رئیس کارگروه مناطق آزاد و بازارچه های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت و نمایندگان مجلس بر بازگشایی بازارچه 'سیف' سقز اصرار دارند.

به گزارش مرور نیوز، مهناز زین العابدین روز سه شنبه در نشست با فرماندار سقز در فرمانداری این شهر افزود: بازگشایی بازارچه 'سیف' سقز نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه دارد.
وی ادامه داد: با اینکه در جلسات کارگروه مناطق آزاد و بازارچه های مرزی که با حضور وزرای مربوط برگزار شد، تصویب گردید که بعضی از بازارچه ها، حذف شوند، اما بازارچه سیف سقز جزو بازارچه هایی است که دولت بر بازگشایی و ماندگاری آن اصرار دارد.
زین العابدین یادآورشد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با نامه نگاری به سازمان توسعه تجارت ایران، بر بازگشایی مرز سیف برای توسعه اشتغال و رونق اقتصادی اصرار دارند.
وی با بیان اینکه، بازگشایی سیف بسیار بهتر از ایجاد معبر کولبری است، خاطرنشان کرد: از طریق معبرهای کولبری، اجناس قاچاق وارد خواهد شد و این امر به اقتصاد و تولید داخلی ضربه خواهد زد.
فرماندار سقز هم با اشاره به جمعیت 240 هزار نفری و آمار زیاد بیکاری در این شهرستان، خواستار باز گشایی مرز سیف و یا ایجاد یک معبر کولبری به صورت موقت شد.
علی اکبر ورمقانی با بیان اینکه استانداری، نماینده مجلس و فرمانداری هم برای بازگشایی سیف بسیار پیگیر هستند، افزود: ساخت ساختمان 2 طبقه رفاهی خدماتی بازارچه مرزی سیف سقز هم تیرماه امسال با اعتبار اولیه 500 میلیون ریال با همکاری بخشداری سرشیو، دفتر فنی استانداری کردستان و هنگ مرزی در سیف، آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه اوایل هفته جاری با اعضای شورای تامین، از تمام 35 کیلومتر مرز مشترک شهرستان با کشور عراق بازدیدی انجام شد، ادامه داد: محل فعلی بازارچه سیف بسیار مناسب است و نیاز به تغییر ندارد.
نماینده تعاونی مرز نشینان شهرستان سقز هم با تاکید بر اهمیت بازگشایی دوباره سیف، یکی از مشکلات این تعاونی را صدور مجوز ورود کالاهایی از سوی دولت دانست که هیچ درآمدی برای اعضای تعاونی ندارد.
هیوا فتحیان، پیشنهاد داد: دولت به جای توزیع کالا توسط این تعاونی ها، توزیع عادلانه درآمد را با ورود کالاهای اساسی به داخل کشور در دستور کار قرار دهد تا هم آمار قاچاق کاهش یابد و هم دولت با اخذ مالیات از تعاونی ها در آمد زایی داشته باشد.
وی عنوان کرد: اخذ مالیات و عوارض گمرکی از تعاونی های مرزنشین نه تنها باعث درآمد زایی آنها نمی شود بلکه هزینه های زیادی را بر آنها تحمیل می کند.
رئیس کارگروه مناطق آزاد و بازارچه های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران همراه هیاتی از مسئولان شهرستان سقز از بارچه سیف بازدید کرد.
بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده 23 قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال 1373 ایجاد شد و در سال 75 کارهای عمرانی از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی آن انجام و در سال 77 با موافقت شورای عالی امنیت کشور تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
مرز سیف سقز در 75 کیلومتری شهر سقز در مسیر مریوان در نزدیک روستای بسطام بخش سرشیو قرار دارد.
این بازارچه از سوم اسفند ماه سال 91 تعطیل شده است. سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.