رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به اینکه وضعیت پیشگیری و درمان سوختگی در کشور نامناسب است در عین حال نسبت به پوشش بیمه‌ای ضعیف درمان‌های سوختگی انتقاد کرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر محمدجواد فاطمی با اشاره به شعار امسال روز حمایت از بیماران سوختگی مبنی بر "سوختگی در کودکان: یک لحظه غفلت، یک عمر درد و رنج"، گفت: چالش‌ها و مشکلات سوختگی باید در سه قسمت تقسیم‌بندی شود. در بُعد پیشگیری مشکل این است که قانون‌گذاری به اندازه کافی نداریم و در زمینه وجود امکانات استانداردسازی شده هم مشکل داریم؛ از طرفی فرهنگسازی درستی نیز در این زمینه برای مردم صورت نگرفته و فرهنگ پیشگیری از سوختگی وجود ندارد و اولویت‌شان پیشگیری از این معضل نیست؛ چون فکر می‌کنند نمی‌سوزند و سوختگی تنها برای دیگران اتفاق می‌افتد.

سه عامل موثر در بالا بودن آمار سوختگی در کشور

او تاکید کرد: مجموع فاکتورهایی شامل قانون ناکافی و عدم اجرای قوانین موجود، نبود سیستم‌های استاندارد و فرهنگ نامناسب پیشگری، سبب شده است که میزان سوختگی در کشور ما بسیار بالا باشد.
 
سوختگی در ایران ۸ برابر آمار جهانی
وی با اشاره به اینکه بروز سوختگی در کشور ما ۸ برابر آمار جهانی است، تصریح کرد: آمار درمورد سوختگی خیلی دقیق نیست و به شکل تقریبی اعلام می‌شود اما حداقل ۲۰۰ هزار نفر در سال می‌سوزند که از این تعداد، ۳۰ هزار نفر کارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌رسد که ۳۰۰۰ نفر از دنیا می‌روند و ۲۷ هزار نفر ترخیص می‌شوند. البته باید بدانیم که تقریبا نیمی از کسانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند نیز درجاتی از معلولیت و از کار افتادگی خواهند داشت.

مرگ و میر ناشی از سوختگی بیش از حد طبیعی

فاطمی با بیان اینکه در زمینه درمان سوختگی هم مشکلات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: بودجه ناکافی، کم بودن تعداد تخت‌های سوختگی کشور، استاندارد نبودن بیمارستان‌ها، نداشتن پانسمان‌های کافی، عدم پوشش کافی بیمه‌ها، وجود اتباع خارجی غیرقانونی بویژه در شرق کشور که دچار سوختگی می‌شوند و پولی برای پرداخت درمان ندارند و ... برخی از این مشکلات است؛ بنابراین در زمینه درمان هم تجهیزات و هم تخت ناکافی و... اثرگذار بوده است که سبب شود درمان سوختگی استاندارد نباشد و میزان مرگ و میر بر اثر سوختگی بیش از حد طبیعی باشد.
 
وی افزود: به عنوان مثال در کشورهایی که مراکز پیشرفته درمانی دارند تنها ۳ درصد کودکان بر اثر سوختگی فوت می‌کنند اما آمار ما در این زمینه حدود ۱۲ درصد است.

افزایش فقر پس از سوختگی

او بازتوانی بیماران دچار سوختگی را موضوعی مهم دانست و بیان کرد: کسانی که می‌سوزند نیاز به حمایت‌های جسمی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی، لباس سوختگی، پمادهای خاص، جراحی پلاستیک، حمایت اجتماعی و ... دارند که متاسفانه اکثر این مواردی که نیاز به حمایت دارد پس از ترک بیمارستان وجود ندارد. اغلب این بیماران نیز پس از سوختگی چند درجه از نظر مالی فقیرتر شده‌اند و این سبب می‌شود که با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با تاکید بر اینکه بیماران دچار سوختگی ۴ معلولیت جسمی، روانی، اجتماعی و مالی خواهند داشت، تصریح کرد: به طور کلی سوختگی و فقر با یکدیگر همبستگی دارند و هرچقدر فقر بیشتر باشد سوختگی بیشتر می‌شود. از طرفی به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها بیمارستان‌های سوختگی هم در تامین تجهیزات و پانسمان‌ها دچار مشکل هستند چون قیمت‌ها خیلی بالا است و وزارت بهداشت هم در این زمینه بودجه محدودی دارد.