مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: 12 هزار و 300 قلم کالا برای نخستین بار و با استفاده از توان داخلی در شرکت های نفتی کشور ساخته شده است.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، علی زیار بیان کرد: با استفاده از توان داخلی این تعداد افزایش چشمگیری خواهد یافت و لازم است توسعه کالاهای ساخته نشده در دستور کار قرار بگیرد.

وی که در نشست هم اندیشی مدیران بازرگانی و کالای شرکت های پالایشی کشور سخن می گفت، افزود: با وجود دوران پسابرجام، باید هنوز بر توان داخلی تکیه کرد و با تأسی از منویات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر توان داخلی به عنوان یک کار وطن پرستانه در اولویت باشد.

زیار با بیان اینکه روندی غیر از این، زمینه را برای انجام خلاف شرع فراهم می کند، ادامه داد: در راستای اقتصاد مقاومتی اصل استفاده از حداکثر توان داخلی باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت دو هزار شرکت دانش بنیان در کشور، گفت: همکاری همه جانبه با این شرکت ها، ضمن رونق بازار داخلی، مشکل هایی همچون بیکاری را رفع خواهد کرد و شرکت ها و کارخانه ها را به سوی پیشرفت بیشتر سوق می دهد.

زیار همچنین به راه اندازی سامانه بانک اطلاعات مدیریت بازرگانی در صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: این سامانه از بهمن 1394 با هدف شفاف سازی، سلامت کار، حفظ منابع، پرهیز از وابستگی، ایجاد بانک اطلاعاتی تأمین کنندگان و کنترل و نظارت بر فرآیندهای کالا آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون، 50 شرکت زیر مجموعه وزارت نفت در این سامانه ثبت نام کرده اند، افزود: تاکنون حدود هشت هزار منبع در مورد سازندگان داخلی، دو هزار و 775 منبع در بخش تأمین کنندگان داخلی و در کنار آن دو هزار و 505 سازنده خارجی مورد ارزیابی و اطلاعات آنها مورد بازنگری قرار گرفته است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، یکی از اهداف اجرای سامانه بانک اطلاعات را بهره مندی شرکت های پالایشی مشمول اصل 44 در حوزه وزارت نفت خواند و گفت: هدف مشترک شرکت های پالایشی، تأمین فرآورده های مورد نیاز کشور است.

معاون بازرگانی و پیمان های شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این نشست گفت: بخش بازرگانی شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد بهره مندی از متخصصان داخلی، روندی رو به رشد داشته است.

سید مصطفی الهی افزود: نمونه بارز آن، تأمین کاتالیست مورد نیاز واحد ایزومریزاسیون در سال 94 بود که به همت کارشناسان ایران کاتالیست راهبردی مورد نیاز صنعت نفت که تا آن زمان دانش مذکور تنها در اختیار معدود کشورهای جهان بود در داخل کشور و با حمایت پالایشگاه اصفهان ساخته شد.

به گفته وی، با شارژ کاتالیست واحد ایزومریزاسیون، این شرکت روزانه هشت میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می کند.

الهی هدف شرکت پالایش نفت اصفهان در بخش ساخت و تأمین کالا را حرکت به سمت شرکت های دانش بنیان خواند و تصریح کرد: در صدد هستیم شرکت های دانش بنیان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی اوقات نیاز به خریدهای خارجی وجود دارد، اضافه کرد: تحریم ها فرصتی برای واسطه ها ایجاد کرده بود اما در دوران پسا برجام باید در جهت حذف واسطه ها و ایجاد رابطه با مراجع اصلی کالاها گام برداریم تا مراوده ها و خریدهای خارجی در شرایط مطلوب تر صورت گیرد.

نخستین نشست هم اندیشی مدیران بازرگانی و کالای شرکت های پالایشی کشور به منظور تعامل چند سویه با حضور مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و مدیران بازرگانی و کالای شرکت های پالایشی به میزبانی شرکت پالایش نفت اصفهان برگزار شد.