معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته استانی پویش ملی مبارزه با سرطان در استان مرکزی، گفت: یکی از برنامه‌های این کمپین غربالگری افراد 30 تا 70 سال است که به مدت یک هفته در استان مرکزی همراستا با پویش ملی اجرا می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، عباس اسماعیلی در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: این جامعه هدف می‌توانند به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و تحت غربالگری قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه 10 گام اصلی برای برنامه پیشگیری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اجتناب از مصرف سیگار و قلیان و دیگر دخانیات، انجام روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی سریع، مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف قند، شکر، نمک، غذاهای چرب، کنترل وزن، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و انجام معاینات پزشکی مواردی است که در پیشگیری از سرطان می‌تواند بسیار موثر باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص میزان شیوع سرطان در استان مرکزی نسبت به کشور عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده آمار سرطان در استان مرکزی چه به لحاظ جمعیت و چه نوع سرطان با نرم کشوری تفاوتی ندارد.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که سرطان بیماری نیست که تحت تاثیر عوامل به سرعت مشخص و بروز پیدا کند و شاید تاثیر مواردی مانند آلاینده‌های خاص یا ریزگردها بر سلامتی افراد در سال‌های بعد مشخص شود.

ایرالکو برای انجام آزمایش کارگران همکاری نمی‌کند

اسماعیلی با اشاره به مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا در خصوص انجام آزمایش‌های بیولوژی برای کارگران شرکت ایرالکو عنوان کرد: طبق این مصوبه دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت با همکاری شرکت ایرالکو موظف به انجام این آزمایش‌ها با هدف بررسی وضعیت سلامت کارگران با توجه به آلاینده‌های این واحد صنعتی است، ولی متاسفانه این شرکت همکاری نمی‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: این شرکت با این توجیه که یک خط از خطوط قدیمی از مدار خارج شده و یک خط نیمه تعطیل است، در راستای این اقدام همکاری نمی‌کند. به هرحال بر اساس مصوبه این آزمایش‌ها باید انجام شده و وضعیت سلامت کارگران این خطوط بررسی شود.

وی با بیان اینکه در سال 2012 میلادی تعداد مبتلایان به بیماری سرطان در جهان 14 میلیون نفر بوده‌ است، افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2030 میلادی این تعداد به 25 میلیون نفر در جهان افزایش می‌یابد و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری از هشت میلیون به 13 میلیون نفر در این سال می‌رسد.

ابتلای سالانه 90 هزار نفر به سرطان در ایران

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر این مهم که 10 درصد از این میزان افزایش مربوط به کشورهای در حال توسعه است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 300 هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم و به طور میانگین در کشور سالانه بیش از 90 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که طبق پیش‌بینی‌ها این رقم در سال 2030 بیش از 160 هزار نفر در سال خواهد بود.

اسماعیلی با تاکید بر این نکته که حدود 30 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، بیان کرد: مواردی مانند افزایش میانگین امید به زندگی در کشور و به تبع آن افزایش تعداد سالمندان یکی از زمینه‌های افزایش آمار سرطان است و به طور معمول مواردی مانند عدم انجام چکاپ به موقع یا شیوه ناصحیح تغذیه و ... در این بخش از جامعه دلایل بروز سرطان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شیوه نامناسب زندگی که شامل مواردی مانند استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب می‌شود از دیگر دلایل شیوع سرطان است. با توجه به این موارد اصلاح رفتار و شیوه زندگی و توجه به خودمراقبتی و انجام معاینات به موقع نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: بعد از پیشگیری، تشخیص به‌ هنگام، درمان و مراقبت‌های تسکینی بعد از درمان در کاهش ابتلا به این بیماری و کاهش اثرات روانی پس از ابتلا موثر است و باید مورد توجه جامعه واقع شود.

شناسایی سالانه 1792 نفر مبتلا به سرطان در استان مرکزی

کارشناس سرطان مرکز بهداشت استان نیز، با بیان اینکه در بخش شیوع سرطان آمار استان مرکزی منطبق با آمار کشوری است، گفت: در بانوان شیوع سرطان به ترتیب مربوط به سرطان‌های سینه، پوست، کرولکتال، معده و تخم دان است.

بهار شاه‌محمدی بیان کرد: این شیوع در مردان به ترتیب شامل سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و کرولکتال است.

وی با بیان اینکه آمار مربوط به سرطان هر سال جمع‌آوری می‌شود، افزود: این آمار از طریق مراکزی مانند پاتولوژی‌ها جمع‌آوری و آمار تکراری که به دلیل مراجعه بیماران به مراکز متعدد است، حذف و آمار نهایی ارائه می‌شود که بر اساس این آمار فاصله قابل توجهی با نرم کشوری نداریم و آمار استان تقریبا با نرم کشوری همخوانی دارد.

کارشناس سرطان مرکز بهداشت اظهار کرد: بر اساس این آمار در استان مرکزی سرطان دستگاه گوارش درصدی از آمار کشوری بالاتر است و در سرطانی مانند پوست نیز شهرهای مرکزی کشور مانند اراک درصدی از آمار کشوری بالاتر هستند.

شاه‌محمدی با بیان اینکه به طور میانگین حدود هزار و 792 نفر سالانه در استان مرکزی در خصوص ابتلا به سرطان شناسایی می‌شوند، عنوان کرد: در سال 94 تعداد 862 مورد مرگ و میر ناشی از سرطان در استان داشته‌ایم.

کارشناس بهداشت مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست به لزوم توجه خانواده‌ها به تغذیه سالم و گنجاندن سبزیجات به حد کافی در وعده‌های غذایی تاکید کرد.