معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: 516 نفر در چند سال اخیراز مرکز ترک اعتیاد نیاتک این شهرستان ترخیص شده اند که ضریب ماندگاری سلامت این افراد افزون بر 70درصد بوده است.

به گزارش مرور نیوز هوشنگ ناظری اظهار داشت: ضریب ماندگاری سلامت معتادان نجات یافته در سایر نقاط کشور زیر 20 درصد است.
وی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای تا حدود زیاد سبب افزایش ضریب ماندگاری سلامت معتادان نجات یافته شده است افزود: تاکنون آموزش های فنی و حرفه ای در رشته های مکانیکی، جوشکاری، کولر سازی، فلزتراشی، تولید سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در مرکز ترک اعتیاد نیاتک ارائه شده است.
وی بیان کرد: به دلیل مسائل فرهنگی در جمع معتادانی که در مرکز نیاتک زابل ساماندهی شده اند داروساز، خلبان، دندانساز، تعمیرکار موتور هلی کپتر و انواع مشاغل دیگر دیده شده است به طوری که این افراد به مرحله کارتن خوابی نیز رسیده اند.
وی با اشاره به اینکه مرکز ترک اعتیاد نیتک به عنوان دومین مرکز ترک اعتیاد دولتی در سیستان و بلوچستان محسوب می شود گفت: مجوزهای اولیه ایجاد مرکز ترک اعتیاد بانوان، مرکز نگهداری دختران، پسران و بانوان و مرکز ترک اعتیاد کودکان از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی اخذ شده است.
فرماندار زابل اظهار داشت: با فعالیت بخش خصوصی روند ایجاد این مراکز سرعت پیدا می کند.
وی از فعالیت یک گرمخانه در حاشیه شهر زابل خبرداد و گفت: این گرمخانه که فعالیت خود را در یکی از محله های حاشیه این شهرآغاز کرد که مکانی برای استحمام، اهدا یک وعده غذای گرم و تغییر پوشش برای معتادان کارتن خواب ایجاد شده است.
وی بیان کرد: طی چهار سال اخیر در سه حوزه مقابله، پیشگیری و درمان در شهرستان زابل اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با اشاره به عوامل رشد مصرف مواد مخدر در زابل اظهارداشت: فقر، بیکاری، مهاجرت، عدم پاسخگویی به نیازهای نوجوانان و جوانان و کمبود نشاط در جامعه سبب شده تا رشد استفاده از مواد مخدر در این شهرستان افزایش پیدا کند.
ناظری با بیان اینکه در سال 95 افزون بر 596 کیلوگرم انواع مواد مخدر در زابل کشف شده است بیان کرد: 456 نفر در این رابطه دستگیر و تحویل مراجعه قضایی شدند.
وی افزود: افزون بر 14 کیلوگرم انواع مواد مخدر از ابتدای سال تا کنون در شهرستان زابل کشف و در این رابطه 97 نفر دستگیر شدند.
زابل در 205 کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.