مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی گفت: صنعت دخانیات فقط به فکر سود خود است و حاضر است سم بفروشد و سلامت مردم را به خطر بیاندازد تا به سود خود برسد.

به گزارش مرور نیوز، شهرام رفیعی فر روز چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات افزود: سیگار خوب و سیگار بد نداریم، همه آنها سم است که به مردم فروخته می شود، فروشندگان مواد دخانی قدرت تبلیغاتی بالایی دارند و با لابی گری و یارگیری حتی روی قانونگذران تاثیر می‌گذارند.
وی ادامه داد:‌ تبلیغات لابی دخانیات بسیار قوی‌تر از توان مالی تبلیغات وزارت بهداشت برای هشدار است، صنعت دخانیات سهم زیادی از منابع خود را صرف تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم سیگار می کند و روانشناسان مجربی را استخدام می‌کنند تا مشتریان جدید جلب کند.

زنان و نوجوان طعمه‌های صنعت دخانیات
رفیعی فر گفت: در این مسیر زنان یکی از اهداف و طعمه های مهم صنعت دخانیات هستند و تلاش می‌کنند به آنها بقبولانند که با مصرف سیگار قدرتمند می‌شوید یا با مردان برابر می‌شوید. نوجوانان و جوانان نیز مهمترین هدف تبلیغات صنعت دخانیات است که در رسانه‌ها دیده می شود. منابع مالی وزارت بهداشت برای مقابله با این تهدیدات کافی نیست و کاهش درآمد حاصل از مالیات سیگار نیز این مسئله را تشدید می کند.
مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود:‌ وزارت بهداشت به دنبال آن است که با همکاری آموزش و پرورش برنامه جامع درسی را از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان برای پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار تدوین کند اما تدوین کتب جدید درسی یک پروسه طولانی است و یک زمان 7تا 10 ساله طول می کشد.
وی گفت: علاوه بر آن به دنبال این هستیم که به ازای هر 10 دانش آموز یک سفیر سلامت داشته باشیم و این دانش آموزان را آموزش دهیم و اکنون یک میلیون و 200 هزار سفیر سلامت در تمام مقاطع تحصیلی تربیت شده اند.
رفیعی فر افزود: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی باید همه به خصوص نوجوانان و جوانان بیاموزند که به شروع مصرف سیگار «نه» بگویند و به ادامه مصرف سیگار «نه» بگویند، رسانه‌ها باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند و نباید در دست هیچکدام از هنرپشه‌ها اعم نقش مثبت و منفی سیگار باشد.
وی گفت: والدین به هیچوجه نباید جلوی فرزندانشان سیگار بکشند زیرا این پیام را به آنان می‌دهند که این کار خوبی است و شما هم می‌توانید انجام دهید، والدینی که این همه به لباس و آموزش و رفاه فرزندانشان حساس هستند نباید با این کار به سلامت فرزند خود آسیب بزنند.
رفیعی فر افزود: حتی سیگار کشیدن بیرون از خانه نیز در آسیب به فرزندان موثر است زیرا دود دسته سوم روی پیراهن آنان موجب آسیب کودکان به مصرف دخانیات ترغیب شوند.