نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شوراهای اسلامی مهد قانون گذاری بوده و باید روح قانون گرایی در آن حاکم باشد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز پنجشنبه در پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع مشورتی شوراهای مراکز استان‌های کشور در تبریز با بیان اینکه شوراها نقش مهمی در رفع مشکلات اجتماعی دارند، افزود: اعضای شورای اسلامی باید بر نقش نظارتی خود تمرکز کرده و به اجرای درست قوانین به عنوان وظیفه اصلی خود توجه کنند.
وی اظهار کرد: دوران تصدی شوراهای اسلامی 4 سال بوده ولی آثار خدمات آن ها سال ها در لایه های مختلف شهر به یادگار می ماند.
امام جمعه تبریز با اشاره به ویژگی های مسئولیت پذیری و خدمت خالصانه تک تک اعضای شورا یادآوری کرد: افرادی که از سوی حکومت و مردم به عنوان مسئول در مجموعه شورای شهر انتخاب می شوند باید در خدمت به مستضعفان و صاحبان انقلاب باشند.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: بسترهای لازم برای همراهی دستگاه های دولتی استان با شورای اسلامی این شهر ایجاد شده و با جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه می توان زمینه آبادانی شهر را فراهم کرد.
وی با تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: همه باید با عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب با کار انقلابی و جهادی به قشر ضعیف خدمت کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه شورای اسلامی کارآمد در سرنوشت یک شهر اثرگذار است، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر در ممانعت از استبداد و تک بعدی شدن اداره شهر جلوگیری می کند.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اهمیت مشورت و شورا در قرآن کریم، افزود: انتخاب اعضای شورای اسلامی توسط مردم به مثابه اداره امور شهری توسط آنان بوده و شوراها از ابتدای تاسیس کارهای بزرگی انجام داده اند و این امر در سایه بهره مندی از خرد جمعی است.
وی گفت: تبریز شهر شهدای محراب، عاشوراییان و علامه ها بوده و باید سعی شود این شهر را در شان نام خود آباد کرد.
رئیس شورای اسلامی تبریز نیز در این اجلاس، ثبات مدیریت شهری را از دستاوردهای مهم شورای اسلامی این شهر در دو دوره اخیر دانست و گفت: تبریز در طول 12 سال گذشته 2 شهردار داشته و این ثبات مدیریت شهری نتیجه عملکرد شورای سوم و چهارم به نفع تبریز است.
شهرام دبیری افزود: در نتیجه ثبات مدیریتی در شهرداری در سال های اخیر این شهر فعالیت های اثربخش و ماندگار گسترده ای در بخش های مختلف انجام شده است.
وی اظهار کرد: تبریز شهری بدون گدا و معتادان متجاهر بوده و این مهم در نتیجه اهتمام مردم و تعامل و همکاری مسئولان مختلف محقق شده است.
رئیس شورای اسلامی تبریز با اشاره به ضرورت پیگیری و محقق شدن مدیریت واحد شهری در اداره شهرها یادآوری کرد: در حالی که در برنامه های سوم و چهارم توسعه بر مدیریت واحد شهری تاکید شده در برنامه پنجم توسعه این مسئله به مدیریت هماهنگ شهر تغییر یافته است.
دبیری، با اشاره به تعامل و همکاری بسیار خوب بین دستگاه های مختلف در استان، کاهش اختیار شوراها را از آسیب های جدی وارده به این نهاد عنوان کرد و افزود: در حالی که انتظار از مدیریت شهری و شوراها حرکت به سمت درآمدهای پایدار شهری است اما در عمل محل کسب این درآمدها به درستی معلوم نیست.
وی گفت: شوراهای اسلامی در طول 4 دوره فعالیت خود در کشور نهادینه شده و در مسیر سیر تکاملی خود به بلوغ رسیده است.
به گزارش ایرنا، پنجمین نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی استان و شهرهای مرکز استان در قالب پنجاه و هشتمین اجلاس رسمی مجمع مشورتی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به میزبانی شورای اسلامی و شهرداری تبریز در این شهر برگزار می شود.
بررسی رویکردها و اولویت های شوراها در دوره پنجم، نقد و بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون جامع مدیریت شهری، چالش های مدیریت شهری در تامین درآمدهای پایدار، اصلاح الگوی مصرف آب و توجه به فاکتورهای زیست محیطی و ارائه تجربیات شورای شهر و شهرداری تبریز در رفع معضل تکدی گری و معتادان متجاهر از جمله موضوع های مهم برای رسیدگی در این نشست است.
تبریز در طول شورای چهارم دو نوبت میزبان اجلاس روسای شوراهای استان ها و روسای شوراهای مراکز استان ها بوده است.