معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: جوانان، مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج را بیشتر جدی بگیرند، زیرا این امر سلامت فرزندان را تا حد زیادی تضمین می کند.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی ناجی اظهارکرد: سال گذشته از 37 هزار زوج در استان اصفهان تنها 4 هزار و 500 نفر برای مشاوره ژنتیک به مراکز زیر مجموعه بهزیستی مراجعه کردند و این میزان نسبت به کل آمار ازدواج ها در استان پایین است.
وی اضافه کرد: مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج از جمله طرح های مهم بهزیستی برای پیشگیری از اختلالات جسمی محسوب می شود که در آن از طریق مصاحبه هایی با زوجین، مواردی همچون سابقه معلولیت در خانواده، سقط جنین، نسبت های فامیلی بررسی می شود و نتایج ژنتیکی آن در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد که تا حد زیادی می تواند از بروز معلولیت ها جلوگیری کند.
او ادامه داد: از آنجایی که مشاوره ژنتیک بهترین و آسان ترین راه پیشگیری از بیماری های ارثی و ژنتیکی است، لذا مراکز مشاوره ژنتیک به زوج ها درباره ازدواج های فامیلی، بارداری در سنین بالای 35 سالگی، وجود افراد معلول در فامیل، نازایی ، سقط جنین و ختلالات شنوایی و بینایی مشاوره می دهند.
وی با بیان اینکه 13 درصد مراکز ژنتیک کشور در استان اصفهان قرار دارند، تصریح کرد: این استان از این حیث رتبه نخست را بخود اختصاص داده است.
پیشگیری در جهت ارتقاء سطح سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های درمانی و توانبخشی نقش عمده ای در جامعه بشری ایفا می کند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان غربالگری بینایی کودکان را از دیگر فعالیت های این مجموعه برای پیشگیری از معلولیت ها عنوان کرد و گفت: پارسال 197 هزار کودک 3 تا 6 ساله در پایگاه های ثابت در مهد کودک ها مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.
ناجی اضافه کرد: 12 هزار کودک از این شمار، مشکوک به اختلالات بینایی بودند که برای بررسی دقیق و کامل به متخصصان ارجاع داده شدند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان همچنین گفت که این طرح امسال نیز تداوم خواهد داشت.
وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی نیز از دیگر طرح های بهزیستی برای پیشگیری از اختلالات جسمی به شمار می رود، تصریح کرد: سال قبل 55 هزار نوزاد از 70 هزار نوزاد متولد شده در استان اصفهان مورد سنجش شنوایی قرار گرفتند.
ناجی افزود: از این شمار 5 هزار نوزاد مشکوک به اختلالات شنوایی بودند و برای آزمایش های تکمیلی به متخصصان معرفی شدند، همچنین برای 55 نوزاد نیز کاشت حلزون برای رفع مشکلات شنوایی انجام گرفت.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان همچنین طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی را از دیگر طرح های اصلی این مجموعه برای جلوگیری از معلولیت ها نام برد و اضافه کرد: سال قبل 60 هزار دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی در این طرح های آموزشی و آگاه سازی شرکت کردند.
وی یادآوری کرد: 140 هزار نفر از هم استانی ها نیز در محیط های اداری، دانشگاهی و دیگر مراکز از مطالب آموزشی این طرح بهره بردند.
ناجی با اشاره به طرح مشاوره پزشکی ژنتیک به عنوان دیگر طرح سازمان بهزیستی برای جلوگیری از معلولیت ها، گفت: علم ژنتیک علم روز جهان است و امروزه اهمیت پیشگیری از معلولیت ها با استفاده از این علم به کسی پوشیده نیست.
بیشترین معلولیت ها در استان به ترتیب شامل معلولیت ذهنی، معلولیت جسمی و حرکتی، ناشنوایی و کم شنوایی، بیماران اعصاب و روان ، نابینایی و کم بینایی است.