نخست وزیر عراق در نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: جهان اسلام باید در برابر هجمه تروریست های تکفیری متحد شود.

به گزارش مرورنیوز، حیدر العبادی امروز (شنبه) طی سخنانی در این نشست که با حضور شخصیت ها، روحانیون و علمای اسلام (شیعه و اهل سنت) از 22 کشور اسلامی در بغداد برگزار شده، افزود: تروریست های تکفیری به نام دین، تخریب اسلام و چهره رحمانی آن را هدف قرار داده اند که جهان اسلام باید در برابر این هجمه متحد شود.

وی ادامه داد که بخشی از اقدامات تروریست های تکفیری در کشورهای اروپایی برای آزار و اذیت مسلمانان ساکن در این کشورها است تا اجازه ندهند چهره صلح طلب و انسانی از دین مبین اسلام در این کشورهای اروپایی انتشار یابد.

العبادی همچنین نسبت به اتخاذ شیوه های فرقه انگیزی از سوی تروریست ها هشدار داد و گفت: تروریسم در عراق در آستانه نابودی است و بعد از پیروزی در جنگ موصل، اندیشه تکفیر در عراق جا و مکانی نخواهد داشت.

نخست وزیر عراق با طرح این سوال که چه کسی از حمایت از تروریسم در جهان اسلام سود می برد؟ افزود: تروریسم داعشی فقط در عراق بالغ بر 35 میلیارد دلار خسارت اقتصادی زده است.

به گفته وی، خسارت های انسانی، اجتماعی و همزیستی بین پیروان مذاهب و ادیان در عراق، در این برآورد محاسبه نشده است.

نخست وزیر عراق در ادامه همچنین به حمله دیروز(جمعه) تروریست ها به کرکوک اشاره کرد و گفت: با هوشیاری به موقع نیروهای عراقی این حمله ناکام ماند و الان کرکوک به طور کامل تحت کنترل است.

وی با تاکید بر این که عراق درصدد جنگ با هیچ کشوری نیست و تمایل به داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای همجوار دارد، بار دیگر از مواضع ترکیه نسبت به عراق انتقاد کرد.

حیدر العبادی گفت که آن زمان که از ترکیه کمک می خواستیم، از ما دریغ کرد و الان که به مراحل پایانی نابودی تروریسم رسیده ایم، آنکارا می خواهد به ما کمک کند.

العبادی خطاب به ترکیه گفت که 'شما نیامده اید در مبارزه با داعش به ما کمک کنید بلکه آمده اید به خاطر منافع خودتان بجنگید.'

وی بر عدم دخالت ترکیه در جنگ موصل تاکید و افزود: اراضی تصرف شده عراق توسط داعش، به دست خود عراقی ها آزاد می شود.

نخست وزیر عراق همچنین از فتنه انگیزی در بین کشورهای اسلامی انتقاد کرد و گفت: این همه انسان در سوریه و عراق آواره شدند و کشته شدند، چه کسی مسوول است؟، این جنگ ویرانگر در یمن برای چیست؟ چرا در لیبی، مردم همدیگر را می کشند؟. 

وی اضافه کرد که بیداری اسلامی در قبال پایان بخشیدن به این اختلافات و فتنه انگیزی ها و توقف جنگ ها و نابودی ها در جهان اسلام مسوول است.

نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که مجمع جهانی بیداری اسلامی برخلاف دیگر کنفرانس ها و همایش هایی که در جهان اسلام برگزار می شود، دارای یک برنامه اجرایی مشخص باشد و فقط صرف شعار نباشد.

وی تاکید کرد که جنگ موصل، همه مردم عراق را متحد کرده و این جنگ آخرین مرحله از مراحل جنگ علیه تروریست های تکفیری است.

نخست وزیر عراق اضافه کرد که تروریسم داعشی هر چند به شیعیان، مسیحیان، ایزدی ها و بافت های مختلف عراق آسیب رسانده، اما بیش از همه، به خود اهل سنت در عراق آسیب زده است و بیشترین قربانیان داعش از اهل سنت هستند.

وی اضافه کرد که الان که در آستانه نابودی داعش هستیم برخی کشورها، به یکباره خود را حامی اهل سنت عراق معرفی کرده اند و برای آنها دلسوزی می کنند، اما سوال این است که در طول دو سال و اندی گذشته که داعش مناطق سنی نشین را اشغال کرده بود و اهل سنت را آزار و اذیب می کرد و می کشت، این کشورها چرا از حمایت از اهل سنت سخنی نگفتند و تلاشی نکردند. 

العبادی گفت: الان مردم عراق در برابر تروریسم متحد شده اند و از نیروهای مسلح عراق حمایت می کنند هر چند برخی کشورها همچنان درصدد فتنه انگیزی هستند اما خوشبختانه آگاهی در بین مردم عراق در قبال این طرحها بالا رفته است.