مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به آسیب 70 مدرسه در زلزله خراسان رضوی گفت:با هماهنگی برخی بانک‌ها به معلمان ساکن روستاهای زلزله‌زده که دچار خسارت شده‌‌اند، وام 10 تا 15 میلیون تومانی کم بهره و کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، زلزله‌ای به قدرت 6 ریشتر در تاریخ 16 فروردین امسال استان خراسان رضوی را لرزاند که برخی شهرها و روستاهای این استان بر اثر این زمین لرزه دچار تخریب‌هایی شدند.

چهار مدرسه در روستاهای کلاته قدم، درخت بید، کلاته حاج علی و نریمانی بر اثر زلزله دچار آسیب جدی شده‌اند که به تخریب و بازسازی نیاز دارند. طبق اعلام علیرضا کاظمی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اغلب مدارس آسیب دیده در زلزله، قدمتی بالای 40 سال داشته و ساختمان مدارسی که حداقل نکات ایمنی ساخت و ساز در آن رعایت شده بود، آسیب ندیدند ضمن آنکه در شرایط بحران، آموزش و پرورش به سرعت سالن‌های ورزشی را درسطح مشهد و شهرستانها در اختیار مردم قرار داد و بیش از 8 هزارنفر ازشهروندان در این فضاها اسکان یافتند.

در همین رابطه منصور مجاوری اظهار کرد: زلزله‌ خراسان رضوی مناطقی از فریمان، سرخس، رضویه و تربت جام را تحت‌ تاثیر قرار داد بر همین اساس کارگروهی با دستور وزیر آموزش‌وپرورش تشکیل شد و اداره آموزش‌‌وپرورش استان و اداره نوسازی خراسان رضوی به محل زلزله اعزام شدند و از وضعیت مدارس بازدیدی داشتند.

واریز سرانه ویژه برای مدارس زلزله زده/برگزاری کلا‌س در چادر و اختصاص وام به معلمان

وی افزود: در روستاهای زلزله زده 60 تا 70 مدرسه از 10 تا 100 درصد تخریب شده‌اند که لوازم مورد نیاز از جمله لوازم التحریر، کیف و کفش برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان توزیع شد تا جریان تحصیل متوقف نشود.کمک‌های آموزش و پرورش بین 24 کلاس در 15 روستا از بخش رضویه که دارای 300 دانش‌آموز است در قالب کیف، کفش، لباس گرم و لوازم التحریر توزیع شد همچنین کلاس‌های درس در چادر‌های آماده سازی شده از روز 19 فروردین با حضور معلمان و دانش‌آموزان آغاز شده است.

واریز سرانه ویژه برای مدارس زلزله زده/برگزاری کلا‌س در چادر و اختصاص وام به معلمان

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برخی مدارس نیز که توسط اداره نوسازی استان، مقاوم سازی شده بودند به عنوان پایگاه امدادرسانی برای مردم زلزله‌زده مورد استفاده قرار می‌گیرند و تعدادی کانکس‌ به محل اعزام شده است تا کلاس‌های درس در این کانکس‌ها برگزار شود.

واریز سرانه ویژه برای مدارس زلزله زده/برگزاری کلا‌س در چادر و اختصاص وام به معلمان

مجاوری با اشاره به اینکه 15 میلیارد تومان نیاز مالی برای جبران خسارت ناشی از زلزله به مدارس برآورد شده است، عنوان کرد:‌با هماهنگی برخی بانک‌ها به معلمان ساکن روستاهای زلزله‌زده که دچار خسارت شده‌‌اند، وام 10 تا 15 میلیون تومانی کم بهره و کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: مشاورانی نیز از سوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند تا به دانش‌‌آموزان برای کاهش استرس و حفظ سلامت روان کمک کنند همچنین با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه سرانه ویژه‌ای برای تامین نیازهای مدارس زلزله‌زده به حساب آنها واریز می‌شود.