ملل اعلام کردند که آب و غذای تمیز در نوار غزهِ محاصره شده به شدت کمیاب است و تقریبا همه کودکان خردسال از بیماری‌های عفونی رنج می‌برند.

طبق گزارش سازمان ملل، برخی از مردم غزه به خوردن علوفه روی آورده‌اند و گرسنگی سراسر این منطقه را در بر گرفته است. همچنین آب تمیز و آشامیدنی اصلا یافت نمی‌شود و مردم در روز تنها یک و نیم یا دولیتر آب غیرآشامیدنی پیدا می‌کنند تا نیازهای روزانه خود را رفع کنند.

چند روز قبل دکتر «حسام ابوصفیه» مدیر بیمارستان «کمال عدوان» در شمال نوار غزه گزارش داد که طی روزهای گذشته تعداد زیادی از کودکان در شمال نوار غزه به دلیل سوء تغذیه، کمبود مواد غذایی و ابتلا به بیماری‌ها و اپیدمی‌ها ناشی از تجاوزات و محاصره مداوم دشمن علیه این منطقه جان خود را از دست دادند.