شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در محلات ارامنه نشین اصفهان آثار تاریخی ملموس و ناملموس زیادی برای جذب گردشگر وجود دارد، گفت: در این راستا حفظ و نگهداری میراث معنوی محله جلفای اصفهان مورد توجه بوده و تلاش خود را در این زمینه بکار می‌گیریم.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، همزمان با ایام آغاز سال نو میلادی شهردار اصفهان برای تبریک سال نو میلادی به نائب اسقف، سیپان کاشجیان جانشین پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و همشهریان ارامنه اصفهان دیدار صمیمانه‌ای داشت و درباره موضوعات گوناگونی به گفت‌وگو نشستند.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه ارتباط صمیمانه و تنگاتنگ با همشهریان مسیحی و ارامنه بالاتر از یک همزیستی مسالمت آمیز قابل تعبیر است، اظهار داشت:  این دوستی و مسالمت سال‌هاست که در شهر اصفهان وجود داشته و همواره الگوی دیگر شهرها نیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه 100 سال پیش صفاخانه‌هایی با عنوان یک برند خاص در این زمینه مشغول مباحثه بوده‌اند، افزود: «صفاخانه اصفهان» در محله مسیحی نشین «جلفا» قرار داشته و در این مرکز نماینده مسیحیان و مسلمانان به گفت‌وگو می‌پرداختند.

شهردار اصفهان ادامه داد: در این راستا اکنون دبیرخانه گفتگوی ادیان در اصفهان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت جدید شهری اصفهان در خصوص ارامنه شهر اصفهان گفت: در این راستا توسعه روابط در حوزه ساخت و ساز شهری را مورد توجه قرار داده و به تازگی نیز نهضتی به نام نهضت پاسخگویی در شهرداری راه‌اندازی شده که در شهرداری منطقه 5 که بیشتر اقلیت‌های مذهبی در این منطقه ساکن هستند نیز مصداق آن وجود دارد.

وی به میراث معنوی محله جلفا اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که پیرامون میراث ناملموس اصفهان داشتیم به میراث معنوی موجود در جلفا نیز تاکید بسیاری شد، هنرهای فراموش شده بسیاری در این زمینه در منطقه جلفا وجود دارد و تا به حال خانه‌های تاریخی بسیاری در همین منطقه شناسایی شده که می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های مختلف برای آن به پویایی و توسعه محله جلفا کمک کرد.

شهردار اصفهان افزود: زمانی محور توسعه اصفهان صنایع سنگین بود اما در حال حاضر محور توسعه شهر گردشگری، هنر و دانش بومی است که برای تحقق آن همه باید دست در دست هم دهیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه شهروندان در این سه حوزه می‌توانند بسیار کمک کننده باشند، در برنامه اصفهان 1400 شهرداری نیز تمهیدات زیادی در این خصوص با رویکرد فرهنگی در نظر گرفته شده است.

 شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به کسب دو عنوان شهر خلاق جهانی و پایتخت جهانی صنایع دستی گفت: برای حفظ و ارتقا این دو عنوان تلاش می‌کنیم به همین منظور به اعضای شورای شهر پیشنهاد دادیم با شورای خلیفه گری ارامنه جلسه‌ای داشته باشند تا فعالیت‌های مشترکی در زمینه گردشگری در اصفهان انجام شود.

وی افزود: شهر اصفهان دو هزار جاذبه گردشگری دارد و تا به حال 300 خانه تاریخی شناسایی شده است که ارزش بسیاری دارد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: زمانی باشگاه ورزشی آرارات بر سر زبانها بود که امیدواریم با کمک سازمان ورزش شهرداری اصفهان دوباره این باشگاه رونق بگیرد.

وی در ادامه با با بیان اینکه شهرداری اصفهان تلاش کرده در محلات ارامنه خدمات مناسبی به شهروندان ارمنی ارائه کند و نیز برای حفظ و نگهداری اماکن مذهبی ارامنه و کلیسا‌ها همه تلاش خود را بکار بسته است، گفت: در هشت سال دفاع مقدس ما، جوانان ارمنی دوشادوش رزمندگان اسلام با صدام ملعون جنگیدند و ارامنه عزیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند و مقام معظم رهبری نیز بار‌ها با حضور در منزل شهدای ارامنه بر نقش این عزیزان در حفظ کیان کشور صحه گذاشته‌اند.