محققان کشور پس از موفقیت در تولید سانتریفیوژ پزشکی با توان 15 هزار دور در دقیقه موفق به ساخت سانتریفیوژ پزشکی با توان 20 هزار دور در دقیقه شدند.

به گزارش مرور نیوز، غلامعلی فلاتی مجری طرح در حاشیه بازدید از یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی شمس‌آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ساخت و تولید سانتریفیوژ 20 هزار دور در دقیقه گفت: این دستگاه دارای کاربردهای تحقیقاتی و کلینیکالی است.

وی اضافه کرد: این دستگاه که قادر است با سرعت بالا سرم را از پلاسمای خون جداسازی کند، برای آنالیز خون در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کاربرد دارد ضمن آنکه برای تشخیص سرطان‌های زنان نیز به کار برده می‌شود.

مجری طرح با اشاره به شیوع سرطان رحم در کشور یادآور شد: تاکنون برای تشخیص این بیماری از لام استفاده می‌شد که این روش دقیقی برای تشخیص سلول‌های سرطانی نبوده است از این رو ما اقدام به طراحی و ساخت این سانتریفیوژ کردیم.

وی دقت این دستگاه را دوآرپی‌آم ذکر کرد و گفت: دستگاه با دقت بالا و خطای کم آزمایش‌های مورد نیاز را انجام خواهد داد.

به گفته وی، تنها رقیب این دستگاه یک شرکت آلمانی است که توان سانتریفیوژهای تولیدشده در این شرکت 18 هزار دور گزارش شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه این سانتریفیوژ دارای 150 قطعه است و اظهار کرد: همه قطعات و اجزای این دستگاه بومی‌سازی شده است و تنها بخش موتور آن از سوی یک شرکت اروپایی تولید شد که دلیل آن نبودن شرکتی در داخل کشور است که بتواند یک موتور با حجم کم و توان بالا تولید کند.