معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 تا50 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر رضا ملک زاده در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان با اشاره به نقش بسیار مهم انجمن ها و مردم در پیشگیری از سرطان افزود: بیش از 65 انجمن و نهاد خیریه مرتبط با سرطان در کشور فعالیت می کنند.
ملک زاده رشد تحقیقات سرطان در کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: ابتدا باید در کشور نظام ثبت سرطان به صورت دقیق وجود داشته باشد. در استان گلستان قبل از آغاز تحقیقات، نظام ثبت سرطان را ایجاد کردیم اما ممکن است در استان های دیگر با کم شماری سرطان روبرو باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در استان ها 25 درصد از سرطان ها کم شماری می شد و در بهترین شرایط می توانستیم73 درصد از سرطان ها را بطور دقیق شناسایی کنیم اما در دفتر معاونت بهداشت وزارت بهداشت و در دانشگاه های علوم پزشکی نیز زیرنظر رئیس دانشگاه، کمیته ای برای ثبت دقیق سرطان مأموریت یافته اند تا تخمین ها دقیق تر شود و تا پایان امسال، گزارش جامعی از میزان شیوع سرطان در ایران به تفکیک استانها تهیه شود.
وی گفت: در 20 سال گذشته، بیش از 10 هزار مقاله علمی توسط محققان کشور با موضوع سرطان در مجله ISI چاپ شده است که موضوعات آن، سرطان های شایع در ایران مانند سرطان های معده، پستان و پروستات بوده است.
دکتر ملک زاده با بیان اینکه ایران از نظر رشد تحقیقات علمی در حوزه سرطان با اختلاف بسیار زیادی نسبت به کشورهای دیگر قرار دارد افزود: ایران در رده اول منطقه قرار دارد و از 448 مقاله در سال 2006 به 2 هزار و 636 مقاله در سال 2017 رسیده ایم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مطالعه پژوهشی سرطان در استان گلستان، بزرگترین مطالعه «کوهورت» (مطالعات مشاهده ای )خاورمیانه است و خوشبختانه توانسته ایم عوامل خطر سرطان مانند تنباکو، تریاک، چاقی و اضافه وزن، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف الکل، عوامل شغلی، تابش اشعه خورشید، عفونت ها و مصرف گوشت قرمز را شناسایی کنیم.
وی افزود: در استان گلستان، عوامل خطر سرطان به صورت پوستر در مراکز بهداشت، مدارس و مراکز علمی و آموزشی نصب شده است اما در سه سال گذشته نیز 12 مطالعه «کوهورت» با جمعیت تحت پوشش200 هزار نفری مطالعات حوزه سرطان آغاز شده است. همچنین در مؤسسه نیماد، کمیته های ویژه با بودجه مناسب طرح های تحقیقاتی زیادی را به منظور پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان انجام می دهند.
دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: حدود 5 درصد از موارد ابتلا به سرطان، ناشی از سابقه فامیلی و بیش از 90 درصد آن مربوط به عوامل محیطی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بهداشت فردی و به ویژه بهداشت دهان و دندان در ایران ضعیف است، گفت: یکی از عوامل مؤثر سرطان گوارشی، بهداشت نامناسب دهان و دندان است و باید حتماً روزانه سه بار مسواک زد.