یک فوق تخصص چشم گفت: خیره شدن به نمایشگر‌های مختلف تاثیرات مختلفی روی چشم بچه‌ها می‌گذارد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر غلامرضا خاتمی نیا٬ فوق تخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به این که تاثیرات منفی چشم دوختن به مانیتور‌ها و نمایشگر‌ها روی چشم چیست٬ گفت: همان طور که همه می‌دانند یکی از تکنولوژی‌های برتر امروزی تبلت ٬ موبایل و کامپیوتر هستند و به دلیل منفعت‌هایی که دارد جزء مهم‌ترین وسیله‌ها شده اند.  به هرحال استفاده کردن از آن‌ها جزء حقوق انسان ها و ضروری است و کلا نمی‌شود از آن ها استفاده نکرد.

او افزود: اما مثل هر تکنولوژی دیگری اگر ما بد و نامناسب استفاده کنیم؛ طبیعتا دچار یک سری اشکالات می‌شویم. متخصصان رشته‌های مختلف روی این موضوع کار کرده اند و دستور العمل‌های مختلفی نیز ارائه شده اند تا بتوانند کاری کنند که استفاده بهینه‌ای از این وسایل داشته باشیم و دوما از عوارض آن‌ها کمتر شود.

خاتمی نیا ادامه داد: در تمام زندگی اگر در جای مناسب و به موقع از این وسایل استفاده نشود؛ می‌توانند برای افراد در تمام سنین مشکلاتی ایجاد  کنند.


مزید بر این که طبیعتا کودکان در سن رشد هم از نظر جسمی و هم روحی بیشتر در خطر هستند.

او گفت: امروزه در رشته‌های پزشکی بیماری‌های جدیدی در رابطه با استفاده نامناسب از این تکنولوژی‌ها ذکر شده اند. افرادی که بیش از حد از کامپیوتر استفاده می کنند٬ دچار بیماری‌های چشمی می‌شوند. موضوع دیگر دیگر خستگی است .

اشک ریزش و خشکی چشم هم برای این افراد پیش بینی می شود. سردرد ٬ حالت تهوع و استفراغ و یک سری از بیماری‌های که دائمی ممکن است برای فرد ایجاد شوند مثل عینک اکتسابی هم از دیگر موارد هستند.

او گفت: حتی خستگی و زودرنجی هم می تواند از عوارض باشند. همه این‌ها مواردی هستند که می شود به آن ها اشاره کرد. مطالعات زیادی هم انجام شده اند که همه موافق این هستند که ضمن این که بشر ناچار به استفاده از این تکنولوژی‌ها است؛‌ برحسب سن٬ میزان ساعت استفاده از این وسایل مشخص شده است.


وی افزود: میزان استفاده از این وسایل در سنین مختلف متفاوت است. در کودکان زیر یک سال بهتر است که اصلا استفاده نشود. در سنین بالاتر بین دو ساعت که به تدریج افزایش پیدا می کند که به هرحال می‌شود استفاده کرد و متغیر است.

او گفت: در طول زمان هم استمرار این استفاده بیشتر مشکل ایجاد می‌کند تا این که در شبانه روز بخواهیم یک عددی را ذکر کنیم. باید در حد ١٥ دقیقه‌  به چشم  استراحت دهیم و به فضا‌های دور نگاه کنیم که چشم استراحت کند. در هر صورت در روز یا شب٬ به هرحال استفاده بیش از حد می‌تواند ایجاد اشکالاتی کند و علاوه بر این که مشکلات در روز هم داریم در شب و خواب هم مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند.